در راستای حمایت از زنان آسیب‌دیده؛

دومین گرمخانه زنان در پایتخت راه‌اندازی شد

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی دومین گرمخانه زنان در پایتخت خبر داد.

علی صادقی گفت: واقعیت کمبود زیرساخت برای حمایت از زنان کارتن‌خواب انکارناپذیر است، به همین دلیل شهرداری تهران در ماه‌‌‌های اخیر تلاش کرد نخستین گام‌‌ها را برای جبران این کمبود بردارد.

وی با بیان این‌که در سال‌‌های گذشته تنها گرمخانه منطقه ۲۲ با ظرفیت ۵۰ نفر پذیرای زنان کارتن‌خواب بود، گفت: در روزهای اخیر گرمخانه‌‌ای با ظرفیت ۱۵۰ نفر در پارک هرندی، محدوده انبار گندم راه‌‌‌‌اندازی شد. از ساختمان گرمخانه در گذشته با کاربری سالن یاس استفاده می‌‌شد، اما به‌تازگی با تجهیز به امکانات پزشکی، ترک اعتیاد و آموزش رفتارهای پرخطر، این فضا پذیرای زنان کارتن‌خواب است.

این مقام مسئول، دلیل راه‌‌اندازی دومین گرمخانه زنان در منطقه ۱۲ را حضور قابل‌توجه این افراد در منطقه مذکور دانست و تصریح کرد: با افتتاح این مرکز ظرفیت نگهداری از زنان کارتن‌خواب در تهران به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. البته اعتقاد ما این است که این ظرفیت در پایتخت باید حدود ۵۰۰ نفر باشد.  به گفته صادقی گرمخانه زنان منطقه ۱۲ از سه شب گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و به طور متوسط   هر شب ۳۰ نفر در این مکان مستقر شدند.

    


اتوبوس دانشجویان فاقد معاینه فنی بوده است

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: اتوبوس حادثه‌دیده حامل دانشجویان دانشگاه آزاد برگه معاینه فنی نداشت و باید سال ۹۱ از رده خارج می‌شد.

سید نواب حسینی‌منش با ابراز تأسف از حادثه واژگونی اتوبوسی که سبب فوت 10 دانشجو شد، افزود: شاید این بحث‌ها در چنین وضعیتی مناسب نباشد، اما این اتوبوس دارای برگه معاینه فنی نبود و باید سال ۹۱ از رده خارج می‌شد.

وی با بیان این‌که سال گذشته استاندار وقت بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌ها، ادارات و وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد که سرویس‌ها و خودروهای مصرفی باید دارای برگه معاینه فنی باشند، در غیر این صورت نباید صورت وضعیت پیمانکاران را تأیید کرد، گفت: با وجود این تأکیدات هم‌چنان نهادهایی در برابر نظارت بر اجرای این بخشنامه مقاومت می‌کردند.

حسینی‌منش با بیان این‌که در بررسی‌های اولیه از اتوبوس واژگون شده مشخص شد سال تولید این اتوبوس مربوط به سال ۸۱ است افزود: براساس سن فرسودگی، این اتوبوس که مربوط به اسلامشهر است باید سال ۹۱ از رده خارج می‌شد در حالی‌ که مشغول فعالیت در سه بخش سرویس دانشگاه آزاد می‌شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران ادامه داد: متأسفانه ما تنها در زمان حوادث به برخی موضوعات توجه می‌کنیم و زمان‌های دیگر، درگیر مسائل دیگر می‌شویم که سرانجام این بی‌توجهی، رقم خوردن حادثه‌ای به این بزرگی و ناگواری است. شاید تأکید بر گرفتن یک معاینه فنی ساده در زمان‌های معمولی به چشم نیاید و تنها به عنوان پیشگیری از آلایندگی، مورد توجه قرار گیرد، اما در این حادثه مشخص شد داشتن معاینه فنی از لحاظ ایمنی نیز مؤثر است.