حسام‌الدین اسلاملو

سه ماه پیش اتفاقی در یکی از مدارس دخترانه قم رخ داد که ابتدا جدی گرفته نشد، اما به نقطه‌ی آغاز مشکل سیاسی-امنیتی جدیدی برای کشور تبدیل شد که حالا با نام و هشتگ #مسمومیت‌های_ زنجیره‌ای شناخته می‌شود. کلیدواژه‌ای که شباهتش با عنوان «قتل‌های زنجیره‌ای» در دهه هفتاد قابل‌تامل است.

پس از درگیر شدن مدرسه‌ای در بروجرد، روز گذشته مسمومیت‌های عمدی در مدارس دخترانه در تهران، کرمانشاه و اردبیل هم اتفاق افتاد.

به گزارش ایسنا، استنشاق گازی با منشا نامعلوم تاکنون در حدود ۵۰ مدرسه تکرار و بالغ بر ۳۵۰ دانش‌آموز را گرفتار خود کرده است.  بروز علائم مشکوک به مسمومیت اعم از بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلانی و ... دانش‌آموزانی از شهرهای مختلف را در روزهای ۹ آذر، ۲۲ آذر، ۸ بهمن، ۱۲ بهمن، ۱۶ بهمن، ۱۷ بهمن، ۲۳ بهمن، ۲ اسفند، ۳ اسفند، ۶ اسفند، ۷ اسفند و ۹ اسفند راهی بیمارستان کرده است.

شهرهای مختلفی که حتی بر سر تعدادشان هم توافقی نیست و همین چند روز پیش بود که یکی از نمایندگان در مجلس از درگیری 15 شهر با این موضوع خبر داد و رئیس مجلس آن را انکار کرد. قالیباف تاکید داشت که فقط در قم و بروجرد این مشکل بروز کرده است. ولی حالا خبرها حاکی از تکرار این اتفاق در کرمانشاه، مازندران، اردبیل و تهران است. گرچه پیش از این برخی نمایندگان اتفاقات قم را شوخی می‌گرفتند یا به تمارض دختربچه‌ها نسبت می‌دادند، اما درنهایت وزاری بهداشت و آموزش و پرورش مسمومیت را تایید کردند؛ اما تشخیص عمدی بودن آن را به نهادهای مربوطه محول ساختند.  تا اینکه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز اعلام کرد که تاکنون قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند.

شهریار حیدری درباره تعداد فوتی‌های این مسمومیت‌ها آماری ارائه نداده و بررسی آن را مربوط به وزارت آموزش و پرورش دانسته است. اگرچه پیش از این مرگ یک دانش‌آموز به این حوادث ربط داده شده بود که سپس ارتباط آن توسط برخی خبرگزاری‌ها تکذیب شد.

هرچه بود مسمومیت دانش‌آموزان از قم شروع شد، به بروجرد، پردیس و تهران رسید و حالا خبر آمده که دانش‌آموزان مدرسه بهاران معراج در استان اردبیل هم درگیر مسمومیت شدند. دیروز دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه تهرانسر و نیز دو مدرسه هاجر و سیزده آبان نیز درگیر این ماجرا شدند. به گفته‌ی شاهدان: مسئولان مدرسه فقط به دنبال خالی کردن مدرسه و آرام کردن اوضاع بودند. بوی تخم‌مرغ گندیده فضا را پر کرده بود. دانش‌آموزان حالت تهوع داشتند و کف بالا می‌آوردند و چشمانشان می‌سوخت.

از بمب‌های بوداری که در حیاط مدرسه پرتاب می‌شوند سخن به میان آمده و حتی در کلاس‌های درس هم این گازهای مسموم استنشاق شده و موجب مسمومیت دختران دانش آموز را فراهم آورده است که به نوعی می‌تواند ادعای بیرونی بودن منشا و عامل را به چالش بکشد.

دستور دیرهنگام رئیس‌جمهور  به وزیر کشور

پس از چند روز سکوت رئیس‌جمهور و واکنش نشان ندادن به این ماجرا بالاخره کار آن قدر بالا گرفت که روز گذشته ابراهیم رئیسی به وزیر کشور دستور پیگیری داد.

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته در مصاحبه با ایلنا پشت پرده مسمومیت‌های سریالی را رمزگشایی کرد. او این کار را به منافقین و گروهک‌های معاند نسبت داد و ایجاد ظرفیت‌های بی‌نظیر برای تحصیل دختران را در عمر 44 ساله‌ جمهوری اسلامی شاهد گرفت

رئیس جمهور وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد. وی تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری کنند و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

از ضد و نقیض گویی مسئولان  تا وعده به فردای پیگیری!

درحالی که فعالان سیاسی و رسانه‌های هر دو طیف سیاسی کشور چندی است خواهان پایان ضد و نقیض‌گویی‌های مسئولان و پیگیری سریع و اعلام شفاف نتیجه بررسی موضوع مسمومیت‌ها به مردم شده‌اند. حتی خبرگزاری فارس نیز دیروز خواستار پیگیری موضوع شده آن را با خبررسانی‌های بد و دیرهنگام پیرامون ماجرای مهسا امینی مقایسه کرد و حتی احتمال ایجاد جرقه‌ اعتراضی دیگر در این شرایط اقتصادی کشور را داد و سکوت و اطلاع‌رسانی ضعیف را تنش‌زا و خطرناک دانست؛ اما همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد.

