سالی 20 هزار خانواده بی‌سرپرست می‌شوند

معاون امور مشارکت‌های سازمان بهزیستی با خطاب قرار دادن سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای خیریه می‌گوید: مگر کار خیر پذیرفتن بخشی از مسئولیت اجتماعی نیست؟ اما کدام موسسات خیریه این موضوع را که سالانه 20 هزار کشته از تصادفات رانندگی می‌دهیم مطالبه عمومی خود قرار داده‌اند؟ ایران خودرو و سایپا 20 هزار کشته تحویل می‌دهند و نتیجه آن خانواده‌هایی بی‌سرپرست و فرزندان بدون پدر است. کجا دیده شده ایران خودرو و سایپا مرکزی برای معلولان یا یتیم‌خانه احداث کرده است؟ با توجه به این‌که سالی 80هزار نفر آسیب دیده و مجروحان تصادفات هستند. 

کوزه‌گر گفت: موسسات باید در اتاق شیشه‌ای باشند. برخی موسسات خیریه که بزرگ می‌شوند موسسات کوچک را می‌بلعند. در حالی‌که ما می‌خواهیم کار خیر در فضاهای کوچک نیز انجام شود.

او با اشاره به این‌که تغییر مدیران در دوران کوتاه مدت باعث مشکل می‌شود افزود: این موضوع باعث می شود قوانین ناپایدار بماند. انتقاد خیرین از دولت‌ها خودش معضل است و معضل بزرگ‌تر بی‌اعتمادی مردم به حکومت است. باید تلاش کنیم این بی‌اعتمادی کاهش پیدا کند. بی‌اعتمادی مردم به نهادهای دولت و حکومت چرخه‌ای ایجاد می‌کند که دولت نیز به مردم و موسسات بی‌اعتماد می‌شود و برای مثال نهادهای نظارتی ایجاد می‌کند. مثل اتفاقی که در زلزله کرمانشاه رخ داد و عده‌ای اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند و آن‌ها را به دادگاه بردند. این ناشی از بی‌اعتمادی دولت به مردم است.

    


کارشکنی در کاهش  ساعت کار بانوان 

باوجود گذشت ۲سال از اجرای قانون کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص، هم‌چنان برخی دستگاه‌ها یا کارفرمایان بخش خصوصی دراجرای این قانون برای کارکنان غیررسمی،پیمانی و قراردادی کارشکنی می‌کنند.

قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص مصوب مجلس شورای اسلامی آذرماه سال۱۳۹۵ برای اجرا از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

بر اساس ماده واحده این قانون، ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از «رسمی»، «پیمانی» و «قراردادی» که موظف به ۴۴ ساعت کار در هفته هستند به شرط داشتن شرایط خاصی که در قانون به آن اشاره شده است، ۳۶ ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای همان ۴۴ساعت تعیین شد. بر اساس شرایطی که در این قانون عنوان شده، بانوان شاغل «دارای معلولیت شدید»، «فرزند زیر۶ سال تمام»، «همسر یا فرزند معلول شدید»، «مبتلا به بیماری صعب‌العلاج» یا «زنان سرپرست خانوار شاغل» در دستگاههای اجرائی و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، مشمول این قانون حمایتی می شوند.

البته برای اثبات هر بانوان شاغلی که یکی از شرایط مذکور را دارا هستند تأیید سازمان بهزیستی کشور یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دادگستری مورد نیاز است.

با این‌حال با وجود گذشت یک‌سال از زمان ابلاغ قانون کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص، هم‌چنان برخی دستگاه‌ها و شرکت‌ها در اجرای این قانون کارشکنی می‌کنند.

براین اساس، لازم است معاونت حقوقی یا معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هر چه سریع‌تر نسبت به رفع ابهامات یا اصلاح قانون اقدام کنند.