دیروز خبری به نقل از یک عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی منتشر شد که او از تصویب این طرح در مجلس خبر داد.

به گفته حسن نوروزی، «براساس مصوبه کمیسیون مشترک این طرح تصویب شده و این روزها به شورای نگهبان ارسال می‌شود. جزییات این طرح در جلسات گوناگون بررسی شد و نایب رییس مجلس هم حضور داشت و بسیاری از مواد آن که مشکل داشت، تعدیل شدند».

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت به نشریه کارنگ گفت: « پیام‌رسان‌های خارجی هم باید در کشور نمایندگی داشته باشند. ولی وقتی پایگاه داخلی تقویت شود، مجبور هستند نمایندگی خود را در ایران راه‌اندازی کنند».

این نماینده مجلس همچنین دلیل عدم بررسی این طرح به صورت شفاف و آنلاین را قرار گرفتن طرح صیانت ذیل اصل ۸۵ دانست.

با وجود این اظهارات حسن نوروزی در خصوص تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، خبرگزاری آنا در گفت‌و‌گو با لطف‌اله سیاهکلی، عضو دیگر کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی صحت این خبر را رد کرد و به نقل از سیاهکلی نوشت: «طرح صیانت مطابق قانون برای تصویب حتما باید در صحن علنی مجلس بررسی شود. بررسی این طرح در کمیسیون مشترک مدت‌ها پیش انجام شده است».

وی افزود: «پس از اینکه این طرح به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد بررسی آن مطابق با سیاست‌های این شورا توسط نمایندگان مجلس پیش رفت. اما در هر صورت تصمیم در خصوص طرح صیانت در صحن علنی مجلس اتخاذ می‌شود. تصویب و ارسال طرح صیانت به شورای نگهبان صحیح نیست». به گفته او طرح صیانت تا زمانی که در صحن بررسی نشود و نمایندگان در خصوص آن تصمیم‌گیری نکنند به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود. با این حال چندی پیش مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با فارس، پیرامون آخرین وضعیت اجرایی شدن طرح صیانت با اشاره به اینکه این طرح در مجلس به نظارت بر قانون و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده از انجام مراحل پایانی این طرح خبر داد.

او درباره پلفترم‌های فیلترشده نیز عنوان کرد: «همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند».

به گفته او؛ در زمینه محدودیت فضای مجازی کمیسیون مشترک با حضور متخصصان و افراد صاحب‌نظر داریم و مسئله با حساسیت فراوان در حال پیگیری است تا تنظیم مقررات درست داشته باشیم. پلتفرم‎های واتس‎آپ، اینستاگرام و توئیتر نمی‌‎توانند از خارج کشور هر گونه که می‌خواهند مدیریت شوند و هیچ جای دنیا نیز این وضعیت وجود ندارد.

تصویب چراغ خاموش طرح صیانت

تجارت نیوز دیروز اما با تهیه گزارشی از تصویب چراغ خاموش طرح صیانت نوشت. بر اساس این گزارش حدود 5 ماه از اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد. طی این مدت بسیاری از کسب‌وکارهایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کردند از بین رفته و بسیاری نیز شغل خود را از دست دادند. پس از این اتفاق تاکید مسئولان مربوطه به مهاجرت به پلتفرم‌های بومی بیش از هر زمان دیگری مطرح شد. در این چند ماه درحالی مسئولان از مهاجرت کاربران به این پلتفرم‌ها آمار ارائه می‌دادند که بسیاری از کاربران به وضوح مخالفت خود را از اعمال این محدودیت‌ها اعلام کرده بودند. بسیاری نیز عقیده داشتند که به اجبار از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و گزینه دیگری نیز برایشان باقی نمانده است.

 وزیر کشور به دنبال اخذ تعهد ازاینستاگرام و واتس‌اپ

در این میان اما دیگر مسئولان کشور هم نه تنها برای رفع محدودیت‌های اینترنت تلاشی نمی کنند که طرح خواست‌های عملا ناممکن، راه را برای رفع محدودیت‌ها ناهموارتر می‌کنند.  

در همین باره احمد وحیدی، وزیر کشور دیروز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر تصمیم نهایی دولت درباره فیلترینگ برخی از پیام‌رسان‌های خارجی اظهار کرد: در ارتباط با فیلترینگ دو شبکه اینستاگرام و واتس‌اپ تا زمانی که صاحبان این شبکه‌ها برابر چهارچوب قانونی عمل کنند و تعهد دهند، وزارت ارتباطات براساس تکالیفش عمل خواهد کرد در این زمینه منتظر پاسخ صاحبان این شبکه‌ها هستیم ولی هنوز جواب روشنی در این زمینه داده نشده است.