خبرگزاری فارس دیروز خبر دستگیری سه نفر را پیرامون مسمومیت‌های مدارس دخترانه داد اما کمی بعد هم سردار رادان و هم وزیر کشور آن را تکذیب و اعلام کردند تحقیقات هنوز به نتیجه نرسیده است.

پیگیری‌هایی که از روز اول از جانب مقامات قضایی، مجلس، وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و... وعده داده شده است اما معلوم نیست چرا به سرانجام نمی‌رسد؟! حتی دیروز در بر سر بررسی این موضوع و اولویت داشتن آن برای مجلس، میان دو نماینده تنش ایجاد شد!

موضوعی به این مهمی که پای امنیت کشور در میان است و امنیت روانی مردم را نشانه گرفته به بدترین وجهی مدیریت می‌شود تا افکار عمومی و امنیت روانی جامعه بیش از پیش به خطر بیفتد. تا جایی که روز گذشته تعدادی از والدین نگران دانش‌آموزان جلوی یکی از مدارس نارمک در شرق تهران تجمع کردند.

سرنخ ماجرا  به اعتراضات پاییز  امسال می‌رسد

عباس عبدی در باره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان نوشته است: هیچ عقل سلیمی باور نمی‌کند که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی ما آن‌هم در شهری چون قم نتوانسته باشند ماجرا را کشف کنند یا حداقل سرنخی از آن به دست آورده باشند

اینکه درست پس از پایان اعتراضات پاییز امسال، ماجرای مسمومیت مدارس دخترانه شروع شد، خودش سرنخی‌ست که دو گمانه‌زنی را ایجاد کرده. یک موضوع را که برخی اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌ و از احتمال وجود تفکرات طالبانی در پشت ماجرای مسمومیت و دست داشتن گروه‌های خودسر تندرو به عنوان واکنشی به اعتراضات اخیر را منتفی ندانسته‌اند و دیگر احتمال دست داشتن گروهک‌های برانداز که توسط رسانه‌های طیف اصولگرا مطرح شده است.

در همین باره احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته در مصاحبه با ایلنا پشت پرده مسمومیت‌های سریالی را رمزگشایی کرد. او این کار را به منافقین و گروهک‌های معاند نسبت داد و ایجاد ظرفیت‌های بی نظیر برای تحصیل دختران را در عمر 44 ساله‌ جمهوری اسلامی شاهد گرفت.

سایت مشرق نیوز هم ضمن تایید احتمال دست داشتن معاندین هدف آنان را تحریک جمعیت خاموش در اعتراضات اخیر دانسته و نوشته است: «دانش‌آموزان مدارس، گروهی هستند که بیشترین «دربرگیری» در جامعه را دارند و با به خطر انداختن سلامت این گروه، جریان‌های ضدایرانی تلاش دارند تا با یارگیری از میان نوجوانان، خانواده‌های آنها و بخش‌های خاموش جامعه، «چرخه جدیدی» در اعتراضات راه‌اندازی کنند.»

از طرف دیگر اما سوابقی مثل قتل‌های محفلی کرمان یا اسیدپاشی اصفهان و انفعال مسئولان وقت در برخورد با عوامل خودسر در آن پرونده‌ها موجب بدبینی افکار عمومی در این ماجرای عجیب شده است تا به حرف‌های مقامات رسمی و همه‌ وعده‌های پیگیری به دیده‌ی تردید بنگرند.

عباس عبدی در همین باره در یادداشتی نوشته است: «هیچ عقل سلیمی باور نمی‌کند که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی ما آن‌هم در شهری چون قم نتوانسته باشند ماجرا را کشف کنند یا حداقل سرنخی از آن به دست آورده باشند، به ویژه اینکه در عمدی و سازماندهی شده بودن این اتفاق به دلیل تکرار آن هم در قم و هم در چند شهر دیگر، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. اگر هم اراده‌ای به رسیدگی نباشد همه نهادهای با ربط و بی‌ربط وارد ماجرا می‌شوند که پیگیری کنند. اتفاقا تروریست‌های این جنایت اصرار داشته‌اند که پیام آنان را دیگران بگیرند و الا هیچ عقل سلیمی نمی‌آید در شهر قم چند مدرسه دخترانه را پیاپی مورد تعرض این عمل تروریستی کند بدون اینکه پیامش را منتقل کرده باشد.»

عبدی به تعصبات فرهنگ سنتی به عنوان مانعی برای تحصیل زنان کشور در پیش از انقلاب اشاره کرده است که برطرف کردن آن دستاورد مهم انقلاب بود اما حالا همین دستاورد هم دارد از دست می‌رود.

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز نوشته است: «مسمومیت دانش‌آموزان دختر بی‌گمان یک جنایت انسانی و فاجعه حکمرانی است. ضمن ضرورت شناسایی عوامل این جنایت باید ریشه‌های تفکر آن خشک شود. دریغ از بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی آموزش عمومی دختران که اینگونه پایمال شود.»