رئیس دانشگاه تهران گفت: با موجی از فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم که آینده کاری مبهمی دارند، فرصت‌های شغلی در بازار کار برای آن‌ها پیش‌بینی نمی‌شود و در نهایت برخی در بازار کار غیرمرتبط جذب می‌شوند یا برخی نیز مهاجرت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، در آیین رسمی افتتاح دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران،  شکل‌گیری این دانشکده را با هدف تربیت نخبگان متناسب با نیازهای جامعه دانست و تصریح کرد: مدیران در حوزه‌هایی نظیر امور مالیاتی، گمرک، بانک و بیمه گلایه دارند که خروجی دانشگاه‌ها منطبق با نیازهایشان نیست. از طرفی نیزبنابراین کارآمدسازی رشته‌ها و بروزرسانی محتواها متناسب با نیازهای جامعه می‌تواند در اشتغال فارغ‌التحصیلان و جلوگیری از مهاجرت دانش‌آموختگان مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تلاش برای تعریف رشته‌های جدید و کاربردی در دانشکده تجارت و مالیه، گفت: ایجاد رشته‌های جدید در این دانشکده بر اساس شناسایی نیازهای روز است که در نتیجه گفت‌وگو با بخش خصوصی و مالی کشور به آن‌ها می‌رسیم. به این ترتیب امیدواریم از سال آینده، بسته جدیدی برای پذیرش دانشجو در دانشکده تجارت و مالیه داشته باشیم.

مقیمی از ظرفیت‌سازی برای جذب ۲۰ عضو هیأت علمی پیمانی در دانشکده تجارت و مالیه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم سازوکارهای تسریع‌کننده برای منابع مالی، جذب نیرو، جذب هیأت علمی و پذیرش دانشجو برای این دانشکده داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران درباره شیوه تأمین نیروی انسانی لازم برای دانشکده تجارت و مالیه نیز اظهار کرد: درخواست زیادی برای انتقال کارکنان از سایر دستگاه‌ها به دانشگاه تهران داشته‌ایم که در حال مصاحبه هستند و منبع مناسبی برای تأمین منابع انسانی دانشکده‌های جدید می‌باشند.

 

دانشکده تجارت و مالیه تریبون بیان مشکلات تجارت شود

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دانشکده تبدیل به تریبونی برای بیان مسائل و مشکلات تجارت در کشور شود، تاکید کرد: باید از ابتکارات متخصصانی که در عرصه بین‌المللی تجربه کسب کرده‌اند استفاده کنیم و الگوهای جدید را متناسب با شرایط جدید و ویژه کشور طراحی و ارائه کنیم. هر چند بحث‌های مربوط به تجارت و مالیه به صورت جسته و گریخته در بخش‌های مختلف دانشگاه تهران از جمله دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت دنبال می‌شود ولی این موضوع در دانشکده تجارت و مالیه به صورت زنجیره‌ای و به هم پیوسته دیده شده و تمامی ارکان تجارت بین‌الملل مورد توجه قرار گرفته است.

 

عناوین رشته‌ها و گروه‌های علمی دانشکده تازه تأسیس

رئیس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران نیز در آیین رسمی افتتاح این دانشکده، از پذیرش اولین دوره دانشجو در این دانشکده جدیدالتاسیس در ۳ رشته کارشناسی و چهار رشته گرایش مقطع کارشناسی‌ارشد از مهر ماه ۱۴۰۱ خبر داد.

هاشم آقازاده در تشریح ساختار دانشکده تجارت و مالیه نیز از پیش‌بینی شش گروه علمی شامل علوم تجارت داخلی، علوم تجارت خارجی، تجارت الکترونیکی، گروه مدیریت بانک و بیمه، گروه مدیریت بورس و سرمایه‌گذاری و گروه مدیریت امور مالیاتی خبر داد.

وی درباره جذب هیأت علمی در دانشکده تجارت و مالیه، از اعلام رشته‌های مورد نیاز این دانشکده در فراخوان اخیر جذب هیأت علمی خبر داد و گفت: مسیرهای دیگری نظیر جذب استاد وابسته و همچنین مأموریت و انتقال اساتید دانشگاه‌های دیگر با در نظر گرفتن صلاحیت‌های علمی و کیفی مدنظر است.

رئیس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران همچنین از مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه تهران برای ایجاد مؤسسه مطالعات مشاوره تجارت و مالیه خبر داد و گفت: این موضوع در نوبت بررسی در هیأت رئیسه دانشگاه قرار دارد.

 

وی از بررسی راه‌اندازی پارک فناوری مشترک توسط دانشگاه تهران و اتاق بازرگانی در حوزه تجارت و مالیه خبر داد و یادآور شد: این دانشکده یک دانشکده تقاضامحور است تا بتواند در ارتباط با حوزه عملیاتی و اجرایی نسبت به آموزش و تربیت نیروی انسانی، ساماندهی پژوهش‌های کاربردی و فعال‌سازی مراکز رشد، نوآوری و پارک‌های فناوری تخصصی اقدام کند.