در ادامه موج اخراج اساتید دانشگاه‌ها؛ سمیه سیما، مدیر پژوهشکده آب و استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز اخراج شد.

چهار تن از اساتید این دانشگاه با نام‌های مهدی شفیعی‌فر، سعید مرید، علی باقری و فرزین نصیری صالح در نامه‌ای خطاب به سمیه سیما، با تجلیل از فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی این استاد اخراج شده از دانشگاه تربیت مدرس، نوشتند: «بسیار مایه تاسف است که فرزندان ایران‌زمین به راحتی از وجود سرمایه‌هایی علمی و خدمات آموزشی و پژوهشی شخصیت‌هایی چون شما محروم می‌شوند.»

این چهار استاد در نامه خود موج اخراج استادان دانشگاه‌ها، را «اتفاقات ناخوشایند و مایه خسران برای جامعه علمی کشور» خواندند.

 

تعلیق، منع از تدریس و بازنشستگی اجباری یعنی اخراج!

طویل شدن روزافزون فهرست اسامی اساتید اخراجی در حالی  است که  دانشگاه تهران اخیرا با انتشار اطلاعیه‌ای «موج اخراج اساتید» را «خبر جعلی» خواند و عنوان کرد که رسانه‌ها «عدم ارائه واحد درسی به یک مدرس مدعو و حق‌التدریس» را به عنوان «اخراج استاد دانشگاه تهران نشر می‌کنند».

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران اما در بیانیه‌ای به اطلاعیه مدیران این دانشگاه پاسخ داده و نوشتند: «می‌دانیم که تعلیق آذین موحد بدون حکم درحقیقت اخراج اوست. منع محسن برهانی از تدریس و پرونده‌‌سازی برای او یعنی اخراج از دانشگاه. قطع همکاری با مهام میقانی هم در حکم  اخراج است.»

دانشجویان افزودند: «اقدام برای بازنشستگی اجباری اساتید باسابقه‌ فنی در حقیقت تلاش برای اخراج آنها از دانشگاه» است و «اختصاص ندادن واحد‌ درسی به وحید عیدگاه، جواد بشری، حسین مصباحیان و سایر اساتید دانشکده ادبیات هم همان اخراج» است.

در تازه‌ترین مورد نیز خبرها حاکی از آن است که «مهام میقانی، استاد هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران» بدون «هیچ ابلاغی و تنها به صورت تلفنی» از این دانشگاه اخراج شده است.

ازسوی‌دیگر؛ همچنین پنج‍شنبه ۱۶ شهریور امیر دبیری مهر، از استادان مرکز آموزش سازمان صدا و سیما گفت: «اخیرا اطلاع یافتم کلاس‌های تدریس من در مرکز آموزش صداوسیما و به طور خاص در تلویزیون هم ملغی شده» است. 

مجتبی پوربخش، مجری پیشین برنامه‌های ورزشی تلویزیون نیز هفته گذشته اعلام کرد که از تدریس در دانشگاه آزاد شعبه تهران مرکز نیز کنار گذاشته شده است.

این برنامه‌ساز پیشین تلویزیون و مدرس رشته تربیت بدنی با انتشار نامه قطع همکاری دانشگاه آزاد با خود «به دستور مراجع ذیصلاح»، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «ممنون از بزرگان علم ورزش که باعث شدن من کوچکترین این شانس رو داشته باشم در دانشگاه تهران مرکز، تدریس در کلاس درس رو تجربه کنم و سپاس از مراجع ذیصلاح که اینقدر پیگیرند ما جایی کار نکنیم.»

دفاع ۳ نماینده مجلس از اخراج اساتید

با وجود انتقادات زیادی که به موج اخراج اساتید طی روزهای اخیر مطرح شده است، سه نماینده مجلس به دفاع از اخراج برخی اساتید دانشگاه‌ها پرداختند. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موج اخراج استادان دانشگاه «سیاسی و امنیتی» نیست، گفت: «موضوع عدم احراز شرایط برای ادامه همکاری مطرح است.»

احمد نادری، همچنین «قطع همکاری» و اخراج اساتید دانشگاه‌ها را موضوعی طبیعی خواند و با بیان اینکه «قطع همکاری با برخی از اساتید همواره بوده و هست و موضوع چندان جدیدی نیست»، گفت: در طول سالیانی که من در دانشگاه تهران بودم، فراوان دیده‌ام که با استادی قطع همکاری شود.

اخراج اساتید روتین است 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در واکنش به اخراج اساتید به دیده‌بان ایران گفت: اخراج اساتید روتین است؛ هرکسی تخلفی کند باید با او برخورد شود. بیشتر یک فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی است. 

علی‌اصغر عنابستانی، افزود: کسانی که به عنوان حمایت از نخبگان و اساتید ۵۸ نفر را لیست کرده‌اند و هیاهو راه انداخته‌اند به نظرم دل‌شان به حال ۳ هزار نخبه‌ای که کاملا قانونی مراحل جذبشان را طی کرده بودند و در دولت روحانی با هیاهو و بدون دلیل تمام‌شان از دانشگاه‌ها اخراج شدند، بسوزد.

اساتید استخدام شدند که اهداف نظام را پیش‌ ببرند

نماینده مجلس درباره موضوع اخراج اساتید از دانشگاه‌ها، گفت: نمی‌شود استادی در دانشگاه اعلام کند که من یک چارچوب برای خودم داشته و هر کاری که دلم می‌خواهد انجام می‌دهم. استاد در دانشگاه استخدام شده است تا اهداف نظام را پیش ببرد. استاد باید دانشجو را مطابق با اهداف نظام تربیت کند و برای مسائلی که نظام می‌خواهد تحقیق کند.

فریدون عباسی، به ایسنا گفت: افراد عالم و اساتید دانشگاهی لازم است که حد خود را رعایت کنند. هم دانشجو باید مقررات دانشگاه را رعایت کند و هم اساتید باید آن چارچوبی را که برای عضو هیات علمی پیش‌بینی شده است، بپذیرد.