تنها به فاصله چند ساعت از انتشار ویدئوی توهین‌آمیز سرپرست فرمانداری رفسنجان، حکم برکناری او صادر شد.

 عصرایران در این مورد نوشت: علی‌اکبر پورمحمدی، تا صبح دیروز سرپرست فرمانداری رفسنجان بود. او در یک نشست خبری در برابر پرسش یک خبرنگار به‌جای پاسخ‌گویی درباره انتقال آب گفته بود:«یک‌بار دیگر تکرار کنی تو دهنت می‌زنم، حواست باشه».

این رفتار موهن و تهدیدآمیز، با واکنش‌های متعددی مواجه شد و علاوه بر کاربران فضای مجازی، اولین مسئولی که عکس‌العمل نشان داد، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی بود؛ ایمان شمسایی ضمن انتشار یک استوری در اینستاگرامش با اعلام این‌که موضوع را پیگیری خواهد کرد، نوشت: «دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم ولیّ‌نعمت مسئولان باشند، خبرنگار هم‌صدای مردم است. گوش و چشم مردم.» اما خبر خوب قبل از ظهر روز دوشنبه رسید: به دستور شخص وزیر کشور، سرپرست فرمانداری رفسنجان برکنار شد.

  نکات مهمی که باید به آن توجه کرد

1 - به همان اندازه که ادبیات زشت و تهدیدآمیز سرپرست فرمانداری رفسنجان، به‌دوراز شعارهای دولت درباره حفظ کرامت شهروندان بود، واکنش سریع مدیرکل مطبوعات داخلی در حمایت از یک خبرنگار مقیم شهرستان و درواقع حمایت از هویت رسانه و نیز ورود قاطعانه شخص وزیر کشور، در تطابق کامل با شعارهای اعلامی دولت مستقر است. امید که حفظ کرامت انسان‌ها، محدود به این موضوع نشود و همه شهروندان بتوانند در برابر حکومتگران، بدون آن‌که صدایشان بلرزد سخن بگویند و مطمئن باشند که در برابر مقامات زیاده‌طلب، موردحمایت هستند.

2 - سرعت عمل وزیر کشور در عزل مقام توهین‌کننده، به‌اندازه اصل برکناری مهم و خرسندکننده بود. اگر همیشه با چنین سرعتی گستاخی‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد، امید به عدالت و کرامت در جامعه تقویت می‌شود. قصه عنابستانی و سیلی و سرباز یادتان هست که چقدر کش داده شد و کام‌ها را تلخ کرد؟!

 اقدام احمد وحیدی، وزیر کشور در عزل مسئول مذکور واجد سه ویژگی «صحت، سرعت و قاطعیت» بود و ازاین‌رو شایسته تشکر ویژه است. اگر این برکناری مثلاً 10 روز دیگر انجام می‌شد، حلاوت کنونی را نداشت.

وزیر کشور و مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی دو مسئولی بودند که در برابر توهین سرپرست فرمانداری رفسنجان، واکنش سریع داشتند

 3 -سرپرست فرمانداری رفسنجان، در سلسله‌مراتب مدیریتی، جزو رده‌های بالا محسوب نمی‌شود. بااین‌حال برخورد با او به کام مردم خوش نشست و انتظار می‌رود پرونده مسئولانی که در رده‌های بالاتر و در سطح کشوری کار می‌کنند و اتهاماتی هم متوجه آن‌هاست با همین قاطعیت و سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 همان‌طور که لکه تازه ماجرای رفسنجان به‌سرعت پاک شد، باید لکه‌های قدیمی که توسط برخی مسئولان در تهران بر دامان نظام تحمیل‌شده است، پاک‌سازی شود و همان‌طور که به‌درستی، هزینه یک جمله ناروای سرپرست فرمانداری یک شهرستان تحمل نشد، نباید هزینه اتهامات میلیاردی برخی مسئولان که اتفاقاً بر مناصب مهم نیز تکیه زده‌اند، مانند یک بیماری مزمن و لاعلاج، تحمل شود.

 متأسفانه «شهرت و قدرت» در اغلب موارد مانع از رسیدگی جدی به اتهامات برخی مسئولان می‌شود. مثلاً اگر همین حرف سرپرست گمنام فرمانداری رفسنجان را یک وزیر یا یک چهره سیاسی معروف می‌گفت آیا با او به همین سرعت برخورد می‌شد؟

 یا درحالی‌که با خوشحالی شاهد آن هستیم که وزیر کشور، بی‌ادبی کلامی مسئول زیردستش را برنمی‌تابد، شاهد آن هستیم که برخی خودروسازان، با تولیدات بی‌رمق خود، جان مردم را نه در حرف که در عمل به خطر می‌اندازند و حتی اعتراض رهبر انقلاب را هم برمی‌انگیزند ولی کسی محاکمه‌شان نمی‌کند! این‌ها، چیزهایی هستند که مردم را آزار می‌دهند. به‌هرحال، برخورد اخیر را به فال نیک می‌گیریم و خواهان آنیم که برخی مسئولان بلندپایه که مدت‌هاست اتهامات مهمی درباره آن‌ها در سطح افکار عمومی مطرح می‌شود، پای میز محاکمه بیایند و پاسخ‌گو باشند تا با رفع اتهام واقعی یا محکومیت جدی، امیدهای کم‌رنگ مردم، پر‌فروغ شود. عدالت، کرامت انسان‌ها و امیدوار شدن مردم، بسیار ارزشمندتر از حفظ «چند مسئول متهم» است.