مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت: شاخص پذیرش ما بی‌کسی و فقر است؛ یعنی مددجوی بی‌نیاز و برخوردار پذیرش نمی‌شود، مگر به هر دلیلی این دو شاخصه را داشته باشند. ممکن است گاهی افرادی  از لحاظ مالی برخوردار باشند، اما کسی را نداشته باشند که از آنها نگهداری کنند. به گزارش ایلنا محمدرضا صوفی‌نژاد، در نشست خبری پنجاهمین سال توسعه و خدمت‌رسانی آسایشگاه کهریزک به مددجویان، بیان کرد: جمعیت هدف آسایشگاه خیریه کهریزک استان تهران سه گروه اصلی سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و بیماران ام اس هستند.

نیازهای مجموعه توسط مردم تامین می‌شود

وی با بیان اینکه در هیچ جای ایران برای بیماران ام اس نگهداری شبانه‌روزی نداریم مگر آسایشگاه خیریه کهریزک، گفت: این مجموعه با کمک و حمایت مردم ساخته شد و نیازهای این مجموعه توسط مردم تامین می‌شود و مردم نیز بر عملکرد این مجموعه نظارت می‌کنند.

۸۰ درصد مددجویان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک درخصوص میزان دریافتی از مددجویان گفت: تعدادی از مددجویان توان پرداخت مبلغی را دارند یا بازنشسته هستند و یا خانواده توان مالی دارد. متوسط دریافتی ما از خانواده هر مددجو در سال گذشته حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان بوده است. به گفته صوفی‌نژاد،  ۸۰ درصد مددجویان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

۳۲۵۰ مددجو تحت پوشش کهریزک

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک نیز در این نشست اعلام کرد: در مجموع ۳۲۵۰ مددجو، (حدود ۲۲۵۰ نفر شبانه‌روزی و ۵۳۰ نفر به صورت مراقبت در منزل و ۴۰۰ نفر مراقبت‌های روزانه) تحت پوشش موسسه هستند. در کهریزک استان تهران ۱۷۵۰ مددجو وجود داردکه ۳۲۵۰ مددجو تحت پوشش این موسسه هستند. حسن احمدی ضمن اشاره‌ای به خاطراتی از مرحوم دکتر «حکیم زاده -بنیانگذار خیریه کهریزک)، بیان کرد: این موسسه به مهر و بخشش نیکوکاران و همت مسئولان امروز توانسته آسایشگاه‌ها و درمانگاه‌هایی را ایجاد کند که همه در جهت مراقبت، درمان، آموزش و توانبخشی است.

۳۲۵۰ مددجو تحت پوشش کهریزک

وی افزود: امروزه این موسسه علاوه بر دو آسایشگاه تهران و کرج، درمانگاه مجهز «جوادالائمه» را دارد و انتظار داریم در آینده تعداد مددجویان مراقبت در منزل را افزایش دهیم که هم بتوانند در منزل بمانند و هم کمتر احساس غربت کنند.

به گفته احمدی، همچنین این موسسه ۲۲۰۰ پرسنل در کل مجموعه دارد.

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک نیز به کمبود نیروی انسانی کارآمد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ مجوز راه‌اندازی دانشگاه جامع علمی و کاربردی را دریافت کردیم در این مدت ۳۰۰ دانشجو در هفت رشته کاردانی و سه رشته کارشناسی مشغول تحصیل هستند و تاکنون نیز ۱۴۵ نفر نیز فارغ‌التحصیل شده اند.

احمدی ادامه داد: همچنین ما پیشنهاد دادیم در نواحی کرج و تهران اگر شهرداری زمینی به ما دهد که ساختمان روزانه ساخته شود تا بازنشستگان اوقات فراغتشان را در آنجا سپری کنند. احمدی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با اشاره به افزایش هزینه های نگهداری گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دلیل افزایش حقوق دستمزد هزینه‌های سالمندان افزایش پیدا کرد و در سال گذشته ۵۸ درصد هزینه‌های ما برای دستمزد صرف شد.