خانه اندیشمندان علوم انسانی در بیانیه‌ای در پی اقدامات اخیر شهرداری تهران تاکید کرد: مصمم هستیم تا تمام برنامه‌های این خانه طبق اعلام قبلی برگزار شود و وقفه‌ای در روند آن ایجاد نگردد؛ لذا از شورای اسلامی شهر تهران و سایر شخصیت‌های حقوقی و حقیقی که دل در گرو رشد و پیشرفت و اعتلای کشور عزیزمان دارند برای ادامه حیات علمی و فرهنگی این مجموعه تقاضای حمایت و کمک داریم.

این بیانیه در حالی صادر شد که در روزهای اخیر در خبرها آمده بود که عوامل شهرداری به دستور شهردار تهران وارد خانه اندیشمندان علوم انسانی شده و با عوض کردن قفل‌ها، خواستار تخلیه این ملک شده‌اند.

این اقدام ضربتی شهرداری، واکنش بسیاری از صاحبنظران را برانگیخت و خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز اقدام به انتشار بیانیه کرد. در این بیانیه ضمن تشکر از حمایت‌های گسترده صاحب نظران عرصه‌های علمی و فرهنگی و اصحاب رسانه آمده است: همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران اسلامی دارند، نیک می‌دانند خانه اندیشمندان علوم انسانی در طول دوازده سال فعالیت خود از هیچ کوششی برای ایجاد بستر مناسب گفتگو، نقد و نظر و تعامل منطقی و عالمانه از طریق برگزاری برنامه‌های علمی و فرهنگی به ویژه تجلیل و تکریم مقام شامخ پیشکسوتان و صاحب نظران و استادان برجسته علوم انسانی فروگذاری نکرده و مفتخر است در طول این سال‌ها حدود سه هزار برنامه علمی و فرهنگی برای مخاطبان فرهیخته خود طراحی و اجرا کرده است.

 ادامه این بیانیه افزوده شده است: متاسفانه در روز‌های اخیر با اقدام غیر مسؤلانه و تعجب برانگیز مدیرانی از شهرداری تهران برای تصرف این مجموعه که با ورود نامتناسب با شان خانه اندیشمندان و تغییر نگهبانان و تعویض قفل اتاق مدیریت و کارکنان آغاز شد، مسائل ناخوشایندی پیش آمد که لازم است برای تنویر افکار عمومی توضیحات مختصری داده‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: موسسه فرهنگی خانه اندیشمندان علوم انسانی دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هویت این شخصیت حقوقی از مکان و محل استقرار یعنی ساختمان واقع در بوستان ورشو که تحت مالکیت شهرداری تهران است، باید تفکیک شود؛ بنابراین ضمن تصریح بر بهره‌مندی خانه از حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری در طول سال‌های گذشته، اعلام می‌داریم شهرداری تهران مالک خانه اندیشمندان علوم انسانی نیست.

همچنین نویسندگان این بیانیه اضافه کردند: خانه اندیشمندان علوم انسانی در طول ۱۲ سال گذشته و در دوره‌های مختلف مدیریت شهری، همواره برای رفع موانع و پیشبرد اهداف علمی‌اش با اعضای محترم شورای اسلامی شهر و مدیران ارشد شهرداری و سایر نهاد‌های کشوری تعامل و تعاطی داشته و از ظرفیت عظیم و گسترده استادان و صاحب نظران علوم انسانی و اجتماعی برای کمک به حل مشکلات مبتلابه شهر تهران و ایران اسلامی استفاده کرده است.

 در شرح ماجرای اخیر خانه اندیشمندان علوم انسانی آمده است: متاسفانه روز سه شنبه هفته گذشته؛ درکمال تعجب و ناباوری ماموران شهرداری تهران با بهره‌گیری از عوامل انضباط شهری غافلگیرانه اقدام به تصرف غیرقانونی خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند. در واکنش به این اقدام عجولانه پیگیری‌های گسترده‌ای برای حل مشکل به‌عمل آمد، اما متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. به همین دلیل موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح قضایی پیگیری و منجر به صدور دستور موقت شد.

این در حالی است که علی‌رغم صدور دستور موقت و حضور نیرو‌های انتظامی در خانه اندیشمندان، عوامل شهرداری از اجرای حکم استنکاف کرده و تا این لحظه وضعیت به روال سابق برنگشته است.

نویسندگان این بیانیه افزوده‌اند که؛ در روز‌های گذشته برخی اتهامات غیرمنصفانه و دور از واقعیت به خانه اندیشمندان علوم انسانی نسبت داده شد که طی چند روز آینده به تفصیل به تک‌تک آن‌ها پاسخ مستدل داده می‌شود.