نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وضعیت کنونی دارویی کشور گفت: شماری از تولیدکنندگان در تأمین شیشه شربت‌‌های کودکان دچار مشکل شده‌اند. برخی دلیل این موضوع را افزایش قیمت شیشه‌ها و برخی هم کاهش تولید بر اثر قطعی برق می‌دانند. اما داروهای شیاف که نیاز به شیشه ندارد هم کم است.

علی فاطمی به خبرگزاری ایلنا توضیح داد: وقتی قیمت دارو دستوری باشد، تولیدکننده، دارو را تولید نمی‌کند و وضعیت کنونی به وجود می‌آید، البته وقتی می‌گوییم تولیدکننده عمده آن‌ها دولتی هستند، به گونه‌ای که ۶۰ درصد داروی تولید داخل در کشور توسط شرکت‌های دولتی که عموما زیر نظر هولدینگ‌هایی مانند شستا که متعلق به تأمین اجتماعی است یا شفا که متعلق به بانک‌های دولتی است، تولید می‌شود، بنابراین در قضیه قیمت‌گذاری دارو، دولت نمی‌تواند با دولت موافقت کند و در نتیجه دارو را تولید نکرده و مجبور می‌شوند، دارو را از کشورهایی مانند هند با قیمت بسیار بیشتر وارد کنند.

فاطمی بیان کرد: الان قیمت شربت هندی که ۳۰ سی‌سی است با قیمت شربت ایرانی که ۱۰۰ سی‌سی است برابری می‌کند، چرا باید به جای اینکه قیمت عادلانه و قابل توافق را به تولیدکننده ایرانی داده، قیمتی نامعقول را به تولید کننده ارائه کرده و با آن‌ها توافق نکنیم و تولیدکننده را مجبور کنیم، دارو را با قیمت پایین تری تولید کند تا آن‌ها نیز تولید خود را کاهش داده و منجر به وضعیت کنونی دارو شود.

فاطمی در ادامه با بیان اینکه دود تصمیمات غلط و اختلافات به چشم مردم می‌رود، گفت: دسترسی به دارو بیش از هر چیزی برای مردم در اولویت است و دوم اینکه قیمت دارو نیز باید درست باشد. اگر دسترسی را فدای قیمت کنیم، هنر نیست به این دلیل که الان سرم‌هایی را که قیمت آن‌ها ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است در بازار آزاد یا فضای مجازی ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و مردم هم که گرفتار هستند مجبور می‌شوند برای یک سرم ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنند تا جان فرزند و خانواده خود را نجات دهند.

آنفلوآنزای زودرس دارو و درمان را شوکه کرد

اما رییس سازمان غذا و دارو دلیل این کمبود را در شیوع انفولانزا در کشور به صورت گسترده دانست و گفت: امسال پدیده آنفلوآنزای زودرس را داشتیم که حوزه درمان و دارو را شوکه کرد؛ معمولا آنفلوآنزا را از مهر ماه شاهد بودیم البته طی دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا و رعایت موازین بهداشتی، تقریبا مشکل آنفلوآنزا نداشتیم، اما امسال تحت تاثیر کاهش سطح رعایت موارد بهداشتی از شهریورماه با آنفلوآنزا روبرو شدیم که بازار را شوکه کرد.

به گزارش ایسنا، سیدحیدر محمدی گفت: اکنون مقداری در شراط مناسبی در حوزه دارو نیستیم؛ البته ظرف سه چهار روز اخیر تصمیمات خوبی در جهت رفع مشکل گرفته شد؛ تصمیماتی که اگر زودتر همراهی و همصدایی می‌شد، قطعا از بروز و افزایش کمبود‌ها جلوگیری می‌کرد. به دنبال تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده و همت صنعت، خیلی خوشبین هستیم که ظرف چند هفته آینده به وضعیت قبل بازگردیم و مطمئن هستیم شرایط دوباره ایده آل می‌شود.

محمدی با بیان اینکه اغلب کمبود‌های فعلی مربوط به دارو‌های عمومی و حمایتی است و دارو‌های تخصصی را شامل نمی‌شود، افزود: البته یک سری دارو‌های تخصصی هم تحت تاثیر تحریم‌ها و مشکلات ناشی از انتقال ارز به ما داده نمی‌شود که از مسیر‌های دیپلماتیک به دنبال حل مشکل هستیم.

دارویاری و وامی که به شرکت‌های دارویی داده نشد

محمدی در همین راستا به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی به دنبال تغییر ارز ترجیحی دارو به ارز نیمایی اشاره کرد و گفت: قاعدتا این مابه التفاوت ارز ترجیحی به نیمایی به راحتی برای شرکت‌ها قابل وصول نیست. بر همین اساس هم قبل از اجرای طرح، برنامه ریزی کردیم که از طریق شبکه بانکی و بانک‌های عامل، تسهیلاتی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد؛ حتی سقف تسهیلات هم قرار بود از ۹۰ درصد فروش سال قبل به ۲۰۰ درصد افزایش یابد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.