هر چند از نخستین خبرها در خصوص مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم، حدود سه ماه می‌گذرد، و در این مدت نیز شمار قابل توجهی مدرسه و دانش‌آموز درگیر این مسمومیت مرموز شده‌اند، اما هنوز توضیحات رسمی و قانع کننده‌ای از سوی مسئولان امر ارائه نشده است.

بعد از قم گزارش‌هایی از مسمومیت دختران دانش‌آموز در بروجرد، تهران، کرمانشاه و اردبیل هم منتشر شد. نمایندگان مجلس درباره تعداد دانش‌آموزان مسموم شده آمارهای مختلفی ارائه داده‌اند که از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر را شامل می‌شود. شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که «تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم». اما زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از «مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم» و « نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بروجرد» صحبت کرده است.

پشت پرده مسمومیت‌ها چه ماجرایی پنهان شده است؟

چند روز پیش خبرهایی از وجود گروه‌های تندرو مخالف تحصیل دختران در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. این خبر هم به استناد صحبت‌های محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، در مصاحبه با «شبکه شرق» بود. شبکه شرق به نقل از میبدی نوشته بود: « گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند.» البته میبدی انتشار خبری از قول خود مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان دختر قم توسط جریان «هزاره گرا» را رد کرد و گفت که «من گفتم که نباید این مطلب مطرح شود، کار ناقض است. پژوهش دراین رابطه ادامه دارد که متاسفانه این خانم از قول بنده زده نباید این کار را می‌کرد».

با این حال، مسئولان درباره عمدی بودن این مسمومیت‌های سریالی اتفاق نظر دارند. در روزهای اخیر احمد وحیدی وزیر کشور درباره عوامل ماجرا و علت بروز آن هم اعلام کرد «تاکنون عامل خاصی یافت نشده که مثلاً بگوییم یک ماده سمی خاصی بوده و بر اثر آن ماده رخ داده است؛ بنابراین تاکنون گزارش قطعی از ماده خاصی بوده نداشتیم».

وزیر کشور در حالی می‌گوید ماده سمی خاصی نبوده که وزیر بهداشت معتقد است «یک سم با دز پایین، فقط در حدی که افراد را در حد کم مسموم کند، بوده» و علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم معتقد است که «گاز «ان.۲» در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است».

همچنان در حالی که وزیر کشور هنوز معتقد است عامل خاصی یافت نشده است، صداوسیما در گزارشی به نقل از یک فرد که هویت او مشخص نیست، مدعی شد: «مسمومیت دختران دانش آموز در مدرسه خیام پردیس به دلیل تانکر کنار مدرسه بوده است». در فیلمی که در صدا و سیمای منتشر شده، مصاحبه‌کننده در گفتگو با فردی که پشتش به دوربین است سوال‌هایی مطرح می‌کند و راننده هم می‌گوید که تانکرش که حاوی مواد پتروشیمی «نفتا» بوده را بدون اطلاع از سمی بودن آن پشت مدرسه پارک کرده است.

در همین باره دیروز فرماندار شاهین‌شهر و میمه از دستگیری عامل انتشار گاز در یکی از مدارس شاهین‌شهر خبر داد.

سیدمحمد رضا کاظمی‌طبا ضمن موکول کردن گزارش نهایی به پایان تحقیقات به خبرگزاری مهر گفت: براساس تحقیقات اولیه منشأ اولیه مسمومیت دانش‌آموزان انتشار گاز فلفل عنوان شده است.

اما روز پنج‌شنبه خبرهایی در خصوص تکرار این ماجرای مرموز در خوابگاه دانشجویان دختر منتشر شد. به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اعلام مسمومیت تعدادی از دانشجویان در یک خوابگاه دخترانه در کرج، گفت: حال عمومی تمام دانشجویان دچار مسمومیت مساعد و رو بهبودی کامل است.

دکتر شهرام صیادی با اشاره به تماس تلفنی بعداز ظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه از یک خوابگاه دانشجویی دخترانه در کرج با اورژانس ۱۱۵ مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانشجویان افزود: فوراً یک اتوبوس آمبولانس و شش آمبولانس به محل اعزام و پس از اقدامات اولیه و امور درمانی، ۲۱ دانشجو به بیمارستان کوثر منتقل شدند که خوشبختانه حال همگی خوب است و مورد حاد و بد حال وجود ندارد و به تدریج دانشجویان در حال ترخیص هستند.