در حالی که مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و دولت تلویحا از کسری بودجه سال آینده خبر داده، خبرگزاری تسنیم در خبری به نقل از نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه از اقدام عجیب مجلس در اختصاص بودجه برای سریال پرهزینه ابراهیم حاتمی‌کیا خبر داد!

چند روزی است رایزنی‌های بودجه‌ای توسط نهادها آغاز شده و در این میان دستگاه‌های فرهنگی همچون وزارت ارشاد و صدا و سیما هرکدام جلساتی را با نمایندگان مجلس داشتند.

در همین باره  محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: لایحه بودجه به تازگی ارسال شده و هنوز اعلام وصول نشده است. هفته آینده این اعلام وصول را خواهیم داشت. البته برنامه هفتم توسعه هم باید بیاید؛ رویکرد بودجه در بخش فرهنگی به طور خاص در مورد صداوسیما مثبت است. نگاه حمایتی و افزایش بودجه این دستگاه فرهنگی را داریم و نقش و جایگاه رسانه ملی هم ویژه است.

 بالأخره انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و پشتیبانی از آرمان‌های انقلاب و حفظ آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری و آرمان‌های شهدا این‌ها لازم است به نسل‌های جوان منتقل شود؛ این اتفاق با کارهای فرهنگی و هنری امکانپذیر است. با کارهای معمولی حقِ این ارزش‌ها، ادا نمی‌شود. نمونه آن در مسائل اخیر، فتنه‌ای که درست کردند، جنگ شناختی بود که ذهنیت بخشی از جامعه ما را به چالش کشاندند.

به گفته این نماینده مجلس؛ در مقابل رسانه‌های استکباری و دیکتاتوری رسانه‌ای علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته، لازم است رسانه‌های داخلی از جمله صداوسیما را تقویت کنیم که در دو دهه گذشته فیلم فاخری تولید نشده و شاهد آن نبوده‌ایم. بعد از سریال «امام علی(ع)» و «مختارنامه» یا سریالی درباره امام رضا(ع) - «ولایت عشق»- از این نوع سریال‌های فاخر کم داریم. سریال‌هایی که الف ویژه و فاخرند و هزینه‌ها و اعتبارات سنگینی را می‌طلبد.

 منابع جدید برای حمایت از صداوسیما

میرتاج الدینی ضمن تشکر از صداوسیما که دو سالی است سریال فاخرِ «سلمان فارسی» را آغاز کرده و سناریویِ «حضرت موسی(ع)» را هم پیش می‌برد، گفت: بالأخره هرکدام از این سریال‌ها، دو هزار میلیارد بودجه می‌خواهند. سالی هزار میلیارد باید تزریق بشود تا این‌ها راه بیفتند. با بودجه‌های محدود صداوسیما به جایی نمی‌رسند و ما باید به دنبال منابع جدید برای حمایت از این کارهای بزرگ، نوسازی تجهیزات رسانه ملّی و آنتن‌هایی که دارند؛ ماهواره‌هایی که قرارداد می‌بندند و بخش‌های خصوصی و تحریم‌هایی که

ایجاد می‌شود.

وی افزود: دفاع فرهنگی از انقلاب اسلامی همچون دفاع نظامی انقلاب و بحث امنیت کشور، نیازمند اعتبارات است. برای دفاع از امنیت فرهنگی کشور باید بودجه کافی بگذاریم و همه دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی خصوصاً صداوسیما، پیشنهاد داریم بخشی از این را در تهاتر نفت ببینیم. یعنی در واقع درآمد آن از طریق گردش خزانه به صداوسیما اختصاص پیدا کند و بخشی از هزینه‌های رسانه ملّی، ارزی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و سایر موارد هم در برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه 1402 ویژه خواهیم دید.

وی با بیان اینکه درباره هرکدام از این سرداران دفاع مقدس باید کاری شود گفت: اخیراً شنیدم کارهایی درباره «حاج قاسم سلیمانی» انجام و فیلم «ترور» مطرح شد که نمی‌دانم به کجا رسید و ای‌کاش آثار نمایشی درباره ایشان به دهه فجر و یا سالگرد سوم ایشان می‌رسید. من به همین ریتم کُند تولیدات برای بزرگان‌مان، گلایه دارم؛ ان‌شاءالله با حمایت، تکمیل شوند.

میرتاجدینی در خصوص سریال حضرت موسی نیز بیان کرد: واقعاً اینکه صدا و سیما سریال‌های فاخر و الف ویژه نداشته باشد، ضعف است. دو سه سال است شروع کردند؛ همزمان سریال «سلمان فارسی» پیش می‌برند و باید سرعت بدهند. ما هم همه‌جانبه حمایت کنیم سریال موسی(ع) با یک شیوه‌های تکنولوژی جدید شروع کنند و بیش از این تعلل نکنند. تولید این سریال خیلی طول کشیده و از آن زمانی که حرف آن و سناریویِ مرحوم فرج‌الله سلحشور به میان آمد خیلی طول کشیده است. ما این موضوع را از رؤسای صداوسیما می‌خواهیم تا پایان سال، سریال «موسی(ع)» را کلید بزنند و در بودجه 1402 حتماً برای آن بودجه و بحث‌های حمایتی را خواهیم داشت.