وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توافق ایران و چین گفت: همکاری‌هایی در حوزه فناوری ارتباطات مثل ۵G پیش‌بینی‌شده است. به عبارت دیگر، ما در همکاری‌هایی که با کشورهای مختلف ازجمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت‌بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

عیسی زارع‌پور ضمن تأیید همکاری با چین در حوزه ICT گفت: توسعه فناوری‌های مرتبط با ۵G و اینترنت ثابت را با همکاری کشورهایی ازجمله چین در دستور کارداریم.

به گزارش انتخاب، او افزود: توسعه حضور پلتفرم‌های ایرانی در کشورهای همسایه را مدنظر داریم. ظرفیت‌های خوبی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما می‌توانیم استفاده کنیم و همکاری‌های متقابل می‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت ICT در کشور شود.

راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری

عیسی پور افزود: برنامه‌ریزی ما این است که ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم که کار بسیار بزرگی و نیازمند عزم ملی است.او بیان کرد: شبکه زیرساخت کشور ظرفیت خوبی دارد و حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم؛ کل ترافیک ما ۱۰ ترابیت بر ثانیه است اما در حال تقویت آن هستیم. برنامه داریم که تا پایان دولت سیزدهم این را به ۱۰۰ ترابیت بر ثانیه برسانیم و همین‌الان قرارداد ۲۰ ترابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات بومی بسته‌شده و در دهه فجر عملیات آن آغاز می‌شود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که کارشناسان معتقدند ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری نشدنی است و با توجه به اینکه در دولت‌های گذشته وعده‌هایی داده شد و عمل نشد، آیا برنامه زمان‌بندی دارید و چقدر با سازمان‌های دیگر مثل شهرداری تعامل کردید که این کار بزرگ انجام شود، گفت: این‌یک کار ملی است و همه باید پای‌کار بیایند آنچه باعث شده با قاطعیت اعلام کنیم که این اتفاق خواهد افتاد، همین همگرایی در دولت سیزدهم است.

توضیح وزیر در مورد سرعت‌پایین اینترنت تهران

زارع پور همچنین درباره سرعت‌پایین اینترنت در تهران و اختلالات تلفن همراه و علت آن گفت: یک کار اساسی و اصولی که باید انجام شود، توسعه ارتباطات ثابت است باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کار هدایت کنیم. معنی ندارد که در منزل هستید، از گوشی تلفن همراه برای ارتباط استفاده کنید.

او بابیان اینکه ارتباطات سیار محدودیت دارد گفت: ما توسعه ارتباطات ثابت به‌عنوان یک راهکار بلندمدت را در دستور کارداریم که البته در کوتاه‌مدت کار را شروع کرده‌ایم و همین امسال قریب به نیم میلیون پورت فیبر نوری را راه‌اندازی می‌کنیم.

اولویت با روستایی است  که هیچ ارتباطی ندارد

زارع پور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه روستاها گله‌دارند از اینکه آن‌ها را از لیست خارج می‌کنند و می‌گویند شما اولویت دوم هستید، ماجرا از چه قرار است؟ گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۴ هزار روستا داشتیم که هیچ ارتباط دیتایی نداشتند و ۳ هزار و ۵۰۰ روستا ارتباط ناپایداری داشتند، بنابراین طبیعتاً اولویت یک ما با روستایی است که هیچ ارتباطی ندارد. در کنارش به‌موازات برای برطرف کردن مشکلات ارتباطی سایر روستاها تلاش می‌کنیم منتها این‌یک کار سنگین است.

او ادامه داد: برخی روستاها جاده و برق ندارند و زیرساخت‌های اولیه باید در آن‌ها فراهم شود. عمده روستاهای باقی‌مانده روستاهایی هستند که پراکندگی آن‌ها زیاد است و یا نقاط صعب‌العبور هستند. به‌هرحال این‌ها نیازمند کار ویژه است؛ قبلاً هر سایتی راه‌اندازی می‌کردیم ۲ تا ۳ روستا را پوشش می‌داد اما الآن به یک و نیم روستا تقلیل یافته است. ما هم با توجه به محدودیت اعتبارات مجبور هستیم اولویت‌بندی کنیم، اما آنچه مسلم است در صورت همراهی نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱ ما آماده‌ایم که با کار جهادی تا پایان ۱۴۰۱ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به ارتباطات پرسرعت متصل کنیم‌.