ساعت ۳:۵۱ بامداد دیروز، ۱۳ مهرماه، زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر،  عمق ۱۰ کیلومتری زمین در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی را لرزاند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مصدومیت ۵۸۰ نفر در پی وقوع زمین لرزه 5.4 ریشتری در محدوده خوی خبر داد.

محمد حسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خوشبختانه کسی در این حادثه جان خود را از دست نداده است، اظهار کرد:‌ ۱۳۵ نفر از مصدومان بستری و ۵ نفر جراحی شدند که وضعیت آن‌ها رو به بهبود گزارش شده است. نامی با بیان اینکه سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره دچار خسارت شدند، گفت: ۱۲ روستا نیز آسیب‌دیده و ۵۰ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند. همچنین بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ترک‌خوردگی داشتند.

آماده‌باش بیمارستان‌ها در خوی و ارومیه

سخنگوی اورژانس کشور گفت: بیمارستان‌های شهرستان خوی و ارومیه در حالت آماده‌باش هستند.

مجتبی خالدی در گفتگو با ایلنا از مراجعه ۵۳ نفر به بیمارستان‌ها به دلیل فرار و سقوط در پی وقوع زلزله در خوی خبر داد و افزود: این افراد در حال مداوا هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت و گو با ایلنا با اشاره به وقوع زمین لرزه در آذربایجان غربی حوالی خوی (روستاهای دیزج دیز و شوربلاغ) گفت: هفت روستا از توابع شهرستان خوی بیش از بقیه روستاها از زلزله متأثر شدند.  

مهدی ولیپور با بیان اینکه بلافاصله

١٠ تیم ارزیاب از شهرستان‌های سلماس– خوی و چایپاره به مناطق زلزله زده اعزام شد، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های مردمی که همکاران ما و تیم‌های امدادی داشتند، زمین لرزه موجب ترک‌خوردگی حدود ۲۰۰ منزل شده و  ٣ منزل در روستای سید تاج الدین که خالی از سکنه است، نیز ترک خورده است.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به قطعی برق در برخی از روستاهای منطقه تصریح کرد: به شهرستان‌های خوی و سلماس اعلام وضعیت قرمز شده است.

ولیپور با بیان اینکه تاکنون ٢٥ پس لرزه در این منطقه رخ داده است، خاطرنشان کرد: گفت: شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند و شبستر متاثر از این زمین‌لرزه هستند.

وی با بیان اینکه اماکن عمومی برای اسکان اضطراری افرادی که نیاز به حضور خارج از منازل دارند آماده شده است، گفت: امکانات ما در منطقه است و در اماکن عمومی روستاها آمادگی لازم برقرار شده است. چادرهایی هم مستقر خواهند شد تا اگر نیاز باشد از آن‌ها استفاده کنیم.  

رئیس سازمان امداد ونجات درباره میزان خسارات وارده در پی وقوع زمین لرزه گفت: تعدادی از منازل مسکونی خالی از سکنه تخریب شده‌اند همچنین قطعی برق و نشت گاز و آب نیز گزارش شده است.

وی با اعلام وضعیت قرمز در شهرستان‌های خوی و سلماس، تصریح کرد: آمادگی ایجاد اردوگاه با برپایی ٥٠ دستگاه چادر در شهر دیزج نیز وجود دارد.

ولیپور گفت: ١٢ تیم عملیاتی شامل ٦٨ نفر در مناطق متاثر مستقر شده اند همچنین براساس ارزیابی میدانی ٥٣ شهر و روستا در استان آذربایجان غربی و ارزیابی مناطق متاثر در استان آذربایجان شرقی این مناطق بدون صدمات جانی و خسارات مالی گزارش شده است.