مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: براساس برآورد تاکنون توانسته‌ایم حدود ۱۶۰ هزار بازمانده از تحصیل را جذب کنیم.قطعا خیریه‌ها در این زمینه به ما کمک می‌کنند تا موارد اینچنینی به سرکلاس درس برگردند.

حمیدرضا خان‌محمدی، مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش و رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در مورد مهارت‌آموزی به دانش‌آموزانی که مجبور به کار هستند و همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای در این زمینه به ایلنا توضیح داد: برای دانش‌آموزانی که دچار چالش می‌شوند و مجبور هستند به واسطه شرایط اقتصادی به اصطلاح مرد عمل و مرد میدان شوند و کار کنند و کمک حال خانواده شوند، در متوسطه اول که قطعا باید به مدرسه بیایند، اما ما به مدیران گفته‌ایم تا جایی که می‌شود به آن‌ها کمک کنند تا این دانش‌آموزان به درس‌شان برسند و بخشی از درآمدی که این دانش‌آموزان از کار به دست می‌آوردند را از طریق خیرین به خانواده‌شان کمک کنند تا دانش‌آموز بتواند در کلاس درس حاضر شود.

او تصریح کرد: طبیعتا وقتی دانش‌آموز از مدرسه فاصله بگیرد وارد موضوعات دیگری می‌شود و ما در کنار این فعالیت‌ها، طرح «ایران مهارت» را هم داریم که با ۵۰۰ رشته مهارتی در متوسطه اول برگزار می‌شود و از ۴۰ تا ۴۰۰ ساعت آموزش دارد و چون بودجه این طرح در آموزش‌و‌پرورش نیست، اگر مشارکت خیرین باشد، کمک بزرگی به این دانش‌آموزان می‌شود و به این دلیل که در برخی مناطق مورد بحث، خانواده‌ها دچار چالش‌هایی هستند پس لازم است کمک شود تا بچه‌های متوسطه اول به مهارتی که به آن علاقه دارند یا زمینه کاری پدر یا خانواده‌شان هست یا حتی بومی که در آن قرار دارند، این مهارت را می‌طلبد، دست پیدا کنند.

مشاور وزیر آموزش‌و‌پرروش ضمن تاکید بر اهمیت مهارت‌افزایی دانش‌آموزان یادآور شد: به عنوان نمونه تعمیر قایق موتوری در مناطق توریستی، جوش فایبرگلاس، تعمیر تور ماهیگیری و... همه اینها مشاغل و مهارت‌هایی است که واقعا به آن نیاز داریم و حتی برای برخی از این مهارت‌ها نیرو از خارج می‌آوریم. به طور مثال از پاکستان کسی را برای تعمیر یا بافت تور ماهیگیری می‌آورند. خوب ما می‌توانیم از کودکی چنین مهارت‌هایی را به بچه‌ها آموزش بدهیم.

خان‌محمدی افزود: در مورد کودکان بازمانده از تحصیل که واقعا نمی‌توانند به واسطه کار سر درس بیایند ما واقعا همه تلاش‌مان را می‌کنیم و از همه خیریه‌ها یاری می‌گیریم تا هیچ دانش‌آموزی از صندلی آموزش و پرروش پایین نرود، اما اگر هم این اتفاق افتاد حتما آموزش‌و‌پرورش زمینه‌هایی برای ادامه تحصیل او فراهم خواهد کرد حالا یا به صورت آموزش از راه دور، آموزش از طریق مدرسه مجازی ایران یا حمایت گروه‌های پشتیبان که بازنشستگان ما، بسیج فرهنگیان، افراد علاقه‌مند و... را شامل می‌شود. ما تلاش می‌کنیم تا هم مشکل اقتصادی دانش‌آموز حل شود هم حتما درسش را بخواند.

رئیس قرارگاه عدالت تربیتی با بیان اینکه به ثمر رسیدن این برنامه‌ها هنر مدیر مدرسه و گروه‌های خیریه است، اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی جزو بازمانده‌ها حساب شود و کد مخصوصی هم دریافت کرده باشد، در صورتی که هر کاری کرده ایم و خیریه‌ها هرچه تلاش کرده‌اند نتوانسته‌اند برایشان کاری کنند، مدرسه ملی مجازی همچنان برای این دانش‌آموزان وجود دارد. البته تعداد این موارد خیلی زیاد نیست و براساس برآورد خودمان توانسته‌ایم تا به حال حدود ۱۶۰ هزار بازمانده از تحصیل را جذب کنیم.

او خاطرنشان کرد: قطعا خیریه‌ها در این زمینه به ما کمک می‌کنند و موارد این چنینی از دانش‌آموزان بازمانده به سرکلاس درس برمی‌گردند. ما ظرفیت کافی داریم و صندلی‌هایمان خالی است و باید برای برگشت این دانش‌آموزان به کلاس به ما یاری برسانند، چراکه طبیعتا براساس قانون نمی‌توانیم به دانش‌آموزی که مدرسه نمی‌آید نمره بدهیم.

خان محمدی در مورد مدارس شبانه روزی و فعالیت‌های قرارگاه عدالت تربیتی در آن حوزه نیز توضیح داد: خیلی خوب است اگر خیریه‌هایی که سفره دار هستند و اطعام در مناطق محروم توزیع می‌کنند را به سمت مدارس شبانه سوق دهیم. مدارس شبانه روزی بهترین فرصت برای یادگیری را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است و خیریه‌ها لازم است به سمت این مدارس بیایند و در بحث تغذیه این بچه‌ها کمک کنند.حال سوال این است چرا تغذیه این بچه‌ها دچار مشکل شده است؟ و در پاسخ باید گفت به واسطه تورمی که در مواد غذایی ایجاد شد و برخی تغییر کرد.