شامگاه شنبه ۸ بهمن، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه شهر خوی در شمال آذربایجان‌ غربی و روستاهای اطراف آن را لرزاند. زلزله‌ای که براساس آخرین گزارش‌ها نزدیک به هزار مصدوم و سه کشته داشت.

خسارت‌ها در قسمت‌هایی از شهر خوی و فیرورق و روستاهای این مناطق مردم بسیاری را واداشت که در هوای زیر صفر درجه این مناطق، شب تا صبح را در فضای باز سپری کنند.

دیروز سخنگوی سازمان اورژانس آمار مصدومان زلزله خوی به ۹۷۳ نفر خبر داد و گفت: ۲۴ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

مجتبی خالدی افزود: از سه فوتی این زلزله، دو فوتی ناشی از تروما و یک فوتی نیز ناشی از ایست قلبی بوده است که منوط به تایید نهایی پزشکی قانونی است.

وی تصریح کرد: از طرف سازمان اورژانس کشور تاکنون 45 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه زلزله زده خوی اعزام شده است. این آمبولانس‌ها تا شرایط ارائه خدمات عادی نشود، در منطقه حضور خواهند داشت.

عمق تخریب‌ها در زلزله خوی بالاست

در پی این زلزله نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، عمق تخریب‌ها در زلزله خوی را بالا ارزیابی کرد.

روح‌الله حضرت‌پور در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به زلزله شب خوی گفت: «عمق بحران و خرابی‌ها در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی بالاست و نیازمند استفاده از امکانات ملی و ورود شخص رئیس جمهور به اتاق مدیریت بحران است. شرایط سخت آب‌ و هوایی توزیع هر چه بیشتر تجهیزات اسکان را ضروری کرده است».

 آسیب به اغلب خانه‌ها در ۷۰ روستای زلزله‌زده

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۷۰ روستای پیرامونی کانون زلزله تعداد زیادی خانه از حدود ۲۰ تا ۵۵ درصد گاه ۶۰ درصد نیاز به نوسازی، تعمیر و بازسازی دارند.

به گزارش ایلنا، محمدحسن نامی، افزود: حدود ۷۰ روستای پیرامون کانون زلزله و همچنین برخی از قسمت‌ها در شهر خوی دچار آسیب شده‌اند. برخی از ساختمان ترک‌هایی برداشته‌اند که این ساختمان‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند اما ساختمان‌هایی که مهندسی ساز بوده‌اند و تقریبا خوب ساخته شده‌اند مشکلی پیدا نکرده‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: تعدادی آمبولانس، اتوبوس آمبولانس از شهرهای اطراف از جمله زنجان به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند. سایر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر نیز در حال کمک‌رسانی هستند و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته، چادر و... بین زلزله زدگان توسط جمعیت هلال احمر توزیع شده است.

سرمای هوا در خوی

نامی با اشاره به اینکه دمای هوا در مناطق زلزله‌زده زیر صفر است، گفت: در حال حاضر نیز بارش برف آغاز شده است از همین رو امروز باید هر چه سریعتر اقدامات‌مان را در خصوص اسکان اضطراری، تامین وسایل گرمایشی و غذا برای زلزله زدگان انجام دهیم. البته بسته‌های غذایی ۷۲ساعته توزیع شده است و تلاش خواهیم کرد که مواکب اربعین را در این منطقه فعال کنیم تا بتوانیم به هموطنان زلزله زده غذای گرم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: پس لرزه‌ها زیاد است و مردم هنوز زیر سقف‌ها نرفته‌اند اما باید تلاش کنیم به تدریج مردم در سازه‌هایی که در این زمین لرزه با شدت ۵.۹ ریشتر سقف و دیواره‌هایش حفظ شده است مستقر شوند چراکه این ساختمان‌ها نشان داده‌اند که در مقابل زلزله‌های کمی بیش از ۶ ریشتر هم ایمنی دارند. از همین رو باید کار فرهنگی کنیم تا مردم به گفته‌های ما اعتماد کرده و به خانه‌هایشان که سالم است بازگردند. وی با بیان اینکه در این منطقه مرتب شاهد پس لرزه هستیم، گفت: در پی وقوع زمین لرزه شب گذشته در خوی شهرهای اطراف و حتی کشورهای اطراف مانند ارمنستان و ترکیه نیز زلزله را احساس کرده بودند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که آیا برق، آب و گاز قطع شده است، گفت: برق در ۳۰ روستا قطع شده بود که در حال حاضر برق بیشتر روستاها وصل شده است و حدود ۴ الی ۵ روستا هنوز برق ندارند که به‌زودی برق این روستاها نیز وصل خواهد شد. آب و گاز نیز به صورت کامل در مناطق زلزله زده متصل است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نامی خاطرنشان کرد: جاده‌ها نیز در پی وقوع زلزله در شب گذشته با مشکلی مواجه نشده و همه راه‌های مواصلاتی در منطقه باز است.