بارندگی‌هایی دو روز اخیر در گرماگرم روزهای تابستان، هرچند دمای هوا را در بیشتر مناطق کشور کاهش داد، اما به سیل و فاجعه در برخی از مناطق انجامید.

هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان متاثر از این بارش‌ها با سیل مواجه شدند. سیلی که تا زمان تنطیم این گزارش به مرگ پنج نفر و مفقود شدن دو نفر منجر شد. در این میان استان کرمان بیش از سایر استان‌ها از سیل اخیر خسارت دید.

 هشدار سازمان هواشناسی و آماده‌باش نیروهای امدادی

در همین باره، علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور به ایسنا گفت: به دنبال اعلام هشدار سازمان هواشناسی در تاریخ ۲۴ تیرماه در خصوص تشدید بارش‌های موسمی در ۱۰ استان کشور سازمان مدیریت بحران تیم‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادی را به حالت آماده‌باش درآورد.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی این بارش‌ها احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های موقت و ... را درپی داشت، گفت: متاسفانه جاری شدن سیلاب خسارات و مشکلاتی را در برخی از نقاط کشور ایجاد کرد.

بختیاری گفت: در مجموع و بنا بر گزارش مرکز EOC سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هشت استان کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان متاثر از این بارش‌ها بوده و امدادرسانی به ۲۱۹ نفر در ۲۱ شهرستان از این استان‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: در مجموع نیز ۱۹۴ نفر اسکان اضطراری داده شده و شش تن نیز به مناطق امن منتقل شدند. متاسفانه پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند که چهار نفرشان درپی سیل و یک نفر نیز درپی اصابت صاعقه بوده است. دو نفر هم در رابر کرمان همچنان مفقود هستند.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، تلاش‌ها و جستجوها برای یافتن دو فرد مفقودی با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و تیم‌های جستجو در حال انجام است.

 2 کشته و 5 مفقودی در کرمان

در این میان وضعیت سیل در استان کرمان وخیم‌تر از سایر استان‌ها بود و تصاویر منتشر شده از این سیلاب جمعه در این استان موید این موضوع است.

فرماندار بافت با اشاره به سیل عصر روز جمعه منطقه کیسکان این شهرستان گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده پیش‌بینی می‌شود پنج نفر در جریان عبور سیل مفقود شده باشند که از این تعداد پیکر بی‌جان ۲ نفر تا صبح شنبه پیدا شد.

مجید زند اقطاعی به ایرنا گفت: پیکر بی‌جان یک مرد و زن که در روستای میانده کیسکان درگیر سیل شده بودند حوالی روستای ده زارچی و بیدشک با فاصله ۲ کیلومتر از یکدیگر پیدا شدند.

به گفته او ساعت پنج تا ۶ عصر جمعه در منطقه کیسکان با توجه به بارش‌های سیل آسای رگباری سیلاب جاری شد و سه خودرو را با خود برد که از این سه خودرو سرنشینان یک خودرو نیسان خود را نجات دادند و خودرو را آب با خود برد. سرنشینان خودرو دیگر نیز توسط افراد حاضر در صحنه نجات پیدا کردند در حالی که یک خودرو پژو به اتفاق سرنشینان که از تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست گرفتار سیلاب شدند. خودروهای گرفتار در سیلاب حدود چهار تا پنج کیلومتر در آب غوطه‌ور می‌شود و در نهایت قطعه‌هایی از این خودروها جمعه شب توسط تیم جست‌و‌جو در مناطق مختلف به دست آمد.

زند اقطاعی تاکید کرد: تیم‌های جست و جو همچنان درصدد یافتن پیکر سایر مفقودان سیل روز گذشته منطقه کیسکان هستند.

وی از مردم خواست هشدارهای هواشناسی و مسئولان را جدی بگیرند و از توقف و گذر در محل مسیل‌ها خودداری کنند.