معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت تالاب‌ها در شرایط حساس، خطرناک و شکننده‌ای است. برای کاهش آلودگی سواحل و دریاها نیز نیاز به همکاری کشورهای دریای خزر حاشیه خزر، خلیج فارس و دریای عمان است.

به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالجودی گفت: در پی دو سال خشکسالی مداوم و کمبود بارش‌ها در کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه محیط زیست مشکلاتی داریم. در محیط‌های حساس آبی این آسیب بیشتر خود را نشان داده و آثار اجتماعی بیشتری داشته است. وی افزود: وضعیت تالاب‌ها در شرایط حساس، خطرناک و شکننده‌ای است. برای کاهش آلودگی سواحل و دریاها نیاز به همکاری کشورهای دریای خزر حاشیه خزر، خلیج فارس و دریای عمان است.

ذوالجودی خاطرنشان کرد: خشکسالی در سال‌های اخیر و سیاست‌های آبی برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه در شمال غرب، افغانستان در جنوب شرق افغانستان و به‌طور کلی کشورهای دریایی شمال و جنوب نگرانی را بیشتر کرده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سواحل جنوب مانند خلیج فارس برخی اقدامات موجب آلودگی نفتی ناشی از خطوط انتقال، نفتکش‌ها، فاضلاب و آب توازن شده است. ذوالجودی درباره کنوانسیون تهران در شمال کشور گفت: سال ۸۵ موافقت ‌امه حقوقی بین پنج کشور دریای خزر تصویب شد. به عنوان نمونه برای استقرار دبیرخانه در اجلاس آخر و پنجم آن تصویب شد که دبیرخانه به صورت گردشی بین کشورها باشد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این کنوانسیون و پروتکل‌هایش بین پنج کشور حاشیه خزر به مدت هفت سال مسکوت مانده بود اما با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست از حالت رکود خارج شد و به‌زودی همکاری‌هایی صورت می‌گیرد.

ذوالجودی ادامه داد: براساس برنامه عمران ملل متحد در برنامه منطقه‌ای خزر این موارد پذیرفته شد اما پس‌از امضا مواردی مانند استقرار دبیرخانه مورد مناقشه شد. این برنامه در این هفت سال باید در باکو آذربایجان تشکیل می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. در دولت جدید توانستیم با ابتکار عمل و ارتباط با دبیرخانه، باکو را برای این برنامه‌ها ترغیب کنیم. ۲۷ تا ۲۹ مهرماه پس از هفت سال نشست ششم در سطح وزرا با حضور دکتر سلاجقه برگزارمی‌شود که با توجه به موفقیت سازمان محیط زیست در موضوع گرد و غبار و دیپلماسی که داریم امیدواریم به موفقیت برسیم.

تقویت دیپلماسی محیط زیستی

وی افزود: برنامه‌های دیپلماسی کشور تقویت شده و محیط زیست با دنبال کردن این دیپلماسی‌ها گردو غبار منطقه را به خوبی کنترل کرده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت تالاب‌ها در هر کشوری توضیح داد: اگر در هر کشوری وضعیت تالاب‌ها بحرانی نشده باشد یعنی مدیریت منابع آب خوبی داشته‌اند. منشا گرد و غبار شدن تالاب‌ها ناشی از مدیریت نادرست است و باید اقدامات اساسی صورت بگیرد. خشکسالی نباید تالاب‌ها را به این وضعیت دچار کند.

ساماندهی وضعیت آلوده‌کننده‌ترین خط انتقال نفت

ذوالجودی به آلودگی‌های دریایی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین آلودگی ناشی از خطوط انتقال نفت از سکوی ابوذر به جزیره خارک بود که با پیگیری مداوم در سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت نفت این خط انتقال فرسوده از ۲۴ اینچ به ۲۶ اینچ رسید. این موضوع علاوه بر موضوع محیط زیستی، منافعی اقتصادی نیز داشت. سهم عمده آلودگی نفتی در ایران برای این خط بود که در چند ماه اخیر تقریبا به صفر رسیده است. وی افزود: وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست این برنامه را برای سایر خطوط انتقال نیز دارند.

شناسایی ۲۳ چالش محیط زیست دریایی

ذوالجودی ادامه داد: با همکاری تمامی اندیشمندان ۲۳ چالش محیط‌زیستی دریایی و تالاب‌ها را شناسایی کردیم و چشم‌انداز شش قسمتی با توجه به اسناد و سیاست‌های بالادستی در ۱۸ سیاست کلان توسعه کلان پهنه آبی تالاب‌ها، خور، خلیج و دریا همراه با برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست پیش خواهیم برد.

وی در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست شش هدف اصلی با ۱۲ راهبرد را به منظوردستیابی مطلوب به محیط زیست دریایی و تالاب‌ها دنبال می‌کند و این کار را از طریق ۴۶ اقدام و برنامه در دولت با هدف آگاهی‌رسانی و ایجاد ظرفیت در زمینه محیط زیست دریایی و تالاب‌ها انجام می‌دهد.