دیروز وضعیت جوی کشور خسارت‌های مالی و جانی فراوانی در پی داشت.

رییس اورژانس کشور گفت: طی بارش‌های ۷۲ ساعت گذشته تاکنون ۳۱استان و ۶۱مرکز اورژانس درگیر سیل و بارش سنگین برف شدند و تاکنون ۴ مصدوم و 3 مفقودی داشتیم.

به گزارش ایلنا، جعفر میعادفر گفت: تاکنون به ۱۶ خانم باردار به مراکز درمانی منتقل شدند.

براساس اعلام اورژانس کشور، استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل و کرمانشاه و زنجان بیشتر درگیر برف و استان‌های جنوب شرقی و شرق کشور درگیر سیل بوده‌اند.

سیل در کرمان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ضمن تشریح آخرین وضعیت سیل در نقاط مختلف این استان از جمله مشکلات ایجاد شده را انسداد ۱۷۵ راه روستایی در ۶ شهرستان، سه محور اصلی، هفت جاده فرعی و آبگرفتگی

 ۷۰ منزل روستایی تا این زمان اعلام کرد.

به گفته او ۳۲ روستای استان نیز دچار قطع آب هستند که برخی به دلیل قطع برق موتورپمپ‌ها بوده است.سعیدی همچنین به قطع برق و آسیب رسیدن به شبکه انتقال برق ۳۴ روستا در کرمان اشاره کرد.دیروز همچنین فرماندار ریگان در شرق استان کرمان خبر داد که به دنبال بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق کوهستانی این شهرستان ۲ کودک مفقود شدند و تلاش امدادگران برای یافتن آنان جریان دارد.

امین باقری روز دوشنبه با اشاره به تشدید سیلاب در ریگان به ایرنا گفت: همچنین جاری شدن سیلاب راه ۴۵ روستای این شهرستان را مسدود کرد.فرماندار ریگان تاکید کرد: تمامی روستاهای مناطق کوهستانی ریگان هم اکنون در محاصره سیلاب قرار دارند و قطع برق ۳۰ روستا و تلف شدن دام‌ها از دیگر خسارات سیلاب در این شهرستان است.

وی از اعزام ده‌ها اکیپ امدادی به مناطق سیل زده ریگان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه هر لحظه بر شدت و سرعت سیلاب در این شهرستان افزوده می‌شود شهروندان از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، سیل در جنوب استان نیز یک مفقودی داشته و برخی مناطق را دچار آبگرفتگی کرده است.ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اتکا به پیش‌بینی هواشناسی هشدار سطح قرمز و اعلام ناپایداری شامل بارش باران، برف و وزش باد به‌نسبت شدید تا اواخر هفته جاری صادر کرد و خواستار اقدامات پیشگیرانه مدیران و شهروندان شد.به گزارش ایرنا، هواشناسی کرمان هفته گذشته هشدار نارنجی صادر کرده بود اما روز گذشته سطح و رنگ هشدار را تغییر داد و خواستار افزایش اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌ها شد.

این هشدار درحالی است که در سیل چند روز پیش در جنوب استان شاهد خسارت‌های به نسبت زیادی به زیرساخت‌های مختلف بودیم و میزان خسارت‌ها افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

تخلیه سه روستا در میناب

همچنین دیروز فرماندار میناب خبر داد که به علت بارندگی‌های شدید سه روستای شهرستان میناب با بیش از هزار نفر جمعیت با کمک نیروی‌های قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه تخلیه کامل شد.

این روستاها شامل مازغ بالا، مازغ پایین و تنبک است که در پایین دست سد استقلال میناب واقع شده‌اند.براساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها تا عصر چهارشنبه هفته جاری (۲۹ دی) تداوم خواهد داشت و باتوجه به شدت بارش‌ها و باعنایت به رطوبت خاک و گل و لای باقیمانده از بارش‌های قبل، احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد.

مناطق تحت تاثیر سامانه جدید بارشی از روز یکشنبه در غرب و جنوب استان شامل شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، منوجان، فاریاب، رابر، بافت و پاره‌ای از مناطق شمال و شرق استان خواهد بود.براساس این پیش بینی اثر مخاطره این سامانه نیز بارش باران و برف، وزش باد به‌نسبت شدید، آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب از بالادست و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی نقاط استان بویژه در نیمه جنوبی، اختلال در تردد راه‌های مواصلاتی و لغزندگی سطح جاده‌های کوهستانی خواهد بود.ریگان از جمله شهرستان‌های حادثه خیز کرمان است و تا مرکز این استان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

 بارش سنگین برف در آذربایجان غربی

دیروز همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به بارش سنگین برف گفت: مسیر ارتباطی ۳۷۴ روستای استان در شهرستان‌های مختلف شمالی، مرکزی و جنوبی بر اثر بارش برف و کولاک مسدود شده است.به گزارش ایلنا، ارسلان شکری دیروز گفت: بارش سنگین برف و کولاک شدید در آذربایجان که از یکشنبه شروع شده و در حال حاضر بارش برف در برخی نقاط آذربایجان غربی به ویژه مناطق شمالی استان ادامه دارد و همین امر احتمال مسدود شدن برخی مسیرهای روستایی را نیز افزایش می‌دهد.