رئیس‌جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ارتش کشورش در شهر استراتژیک لاچین در قره‌باغ مستقر شده است، گفت که این شهر در کنترل کامل نیروهای باکو قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در پیامی تویتری اعلام کرد: « در ۲۶ اوت، ما «آذربایجانی‌ها» شهر لاچین را بازگردانده‌ایم.»

او افزود: «ارتش آذربایجان اکنون در شهر لاچین مستقر است. روستاهای زابوخ و سوس در کنترل هستند. به همه سکنه لاچین و مردم آذربایجان این روز را تبریک می‌گویم. زنده باد لاچین! زنده باید آذربایجان!»

همچنین ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پرچم جمهوری آذربایجان بر روی ساختمانی در مرکز شهر لاچین برافراشته شده است.

ژنرال کنعان سیدوف، فرمانده ارتش جمهوری‌ آذربایجان در کنار جمعی از سربازان گفت که نیروهایش کنترل کامل شهر لاچین و همچنین روستاهای زابوخ و سوس را به دستور رئیس‌جمهوری آذربایجان به دست گرفته‌اند.

لاچین در مسیر بین شهر خانکندی در قره‌باغ و ارمنستان قرار دارد.

نیروهای حافظ صلح روسیه و سکنه ارمنی، مناطقی را که در مسیر موسوم به کریدور لاچین است که در آن لاچین، زابوخ و سوس واقع شدند، ترک کرده‌اند. این منطقه در راستای بیانیه سه‌جانبه امضا شده میان مسکو، باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰، پس از ۴۴ روز از شروع جنگ دوم قره‌باغ، به طور موقت تحت کنترل روسیه قرار گرفت.

به عنوان بخشی از این اعلامیه، جمهوری آذربایجان جاده‌ای به طول ۳۲ کیلومتر از اطراف لاچین برای جمعیت ارمنی قره‌باغ ساخت تا در مسیر رفت و آمد به ارمنستان از آن استفاده کنند. نیروهای حافظ صلح روسی که امنیت مسیر کریدور قدیم لاچین را تامین می‌کردند، موظف شدند تا ایست‌های بازرسی را به جاده جدید منتقل کنند.

به دنبال این تحولات، وزارت خارجه ترکیه هم روز جمعه از «بازگشت شهر لاچین و روستاهای زابوخ و سوس به کنترل جمهوری آذربایجان» ابراز خشنودی کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که «امیدواریم این تحول که گامی مهم در جهت برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی است، به عادی‌سازی در منطقه و همچنین روابط آذربایجان و ارمنستان کمک کند. ترکیه به حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان برادر ادامه خواهد داد.»