اسپیدتست ماهانه گزارشی درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند و حالا در جدیدترین گزارش آن برای ماه آوریل ۲۰۲۳، سرعت اینترنت موبایل در ایران کاهش و سرعت اینترنت ثابت اندکی افزایش یافته ‌است.

در گزارش اسپیدتست برای آوریل ۲۰۲۳، میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان افزایش یافته است که این افزایش برای اینترنت ثابت بیشتر است. سرعت اینترنت موبایل از ۴۱.۵۶ مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی به ۴۲.۰۷ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته‌است و سرعت اینترنت ثابت هم از ۷۹ مگابیت بر ثانیه به ۸۰.۱۲ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

افت یک رتبه‌ای اینترنت سیار در آمار مربوط به این ماه سرعت دانلود را به ۳۵.۹۸ مگابایت بر ثانیه، سرعت آپلود را به ۱۰.۹۵ مگابایت بر ثانیه و میزان تاخیر (latency) را به ۲۹ میلی‌ثانیه رسانده است.

در ماه آوریل، سرعت اینترنت ثابت در کشورمان افزایش اندکی را تجربه کرده‌است و سرعت اینترنت موبایل هم کاهش یافته است. در همین راستا شاهد بهبود رتبه کشورمان در بخش اینترنت ثابت و کاهش رتبه در بخش اینترنت موبایل هستیم.

طبق گزارش این وبسایت، سرعت اینترنت موبایل در ایران از ۳۶.۳۳ مگابیت بر ثانیه ماه مارس، به ۳۵.۹۸ مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است. این تغییر باعث کاهش یک رتبه‌ای جایگاه کشورمان در فهرست اسپیدتست شده است و حالا در رتبه ۶۲ام قرار داریم.

 در میان برترین کشورهای این لیست سنگاپور کماکان بهترین اینترنت ثابت جهان را با سرعت ۲۴۲ مگابیت بر ثانیه در اختیار دارد و شیلی و امارات در رده‌های بعدی ایستاده‌اند. امارات متحده عربی اما دیگر در صدر بخش همراه دیده نمی‌شود و قطر جای آن را گرفته است. میانه سرعت دانلود اینترنت همراه در قطر حدود ۱۹۰ مگابیت بر ثانیه را نشان می‌‌دهد.

داده‌های اینترنت همراه در طی چند ماه اخیر در تمامی ۱۳۸ کشور این لیست نشان از رشد 5g در دنیا دارد. در حالی که میانه سرعت دانلود در دنیا در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ عدد ۳۶.۷۶ مگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد که طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری میلادی به ۴۲.۰۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است. سرعت آپلود نسبت به ماه گذشته اما کاهشی ۰.۱۰ مگابیتی را نشان می‌دهد و از ۱۰.۴۳ به ۱۰.۳۳ رسیده است.

اسپیدتست لیستی از بهترین شهرهای کشورها نیز ارائه می‌کند. در بخش همراه ایران دو نماینده در این لیست دارد که تهران در آن با ۷ رتبه سقوط نسبت به ماه قبل در رتبه ۸۶ ایستاده است و مشهد نیز با ۴ پله سقوط نود و پنجم است. در بخش ثابت اما دو نماینده ایران رشد کرده‌اند و تهران با دو رتبه ارتقا جایگاه صد و شصت و دوم را در اختیار دارد، مشهد نیز با ۶ رتبه ارتقا در رتبه ۱۷۴ ایستاده است.

وزیر اما مدعی افزایش سرعت است

این آمار در حالی ارائه می‌شود که چندی پیش عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات

در یکی از پیامرسان‌های بومی در پاسخ به یکی از کاربران مدعی شد: بر اساس گزارش مراجع جهانی اسپید تست، در یک سال گذشته سرعت اینترنت همراه حدود ۵۰ درصد و اینترنت ثابت حدود ۱۰ درصد بهتر شده و جایگاه ایران هم در اینترنت همراه حدود ۱۲ پله ارتقا یافته است.