در چند ماه اخیر در فضای رسانه‌ای مدام اخباری از سوی دستگاه‌های مختلف منتشر می‌شود که علاوه‌بر مبهم بودن، شفافیت و اعتمادسازی در بین شهروندان را با اختلال مواجه کرده است، با توجه به اهمیت گردش آزاد اطلاعات و وجود قانونی در این باره، عدم شفافیت در انتشار چنین اخباری و ذکر کلی‌گویی از سوی مسئولان چه تبعاتی به همراه خواهد داشت و وظیفه اهالی رسانه در این باره چیست؟

یک فعال رسانه‌ای معتقد است، در این سال‌ها مرجعیت و اعتبار رسانه‌های ما در یک بزنگاه تاریخی از کار افتاده است و در حال حاضر ما نیاز به اعتبار و مرجعیت رسانه‌های رسمی داریم. زیرا در این صورت، آن رسانه می‌تواند در تعامل با افکار عمومی باشد و نقش حلقه واسط را بین حاکمیت سیاسی و مردم داشته باشد تا به ایجاد فهم مشترک کمک کند.

جلال خوش‌چهره با اشاره به چرایی از بین رفتن مرجعیت رسانه‌ای به «شفقنا» گفت: یکی از معضلات اصلی و گره دولت، نظام سیاسی و مردم، اطلاعات موازی است که از یک سو از طرف رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود و در عین حال فضای مجازی هم مشغول نوعی اخبارسازی و به نوعی مدیریت افکار عمومی است، که همین مسأله، باعث تعارض شده و در نتیجه مخاطب دچار سردرگمی می‌شود. دلیل این وضعیت چندین عامل است، یکی از این عوامل این است که دراین سال‌ها خواسته یا ناخواسته بر اساس عملکردِ سیاسی دولت‌ها و نتایج آن، مرجعیت رسانه‌های رسمیِ ما به محاق رفته است.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: اگر قرار است مردم و مخاطبان ما درباره یک موضوع یا رویداد به یک نظر واحد برسند و به اطلاعات تکمیلی و معتبر دسترسی داشته باشند، باید روزنامه‌ها و صدا و سیما اخبار مستند پخش کنند.

این روزنامه نگار با توضیح درباره نحوه بیان و عملکرد رسانه‌ای مسئولان در قبال موضوعات پیش آمده در جامعه افزود: دولتمردان ما نه تنها نسبت به موضوعات و رویدادها توضیحات حرفه‌ای و فنی و شفافی ندارند، بلکه زبانِ رسانه‌ای هم ندارند، که این مسأله به کاراکتر چهره‌های سیاسی که در کشور مسئولیت دارند و روابط عمومی‌های آنها، مربوط می‌شود، که نتوانستند در ایجاد یک فهم مشترک اثر گذار باشند.

او ادامه داد: کار رسانه، ایجاد فهم مشترک بین حاکمیت سیاسی و مردم است. به نظر می‌رسد برخی دولتمردان ما نه تنها بیان تخصصی، حرفه‌ای و جامع و فراگیر ندارند، بلکه متکبر هم هستند که نمود آن را می‌توان در این رفتارشان مشاهده کرد که هنگام هر اشتباهی، آن‌ را گردن رسانه‌ها می‌اندازند.

خوش چهره با توضیح درباره وظایف رسانه‌ها در برابر چنین عملکردهایی از مسئولان می‌گوید: مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها ایجاب می‌کند که درباره رویدادهای روز صحبت کنند. به عقیده من رسانه‌ها می‌خواهند وظیفه خود را انجام دهند، اما متاسفانه مصونیت و امنیت شغلی ندارند و مدام در معرض برچسب و اتهام‌های گوناگون روبرو هستند. طبیعی است که در چنین وضعیتی رسانه رویکرد دیگری در پیش می‌گیرد که نتیجه آن از دست دادن مرجعیت خبری رسانه‌ها می‌شود.

او ادامه داد: در چنین وضعیتی، مردم ارتباط خود را با این رسانه‌ها قطع می‌کنند و سراغ رسانه و فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌روند و آنها دست به مدیریت افکار عمومی می‌زنند. به عقیده بنده، دست رسانه‌های ما برای رفع تعارض و روشنگری و ایجاد فهم‌ مشترک بین حاکمیت و مردم بسته است. این شرایط باعث افزایش انتشار شایعات می‌شود و از سوی دیگر بر اختلاف بین حاکمیت و افکار عمومی می‌افزاید.