رئیس کل سازمان پرستاری با اشاره به خانه‌نشین شدن ۱۰ هزار نیروی پرستار از احتمال افزایش این تعداد به ۱۷ هزار پرستار خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد میرزابیگی، در نشست خبری که دیروز برگزار شد، با اشاره به اجحاف به پرستاران طرحی در دوران کرونا گفت: حدود ۱۰ هزارنفر از جوانان تمدید طرحی دوره کرونا خانه‌‌نشین شدند. این پرستاران جوان قبل از کرونا طرح عادی خود را به اتمام رسانده بودند اما از آنها خواسته شد که چون درگیر جنگ هستیم صبر کنند و با همان حقوق طرحی خدمت کنند. حدود ۱۷ هزار نفر از پرستاران جوان تمدید طرح دوران کرونا شدند و مردانه پای کار آمدند و قبول کردند با حقوق طرحی مجددا خدمت کنند اما الان با فروکش کردن موج کرونا ۱۰ هزارنفر از این عزیزان را خانه‌نشین کردند. مگر اینها که طرحشان تمام شده بود نمی‌توانستند جان خود را بردارند به خانه بروند؟ اما تمدید طرح کردند و حالا کسی که در دوره کرونا خودش دورکاری کرده است، می‌آید و سرباز دوره کرونا را به خانه می‌فرستد.

میرزابیگی افزود: اگر جلوی این روند گرفته نشود ممکن است تا ۱۷ هزارنفر ادامه داشته باشد. بخشی از این جوانان متاهل هستند. مطلقا نباید فرد متاهل را خانه‌نشین کرد اما چرا این جوان باید به خانه برود؟ باید از اینها به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شد که فداکاری کردند. اگر این عزیزان به کار برنگردند بداخلاقی بدی با آنها شده است که اگر خدایی نکرده بحرانی مشابه رخ دهد، شاید دیگر انگیزه‌ای در نیروهای پرستاری نماند. این ۱۷ هزار نفر جنس‌شان جنس شرکت در آزمون نیست، آنها در آزمون سخت کرونا خود را اثبات کردند. چه کسی در دوره کرونا با حقوق طرحی کار می‌کند؟

او اظهار کرد: پرستاران عزیز وجدان کاری و روحیه خدمتی دارند و خیلی مادی‌گرایانه فکر نمی‌کنند اما وقتی می‌بینند در کشور با اعترضات و حرکات صورت گرفته رتبه‌بندی معلمین انجام یا افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران اصلاح شد، این پرسش می‌شود که آیا راه درست شدن فوق‌العاده خاص ما فشار آوردن و برخی حرکات است؟ این موضوعات حق مسلم معلمین و کارگران بود. البته پرستاران به این بحث‌ها ورود نمی‌کنند اما از مسئولین می‌خواهیم نوعی به موضوعات رسیدگی کنند که نگذارند حتی تفکر این چنینی در ذهن پرستار شکل گیرد.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری درباره حوزه استخدام‌های پرستاران، بیان کرد: اگر پولی در کرونا به بدنه وزارت بهداشت داده شد معلوم نیست در کجا هزینه شد. قرار بود صرف انگیزه‌سازی نیروهای درگیر کرونا شود اما در حوزه پرستاری در این زمینه هزینه خاصی نشد. ما نمی‌گوییم پول‌ها را بردند یا خوردند اما در زمان درست، کمک‌ها مشمول نیروهایی که در حال خدمت بودند، ‌نشد و این آمار را هر کسی خواست ارائه می‌دهیم که ببینند چقدر به پرستاران کمک شده است؟

رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه تصریح کرد: ضرورت پرداخت فوق‌العاده خاص به مدافعین سلامت و پرستاران امر مهمی است و از دستگاه‌های مسئول تقاضا داریم برای این امر هم همانگونه که برای افزایش حقوق کارگران و رتبه بندی معلمان و ... اعتبار در نظر گرفته شد، برای این بخش هم بودجه در نظر بگیرند.

میرزابیگی با اشاره به اهمیت تعریف استاندارد قابل اجرای پرستاری در کشور، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم کمبود نیرو است، باید رسیدگی شود که چقدر نیروی حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای نیاز است. در این زمینه هم اجماعی میان سازمان امور استخدامی، نظام پرستاری، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت. قرار شد برای قبول استاندارد و هرگونه تغییر وضعیت ظرف دو ماه تصمیمات لازم گرفته شود. ظرف دو هفته باید راهکاری صحیح برای بازگشت به کار نیروهای خانه‌نشین شده اتخاذ شود. یکی از راهکارها این است که ستاد ملی کرونا مصوبه ویژه برای این نیروهای خانه‌نشین شده، ارائه دهد. وی افزود: کار را از دو مسیر دنبال می‌کنیم که یک مسیر، طرح ساماندهی در بخش مجلس شورای اسلامی است و بالغ بر ۲۷ عنوان شغلی به جز استخدام رسمی داریم که شامل شرکتی، قرادادی، ۸۹ روزه و... می‌شود. در طرح ساماندهی برای این پرستاران هم فکر می‌شود. احتمالا تا یک ماه آینده این موضوع در مجلس طرح می‌شود. مسیر دولت هم جلساتی است که با نهادهای مختلف می‌گذاریم. باید در بحث استخدام حتما نتیجه بگیریم و به شدت پیگیر فوق‌العاده خاص هم هستیم.

او درباره میزان دریافتی پرستاران پس از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری،‌ گفت: قطعا کف پرداختی پرستاران از آنچه که قبلا می‌گرفته است، کمتر نمی‌شود. لازم است در رسیدگی به معیشت پرستاران و استاندارد منابع انسانی به گونه‌ای حرکت کنیم که نیاز نباشد پرستار در چند جا کار کند یا مهاجرت کند.