بحث گندم، آرد و نان از مباحث استراتژیکی است که همیشه دولت و مردم روی آن حساسیت بالایی نشان داده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین و به گفته کارشناسان، دولت برای پیشگیری از خروج آرد از چرخه تولید، اقدام به نصب کارت‌خوان‌های هوشمند در واحدهای نانوایی کرد که هزینه بالایی نیز به همراه داشت اما به شکست انجامید. به گفته فعالان صنف نانوایی، اشتباه دولت در این بود که تصور می‌کرد اگر نانوا یک یا دو کیسه از آرد سهمیه‌ای خود را که مازاد می‌آید به صورت آزاد بفروشد باعث رقم خوردن قاچاق نان می‌شود در حالی‌که این ارقام اصلا قابل مقایسه با ارقام اعلامی از سوی مسئولان نیست و آرد از مبادی دیگری خارج می‌شود. از سوی دیگر بنا به حساسیت دولت روی مساله نان که ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد، دولت بر خرید تضمینی گندم پافشاری دارد و هر سال نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش می‌دهد تا ضمن حفظ تولید به افزایش انگیزه برای کشاورزان و توسعه کشت گندم نیز کمک کند.

با تمام این تفاسیر واحدهای نانوایی از سال‌های دور با مشکلی ثابت و همیشگی مواجه هستند و آن به‌روز نبودن نرخ نان است که دولت‌ها از واقعی کردن آن امتناع می‌کنند. فعالان صنف نانوایان کشور می‌گویند: با روندی که دولت در اعلام کردن نرخ نان با فواصل چندساله در پیش گرفته عملا عایدی نانواها به نرخ دو سال پیش است و خرج‌شان به نرخ روز و با تورم ۴۰درصدی و این به معنای عدم همخوانی دخل و خرج نانوایان با هم است.

«بیژن نوروز مقدم» رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در این خصوص می‌گوید: دولت فقط ۱۵درصد برای تامین مقداری از هزینه‌های اجاره‌بهای ملک، نرخ کارگری و... را داده که جوابگو نیست چون به عنوان مثال قیمت دستمزد کارگران در ابتدای سال ۵۷درصد افزایش پیدا کرد و به تبع آن مزایای قانونی که به کارگر تعلق می‌گیرد نیز اضافه شد. وی خاطر نشان می‌کند: از یک‌سو به ما نرخ نمی‌دهند و از سوی دیگر برای واحدهای نانوایی جرایم سنگین تعیین می‌کنند، به این معنا که نه تنها نرخ نداده‌اند بلکه تاکید دارند به نرخ قبلی نان بفروشیم. در این شرایط فروش نان به نرخ سال ۹۹ برای هیچ واحد نانوایی صرف ندارد، پس واحد نانوایی مجبور است به هر نحوی شده بالا و پایین کند تا بتواند هم نان مردم را تامین کند و هم مزد کارگر را بدهد.

همچنین یکی دیگر از اصلی‌ترین مسائل و چالش‌هایی که واحدهای نانوایی با آن مواجه هستند، در کنار پایین بودن کیفیت آرد به دلیل عدم ترکیب شدن با آردهای خارجی، بحث خروج کارگران خبره از این صنف است که این دو عامل خود موجب کاهش یافتن نان‌های بخش سنتی می‌شود.

«احمد محمدی» فعال صنف نانوایان در پاسخ به این سوال که چرا نان‌های سنتی مانند گذشته کیفیت ندارد و آیا ناشی از بی‌کیفیتی آرد است یا عوامل دیگری بر آن موثر است، گفت: مهمترین عامل موثر بر این امر این است که در بخش نان سنتی مثل سابق که استادکارهای قدیمی و کهنه‌کار روی کار بودند حضور ندارند که به اصطلاح از ۴ صبح مشغول کار می‌شدند و خمیری با کیفیت تولید کنند. قامتعلی عزیزی فعال این بخش نیز می‌گوید: مساله امروز ما این است که به دلیل عدم توانایی واحدهای نانوایی در پرداخت هزینه‌های کارگری، به ناچار به تدریج خبره‌های کار از این صنف بیرون می‌روند.

وی افزود: اگر بخواهیم حقوق کارگر نانوایی تامین شود باید نرخ عادلانه‌ای برای نان داده شود نه اینکه انتظار داشته باشیم واحدهای نانوایی به نرخ دو سال پیش نان بفروشند و به نرخ روز کارگر خود را راضی نگه دارند. در غیر این صورت قاعدتا هر روز شاهد خارج شدن کارگران دوره دیده یا ماهر از این صنف خواهیم بود.