دبیرکل سازمان معلمان ایران گفت: اگر مسئولان می‌خواهند منزلت معلمان حفظ شود باید با نماینده‌های واقعی معلمان مذاکره کنند و راه را برای مذاکره باز بگذارند چون معلمان چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهند و اگر مواردی که در قانون آمده اجرایی شود مشکلات آن‌ها به‌تدریج حل خواهد شد.

اعتراضات معلمان ریشه معیشتی دارند

طاهره نقی‌ئی درباره علت اعتراضات مستمر فرهنگیان توضیح داد: پررنگ‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه معلمان، رتبه‌بندی و همسان‌سازی است، البته خواسته‌های دیگری همچون آزادی معلمان زندانی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی (آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه) همواره موردتوجه معلمان بوده است.

او افزود: اعتراضات اخیر در اصل ریشه معیشتی دارد. لذا می‌توان گفت اعتراضات معلمان در حال حاضر بیشتر اقتصادی است زیرا وضعیت بد اقتصادی از طرفی خانواده‌های معلمان را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر مجموعه آموزش و فرایند آموزش را هم از کیفیت تهی کرده است.

نقی‌ئی تأکید کرد: وضعیت بد حقوق و دستمزد بازنشستگان، شاغلان را هم تحت تأثیر قرار داده، زیرا شاغلان وضعیت آینده خودشان را هم مبهم می‌بینند. موضوع به امسال و پارسال هم مربوط نیست، سال ۸۵ معلمان در تجمعاتشان مقابل مجلس خواستار توجه به مساله معیشت خود شدند، در سال ۸۶ قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد، ولی اجرای ناقص و تبعیض‌آمیز بودن آن باعث شد معلمان از ابتدا معترض باشند و تا امروز هم مساله حل‌نشده است.

چرا رتبه‌بندی معلمان اجرایی نمی‌شود؟

دبیرکل سازمان معلمان ایران در پاسخ به این سؤال که آیا باوجود پیگیری مسئولان درباره رتبه‌بندی این مشکلات حل نخواهد شد؟ گفت: با این لایحه مشکل حل نخواهد شد، چون برای این لایحه بودجه کمی در نظر گرفته‌شده و به کیفیت‌بخشی توجه خاصی نشده است و از طرفی بسیار با تأخیر اجرا خواهد شد به‌طوری‌که احساس می‌شود تا آخر بهمن و اوایل اسفند عملیاتی شود.

نقی‌ئی گفت: اعلام‌شده بود از اول مهر ۱۴۰۰ رتبه‌بندی اجرایی می‌شود، اما اجرایی نشد و همچنان میانگین حقوق فرهنگیان به نسبت کارکنان دولت پایین‌تر و قدرت خرید آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش نخواهد یافت درواقع رتبه‌بندی مرهمی است کوچک برای زخمی بزرگ.

او با اشاره به منزلت معلمان گفت: باکمال تأسف باید گفت هرچند معلم‌ها باسیلی صورت خودشان را سرخ نگه‌داشته‌اند، اما منزلت آن‌ها پیش دانش آموزان، والدین و جامعه به‌شدت آسیب‌دیده است. بزرگ‌ترین آسیب به دلیل ضعف اقتصادی و معیشتی معلمان است. این ضعف معلمان را دچار ناکارآمدی، فرسودگی، افسردگی، پرخاشگری و نارضایتی شغلی کرده است و معمولاً کسانی که ازلحاظ شغلی آسیب ببینند ناخودآگاه منزلت شغلی‌شان نیز آسیب می‌بیند. معلمی که برای گرفتن حق خود ناچار می‌شود به این در و آن در بزند منزلتش آسیب خواهد خورد.