از ماه‌ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ۱۰ طبقه نوساز متروپل آبادان فرو‌می‌ریزد؛ همین اتفاق هم افتاد و به دلیل ریزش ساختمان تا ساعت 20 دیشب،

 6 نفر کشته و 29 نفر مصدوم شدند؛ براساس گزارش‌ها احتمال زیر آوار ماندن ۸۰ تن نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا، پروژه متروپل آبادان که پس از ریزش، فاجعه‌آفرین شد از ماه‌ها قبل با گزارش‌هایی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین مواجه شده

 بود. طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بوده. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید.سال‌هاست که به موضوع نظارت‌های صوری، زد و بند و احداث ساختمان‌های ناایمن از سوی رسانه‌ها و کارشناسان پرداخته می‌شود. بر اساس اذعان جامعه مهندسی، طی ۵۰ سال اخیر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از ۳۲ سال به ۲۶ سال کاهش یافته است. ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۳ هم ظاهرا کمکی به بهبود این معضل نکرده و هر از گاهی با فجایعی همچون ریزش برج متروپل مواجهیم.سعید حافظی، خبرنگاری که قبلا درباره وضعیت ساختمان متروپل هشدار داده بود می‌گوید: متروپل آبادان از دو ساختمان مشابه و کنار هم تشکیل شده که یکی از آنها قبلا افتتاح شده بود و دیگری که طبقات بالای همکف آن در حال ساخت بود، ساختمانی است که امروز فرو ریخته است. وی می‌افزاید: «پارسال در این مورد هشدار دادم، اما حجم فساد در منطقه آزاد چنان زیاد بود که هیچ کس نتوانست از رشوه‌های عبدالباقی بگذرد و همه مسئولان سند مرگ مردم در «برج دوقلومتروپل» را امضا کردند. ‌به زودی نام تمام کسانی که امروز دستشان به خون مردم آبادان آلوده شد را دوباره می‌گویم.»

فریاد «عزا عزاست امروز»

از سوی آبادانی‌ها

درپی وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان مردم این شهر برای همدردی با قربانیان و آسیب‌دیدگان این تراژدی تلخ فریاد عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، آبادان بیچاره صاحب عزاست امروز سردادند.

دستور رئیسی

برای رسیدگی فوری

در پی ریزش متروپل، رئیس جمهور به معاون اول دستور داد کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

ابراهیم رئیسی دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان، نیروهای امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد، از سازمان آتش نشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و همچنین برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه، به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد.

اعزام ۵۰ آتش‌نشان حرفه‌ای حوزه آواربرداری از تهران

سخنگوی آتش نشانی تهران از اعزام ۵۰ آتش‌نشان حرفه‌ای حوزه آواربرداری به محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان خبر داد.

جلال ملکی گفت این گروه با درخواست مسئولان منطقه و به دستور شهردار تهران، به همراه ۱۱ دستگاه خودرو سبک و سنگین در حوزه آواربرداری به شهر آبادان اعزام شدند.

بازداشت پیمانکار

و مالک ساختمان متروپل

استاندار خوزستان می‌گوید جست‌وجو برای یافتن کسانی که زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد. صادق خلیلیان گفت که ساختمان متروپل در زمان ساخت «مشکل فنی داشته است.»

در پی ریزش ساختمان در دست احداث متروپل در آبادان، رئیس کل دادگستری خوزستان دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد. خبرگزاری ایرنا در همین راستا گزارش داد پیمانکار و مالک ساختمان متروپل با حکم دادستان ویژه آبادان بازداشت شدند. حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را حمید مرانی‌پور، دادستان ویژه آبادان صادر کرده است.

گفته می‌شود به دنبال ریزش بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شده است. طبق گفته حاضران در محل، شدت این حادثه به قدری بود که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند.

یک مقام هلال احمر گفت با توجه به اینکه ساختمان مجاور هم به دلیل شرایط ناپایدار احتمال ریزش دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.

بیمارستان‌های اهواز برای رسیدگی به مجروحان حادثه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.