« کوپن سفر» راهی برای جبران خسارت گردشگری

مرتضی بلوکی

سال 98 در شیب روزهای پایانی قرار گرفته و به نفس‎های آخرش نزدیک شده است. سالی پر از فراز و نشیب و سالی که هرچند با رکود همراه بود اما توانست بازار «بحران» را بسیار رونق ببخشد. سالی پر از بحران‎های اقتصادی؛ ارزی، تحریم تا بحران‎های زیست محیطی مانند سیل، زلزله و حالا نیز در نفس‎های پایانی خود بحرانی با نام «اپیدمی بیماری کرونا» را با خود به همراه دارد.

سالی که در آن همه مردم و به تبع آن کسب و کارها در روزهای پر از استرس و اضطراب آن دست و پنجه نرم می‎کنند. به جرئت می‎توان گفت  که بحران‎های ایجاد شده، همه مردم کشور را با هر شغل و موقعیت اجتماعی تحت تاثیر خود قرار داد که البته فعالان حوزه گردشگری نیز از این  قائده مستثنی نیستند.

بحرانی که در آغاز سال با جاری شدن سیل و درگیر کردن بیش از 25 استان کشور شکل گرفت. به همین دلیل از همان آغاز سال جاری بسیاری از مردم از فعالیت تفریحی و گردشگری خود صرف نظر کردند و عطای تفریح را به لقایش بخشیدند.

از همان زمان زنگ اخطار و رکود بازار گردشگری به صدا درآمد و همه فعالان این بخش را با مشکل مواجه کرد. تا همین روزهای پایانی که مردم به دلیل بیماری کرونا به توصیه‎ و درخواست مسئولان از سفر صرف نظر کردند؛ در نتیجه فعالان حوزه گردشگری در مرز ورشکستگی قرار گرفتند.

با ارائه گزارش خسارات وارد شده حوزه گردشگری به وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اوج گرفتن مشکلات فعالان این حوزه، پیشنهادهایی توسط این وزارت برای حل آن ارئه شد. که اعطای « کوپن سفر» یکی از آن‎ها است. طبق این طرح؛ بعد از فروکش کردن تب این بیماری درکشور و رسیدن به وضعیت سفید، توسط دولت فرصتی برای سفر و تفریح و تعطیلات مردم فراهم خواهد شد.

وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امیدوار است که با این اقدام بعد از طی این دوره پر استرس و اضطراب در جامعه نشاط به مردم بازگردد وهمچنین بتوان به فعلان حوزه گردشگری که خسارات سنگینی را در بحران کرونا متحمل شده‎اند، کمک کرد.

تحقق این برنامه‎ها و اهداف میسر نیست، جز اینکه با همکاری همه نهادهای مربوطه و مردم ضمن رعایت بهداشت و محدودیت تردد در اماکن شلوغ از سفرهای غیرضروری صرف نظر کنیم تا بتوانیم از این برهه بحرانی عبور کنیم. همانطور که می‎دانید به‌دلیل شرایط فعلی تعطیلات نوروز را از دست دادیم؛ اما طوری نشود که تعطیلات تابستانی را نیز از دست بدهیم.

و در آخر ضمن تسلیت به همه خانواده‎هایی که در هر یک از بحران‎های سال جاری عزیزان خود را از دست داده‌اند، آرزوی سلامتی برای تمام مردم کشور را دارم و امیدوارم هرچه زودتر این بحران پایانی امسال را نیز با سلامتی پشت سر بگذاریم و سالی پر از خیر، برکت و رونق اقتصادی را پیش رو داشته باشیم.