در پی انتشار ویدیویی در فضای مجازی که صحنه‌هایی بسیار دردناک از بدرفتاری با معلولان ساکن در یک محل نگهداری معلولان که از آن با عنوان «مرکز توانبخشی غیر دولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز» نام برده شده، را نشان می‌داد، بهزیستی خوزستان این اقدام خصوص توضیحاتی ارائه کرد و کمپین معلولان با انتشار توئیتی از وضعیت بغرنج بهداشتی، تغذیه‌ای و درمانی این مرکز خبر داد.

در این ویدیو صحنه‌هایی از بدرفتاری و خشونت و کوبیدن فرد روی زمین از سوی پرسنل مرکز نشان داده شده بود و در همان صحنه معلول دیگری بدون لباس روی زمین نشسته بود و در صحنه‌ای دیگر نیز یک معلول در حال تشنج بدون پرستار یا مراقب روی تخت به حال خود رها شده بود.

همچنین در حالی که طی روزهای جاری دمای هوا در خوزستان به ۵۰ درجه می‌رسد، در اتاق استراحت معلولان فقط یک پنکه روشن است.

کمپین معلولان نیز در توئیت خود گفته است: «گزارش‌های رسیده از خشونت و بدرفتاری با معلولان در این مرکز حکایت دارد: معلولان در وضعیت بغرنج بهداشتی، تغذیه‌ای و درمانی نگهداری می‌شوند. اگر کسی تشنج کند کسی به فریادش نمی‌رسد».

جعفر شربیانی، کارشناس اداره کل روابط عمومی بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با سایت خبری رکنا اعلام کرد که بررسی‌ها در مورد این مرکز توانبخشی از سوی سازمان بهزیستی کشور «آغاز شده است و توضیحات به زودی اعلام می‌شود».

توضیح بهزیستی خوزستان

روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان خوزستان در پاسخ به انتشار این ویدئو توضیحی را منتشر کرد: در بخش‌هایی از این توضیحات آمده است:«مرکز فوق‌الذکر خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولین ذهنی پسرانه بالای ۱۴ سال را دارد.

فیلم مذکور مربوط به چندین ماه قبل است که دو نفر از پرسنل مرکز توانبخشی برای کنترل یکی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیکی با استفاده از لباس کردند».

در ادامه این توضیحات آمده است: «توانخواه مذکور به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، علیرغم ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می‌رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نمی‌باشد و معلول مذکور نیز در حال حاضر در مرکز نگهداری می‌شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچگونه آسیب، کبودی و ... ملاحظه نشده است و از نظر جسمی سالم است».

در ادامه با اشاره به اینکه یک نفر توانخواه بدون لباس در فیلم مشاهده می‌شود توضیح داده شد که فرد مذکور در سالن کنار حمام برای استحمام آماده شده است.

همچنین در بخشی از فیلم تعدادی از معلولین را نشان می‌دهد که پنکه‌ای برای آنها روشن شده است که بنا بر توضیحات ارائه شده بهزیستی هوزتان؛ این امر به دلیل این است که این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، کما اینکه مرکز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب است.

با این حال در انتهای این توضیحات گفته شده است: «به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیاتی با حضور در مرکز ضمن بررسی وضعیت معلولین و نحوه مراقبت از آن‌ها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر کردند و همچنین جلسه کمیته نظارت بر مراکز غیر دولتی بهزیستی استان در محل مرکز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به قرار ذیل صورت پذیرفت: دو نفر مراقب مذکور به دلیل نحوه مهار غیر اصولی و نامناسب توانخواه توسط صاحب امتیاز مرکز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم گیری معرفی شدند. همچنین مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی، تعلیق و صاحب امتیاز مرکز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می‌کند. همچنین اخطار کتبی برای مرکز توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیر دولتی بهزیستی خوزستان نیز صادر شده است».

در انتهای این توضیحات آمده است: «نگهداری و کنترل معلولان در مراکز شبانه‌روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می‌باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه‌روزی و صادقانه کارکنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراکز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هر گونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می‌آورد».