در هرمزگان به دلیل گرمای هوا امکان اسکان زلزله‌زدگان در چادر وجود نداد. بر پا کردن چادرهای سالنی با کولرهای ایستاده نیز اقدامی موقتی است و مردم این مناطق در چندماه آینده و تا زمان بازسازی خانه‌ها به کانکس‌های کولردار نیاز دارند.

به گزارش عصرایران،‌ استاندار هرمزگان در همین راستا گفت: در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان، چادر به اندازه کافی وجود دارد و غذای گرم به میزان مورد نیاز به اهالی توزیع می‌شود، آب شرب هم تامین شده اما اکنون مسأله اصلی این است که به علت گرمای بالا و شرجی شدید نمی‌توان در چادر سکنی گزید.

وی افزود: گام اول ایجاد یکسری چادرهای سالنی است تا با بهره‌گیری از کولرهای گازی ایستاده تهیه شده از سالن‌های تربیت بدنی بتوان سرمایش را در این سالن جهت قابل اسکان کردن آن برای مردم تامین مهدی دوستی کنیم. وی خاطرنشان کرد: برق مورد نیاز را هم تا زمان تامین برق پایدار باید با ژنراتور تامین کرد و گام بعدی تهیه کولر از دستگاه‌های دولتی مانند آموزش و پرورش و سایر اداره‌ها است. کولرهای مردم هم هست.

۶۵۰۰ زلزله‌زده اسکان اضطراری داده شدند

در همین راستا،‌ دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از اسکان اضطراری بیش از ۶۵۰۰ نفر در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان خبر داد.

یعقوب سلیمانی در خصوص اقدامات هلال‌احمر در زمین لرزه هرمزگان گفت: اعزام تیم‌های ارزیاب از شهرستان‌های بندر لنگه و بندرعباس جهت ارزیابی، فراخوان اعضای سامانه مدیریت پاسخگویی اضطراری سازمان و استان هرمزگان و استان‌های معین، تشکیل جلسه پاسخ اضطراری به حوادث و سوانح در محل EOC سازمان امداد و نجات و استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر و اعلام آماده باش کامل به استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس، سیستان بلوچستان و بوشهر از جمله نخستین اقداماتی بود که پس از وقوع زمین لرزه انجام شد.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: هماهنگی ارسال اقلام امدادی و زیستی از شعب جنوب استان فارس به مناطق آسیب دیده، اعزام ۲ تیم سگ‌های زنده‌یاب از استان فارس و ۲ تیم آنست استان هرمزگان، استقرار ۱۸ تیم عملیاتی در مناطق متاثر از زلزله، ارسال اقلام اسکان اضطراری از ستاد استان به منطقه تحت آسیب، اعزام تیم‌های حمایت روانی، برپایی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس شهرستان بندرعباس و هماهنگی ارسال اقلام امدادی از استان‌های معین نیز بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه انجام شد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: ۱۵۱۷ خانوار که شامل ۶۵۴۸ نفر می‌شدند در محل‌های تعیین شده اسکان اضطراری داده شده و تمامی اقلام مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. هلال احمر تا آخرین لحظه در کنار متاثرین از زلزله خواهد بود تا تمامی نیازهای آن‌ها را برطرف کند.

نیاز زلزله‌زدگان به مواد غذایی و وسایل سرمایشی

مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۲۵ مددجوی حوزه توانبخشی و CBR و ۲۸ مددجوی حوزه امور اجتماعی درگیر زلزله هرمزگان شدند، گفت: با توجه به اینکه این منطقه اکنون گرم است، عمده‌ترین نیازهای مردم این منطقه مواد غذایی، آب معدنی، کنسرو، زیرانداز و همچنین کلمن‌های آب، وسایل سرمایشی و پنکه دستی است. محمدرضا کاظم‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده، خاطرنشان کرد: یکسری بسته‌های معیشتی و آب معدنی تهیه شده است که در اسرع وقت به مناطق ارسال خواهد شد.

اعزام تیم‌هایی برای ارائه خدمات روانی به زلزله‌زدگان

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از برگزاری جلسات برنامه‌ریزی استان هرمزگان جهت آماده سازی و اعزام تیم محب به منظور ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی به آسیب‌دیدگان زلزله هرمزگان خبر داد.

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه خدمات حمایت‌های روانی و اجتماعی به آسیب‌دیدگان زلزله هرمزگان اظهار کرد: جلسات برنامه‌ریزی برای اعزام تیم محب برگزار و فراخوان اعضای محب توسط استان هرمزگان انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم‌های محب در حال آماده‌سازی و اعزام به محل وقوع زلزله هستند. مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا تعداد تیم‌های اعزامی مشخص است؟ بیان کرد: تعداد قطعی تیم‌ها هنوز مشخص نیست و بعد از بررسی ابعاد زلزله و وسعت آسیب، تعداد تیم‌های محب برای اعزام مشخص می‌شوند.