نزدیک دو سال است که کرونا زندگی را از حالت معمول خارج کرده و کسب‌وکار بسیاری از مردم از رونق افتاده است، بسیاری هم کارشان را ازدست‌داده‌اند. در استانی مانند سیستان و بلوچستان هم کم برخورداری، خشک‌سالی، فقر و نبود شغل هم مزید بر علت شده و سفره‌های مردم را کوچک‌تر کرده است.

به گزارش ایلنا، یکی از مشکلات عمده مردم سیستان و بلوچستان سوء تغذیه کودکان آن است که با اختصاص سهمیه  تغذیه و توزیع شیر و قرص آهن در مدارس تا حدودی برطرف می‌شد. ارائه تغذیه در مدارس فرصت برای والدینی بود که توانایی مالی برای تهیه این اقلام را نداشتند و فرزندانشان از سوءتغذیه رنج می‌بردند.

با ورود کرونا به دنیای دانش آموزان، همین کورسوی امید هم برای این خانواده‌ها از بین رفت و حالا حدود دو سال است که به دلیل مجازی شدن مدارس توزیع شیر و تغذیه در مدارس انجام نمی‌شود .

درخواست توزیع دوباره شیر در مدارس سیستان و بلوچستان

عضو شورای شهر نیکشهر دراین‌باره می‌گوید: طبق آمار سال ۹۹ وزارت بهداشت تعداد کودکان مبتلابه سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان نسبت به سال ۹۷ و ۹۸ از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسیده است. یکی از مهم‌ترین دلایل سوءتغذیه کمبود پروتئین‌های حیوانی است که ناشی از فقر مردم استان است.

عارف رئیسی می‌گوید: منظور از عدم دسترسی به پروتئین حیوانی همان نداشتن توانایی خرید آن است که ما درخواست داریم طرح توزیع تغذیه و شیر در مدارس دوباره فعال شود.

او می‌گوید: اگر بخواهند توزیع شیر تغذیه‌ای را در استان فعال کنند هزینه زیادی دارد که می‌شود در نقاط دارای آسیب بیشتر این اقدام انجام شود یا اینکه در مدارس به دانش‌آموزانی تغذیه تعلق بگیرد که دارای سوءتغذیه هستند‌ چراکه حالت گرسنگی در دانش آموزان سبب می‌شود یادگیری این افراد روند کندتری داشته باشد‌ و‌ سبب عدم تمرکز دانش آموزان می‌شود‌.

ضرورت رسیدگی به مشکل سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان

عضو شورای شهر نیکشهر می‌گوید: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جزو استان‌های ویژه معرفی‌شده، انتظار داریم اگر اراده‌ای برای حل مشکل سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان وجود دارد، زودتر اقدام شود.

رئیسی می‌گوید: در شهر نیکشهر طبق آمار رسمی 366 کودک‌ دارای سوءتغذیه هستند و در روستاهای نیکشهر هم چیزی حدود 1270 نفر از کودکان ما مبتلابه سوءتغذیه هستند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان دراین‌باره می‌گوید: استان سیستان و بلوچستان با بیش از 850 هزار دانش‌آموز در جنوب شرق کشور در منطقه‌ای با آب‌وهوای خشک قرار دارد. با توجه به اینکه شغل اغلب ساکنان این استان کشاورزی و دام‌پروری بوده و با توجه به شرایط آب و هوایی استان، وضعیت معیشت مردم دچار مشکل شده این موضوع تأثیر بسزایی در سبد غذایی افراد داشته است.فاطمه سالاری می‌گوید: نوجوانان و جوانان به دلیل قرار داشتن در سن رشد و بلوغ و از طرفی به دلیل عدم استفاده از همه گروه‌های مواد غذایی دچار مشکلات تغذیه‌ای ازجمله فقر غذایی، کاهش وزن و یا افزایش وزن‌های افراطی که در اثر استفاده نامناسب از یک گروه غذایی است می‌شوند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش استان می‌گوید: وزارت آموزش‌وپرورش سال گذشته اقدام به پژوهش دراین‌باره کرد، پژوهش‌های به‌عمل‌آمده از میان 635 هزار و 304 دانش‌آموز شرکت‌کننده از کل استان در خصوص بررسی BMT (شاخص توده بدنی) نشان داد که استان سیستان و بلوچستان در لاغری رتبه اول کشوری و در چاقی رتبه آخر را در سطح کشور کسب کرده است که این پژوهش فقر تغذیه‌ای و سبک زندگی ناسالم در سیستان و بلوچستان را تائید می‌کند.

او می‌گوید: در پژوهش‌های انجام‌شده از بین 635 هزار و 304 دانش‌آموز ، نشان داد تعداد31 هزار و 67 نفر دچار کمبود وزن هستند که 59 درصد پسران و 41 درصد دختران هستند و فنوج، بنت و دشتیاری به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند‌. همچنین تعداد 48 هزار و 949 نفر دچار لاغری بوده که بنت، لاشار و راسک به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

طرح توزیع میان ‌عده در مدارس  روی زمین ماند

سالاری می‌گوید: اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با توجه به پژوهش‌های سال‌های گذشته که توسط علوم پزشکی انجام‌شده بود و این واقعیت را تائید می‌کرد اقدام به نوشتن طرح میان وعده و وعده سالم برای دانش آموزان کرد .

او می‌گوید: این طرح با توجه به گروه سنی و همچنین جنسیت دانش آموزان و نیازهای دوران بلوغ و رشد آن‌ها تنظیم‌شده و یک نسخه برای وزارت آموزش‌وپرورش ارسال‌شده که تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.