افتتاحیه و اولین دور از مسابقات جام نفس (یادبود فرشتگان جانبخش اهداکننده‌ی عضو)، پنجشنبه پانزدهم اردیبهشت با رقابت 8 تیم در مجموعه ورزشی کشتیرانی تهران برگزار شد.

این مسابقات با هدف ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور و به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار می‌شود و کمیته نظارت بر این مسابقات بر عهده آقایان صادق درودگر؛ رئیس اسبق کمیته فوتسال و عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، دکتر امید قبادی؛ نایب رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایران و خانم دکتر کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران است و کامبیز مهاجر و فرامرز شمس نیز کمیته برگزاری مسابقات را تشکیل می‌دهند.

چهره‌های مطرح و سرشناسی با هدف فرهنگ‌سازی اهدای عضو در این جام گرد هم آمدند و در برگزاری مسابقه دوستانه و دریافت کارت اهدای عضو به ارتقای این فرهنگ در جامعه کمک کردند.کامبیز مهاجر، یکی از اعضای کمیته برگزاری مسابقات جام نفس، ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این جام با هدف ارتقای فرهنگ اهدای عضو گفت: بسیار خرسندم که با کمک انجمن اهدای عضو ایرانیان توانستیم اولین دوره از مسابقات جام نفس را به یاد فرشتگان جانبخش اهداکننده عضو برگزار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر اولین دوره از این مسابقات در حال برگزاری است و بسیاری از تیم‌ها و شرکت‌ها هنوز ممکن است با ماهیت این مسابقه آشنایی نداشته باشند اما با تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم 8 تیم را دعوت کنیم که دو تیم فوتبال 120 با حضور عادل فردوسی پور و تیم مجریان صدا و سیما با حضور آقایان داود عابدی، امید زندگانی و سایر دوستان از تیم‌های شاخص در این مسابقات هستند و چراغ این مسابقات را روشن کردند.

مهاجر هدف از برگزاری این جام را ورای مسابقات ورزشی دانست و گفت: هدف اصلی ارتقای فرهنگ معنوی اهدای عضو است و خدا را شاکریم که توانستیم دوره اول این مسابقه را با امکانات خوب سالن کشتیرانی برگزار کنیم و امیدواریم این مسابقات ادامه‌دار باشد.

عادل فردوسی‌پور یکی از بازیکنان تیم فوتبال 120 با اشاره به اینکه فلسفه برگزاری این مسابقات خیلی خوب است، گفت: اهدای عضو از فعالیت‌های مهمی است که باید فرهنگ‌سازی شود. جانبخشی فقط شعار نیست و با اهدای عضومی‌توان جان افراد زیادی را نجات داد و رسانه و تیم‌های ورزشی باید به فرهنگ‌سازی اهدای عضو کمک کنند.

غلام حسین کیا، رئیس تربیت بدنی بانک ملل، در حاشیه‌ی جام نفس با اشاره به اولین دوره از مسابقات جام نفس گفت: ما از طریق این مسابقه خواستیم پیامی را به جامعه منتقل کنیم تا فرهنگ اهدای عضو در بین مردم بیشتر معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه حال و هوای این مسابقه با سایر مسابقه‌هایی که پیش از این شرکت کرده کاملا متفاوت بود، افزود: حال و هوای این مسابقه کاملا معنوی بود و ما امیدواریم که با این مسابقه اقدامی موثر در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو انجام داده باشیم.

کیا خانواده‌های اهداکننده را افراد شجاعی خواند که با اهدای عضو عزیزانشان موجب زندگی بخشیدن به افراد نیازمند عضو پیوندی شدند و تاکید کرد: آنها واسطه‌هایی از جانب خداوند برای جان بخشیدن به افراد نیازمند عضو هستند و این اقدام انسان‌دوستانه‌ی آنها قابل تحسین و ستایش است.پوریا پویافرد، مدیر تیم فوتسال مجریان ایران، نیز ماهیت اهدای عضو را یک کار خداپسندانه دانست و گفت: رسالت هر انسانی این است که چه در زمان حیات و چه بعد از حیاتش بتواند به همنوع خود کمک کند حال این کمک می‌تواند در قالب دست‌گیری باشد و یا در جان بخشیدن به یک فرد در قالب اهدای عضو.

پویافرد با اشاره به نقش اهالی رسانه در فرهنگ‌سازی اهدای عضو، افزود: قطعا یکی از رسالت‌های ما فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است و باید در این زمینه هم این نقش را به خوبی ایفا کنیم. هرچند که برگزاری این جام با عنوان جام نفس به خودی خود نقش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بسیاری دارد.

امید زندگانی، مجری، بازیگر و بازیکن تیم مجریان صدا و سیما نیز با اشاره به برگزاری این جام گفت: امیدوارم با برگزاری این رقابت‌های ورزشی ولی در واقع دوستانه توانسته باشیم قدمی در فرهنگ‌سازی اهدای عضو در کشور برداریم.

وی با تاکید بر این نکته که موضوع اهدای عضو در بسیاری از کشورها نهادینه شده است، افزود: ما در مرحله‌ی نیمه نهایی فرهنگ‌سازی اهدای عضو قرار داریم و هر کس به نوبه خود باید در ارتقای این فرهنگ در جامعه بکوشد. وقتی با اهدای عضو می‌توان به بقا و زندگی یک فرد کمک کرد این کار در واقع عین بقا و زندگی برای فرد اهداکننده خواهد بود.وی خطاب به افراد دریافت‌کننده کارت اهدای عضو گفت: مردم عزیز شمایی که کارت اهدای عضو گرفتید به نظر من نمایندگان و سفیران این حرکت نوپا هستید که البته در کشور ما نوپاست و در بسیاری از کشورها کاملا عادی شده. من این کارت را دارم و امیدوارم این بدن به درد بخور باشد تا با اهدای اعضایم بتوانم به افراد دیگری زندگی ببخشم.

داوود عابدی، خبرنگار، مجری و بازیکن تیم مجریان صدا و سیما نیز با اشاره به دریافت کارت اهدای عضو از سوی خود و همسرش، المیرا شریفی‌مقدم، گفت: من و همسرم هر دو کارت اهدای عضو داریم و با افتخار این کار را کردیم و معتقدیم که این فرهنگ باید نهادینه و ارزش‌گذاری شود. خیلی اقدام خوبی است که ما اینگونه بتوانیم حتی بعد از مرگمان دست دیگری را بگیریم.عابدی یکی از دلایل شرکت در این مسابقه را فلسفه و ذات برگزاری این مسابقه در قالب جام نفس دانست و گفت: این اقدامات موجب فرهنگ‌سازی اهدای عضو در میان جامعه خواهد شد و ما قطعا به این اقدامات نیاز داریم.

روز اول و افتتاحیه جام نفس در حالی به پایان رسید که تیم‌های فوتسال شرکت‌کننده در این دیدارهای دوستانه، توانستند به نتایج زیر دست یابند:

داریوش پارسه سه-صفر مجریان صدا و سیما، آریاتراز سورن دو-دوفناوری اطلاعات ملل، فوتبال صد و بیست هفت-چهار رستوران غنچه، یاس ارغوانی چهار-دوتجارت الکترونیک تنیان

روز دوم این رقابت‌ها نیز جمعه پیگیری شد و نتایج زیر در آن رقم خورد:

پارسه داریوش یک- آریا تراز سورن صفر، مجریان صدا و سیما سه- فناوری اطلاعات ملل سه، فوتبال ۱۲۰ شش- یاس ارغوانی دو، رستوران غنچه هفت- تجارت الکترونیک تنیان صفر.