در پی زلزله ۵.۷ ریشتری حادث شد

40 مصدوم و  تخریب‌ نسبی 25روستا در آذربایجان غربی

سخنگوی اورژانس کشور از زلزله ۵.۷ ریشتری در استان آذربایجان غربی حوالی خوی و قطور خبر داد  و گفت: بر اثر زمین‌لرزه 40 نفر مصدوم و ۲۵ روستا بین ۲۰ تا ۹۰ درصد تخریب شده‌اند. به گزارش ایلنا، مجتبی خالدی درباره آخرین جزئیات زمین‌لرزه در استان آذربایجان غربی حوالی قطور گفت: تخریب منازل مسکونی در روستاهای گوگرد، حبش، هندوان و حصار گزارش‌ شده است. او ادامه داد: با توجه به تخریب در روستاهای فوق ۲ اتوبوس و ۵ دستگاه آمبولانس از ارومیه به خوی اعزام‌ شده است. سخنگوی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: اورژانس هوایی جهت انتقال مصدومین احتمالی در حال آماده‌باش هستند. به گفته خالدی در این مدت ۱۳ مورد پس‌لرزه ثبت ‌شده است.

    

کشف یک انبار احتکار ماسک در تهران

مدیرکل تعزیرات استان تهران از کشف یک انبار احتکار ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده خبرداد. به گزارش مهر، محمدعلی اسفنانی در پاسخ به این پرسش که برخی از داروخانه اعلام می‌کنند که برای خرید ماسک از یک مارک خاص ملزم به خرید برخی کالاهای دیگر آن مارک هم هستند، آیا این تخلف محسوب می‌شود؟ بیان کرد: قطعاً این موضوع تحت عنوان فروش اجباری کالا جز تخلفات حساب می‌شود البته تاکنون چنین گزارشی به تعزیرات ارسال نشده است. بااین‌حال جز کالاهای سلامت‌محور است و نظارت‌های تعزیرات در این رابطه بیشتر خواهد بود. مدیرکل تعزیرات استان تهران از گشت‌های تعزیرات در سطح استان تهران و داروخانه‌ها داد و گفت: روز گذشته گشت‌های تعزیرات روانه داروخانه‌ها و برخی مناطق شد. در همین رابطه یک انبار مربوط به نگهداری و احتکار ماسک و مواد اولیه ضدعفونی ازجمله ژل و اسپری کشف شد. معاون رئیس سازمان تعزیرات افزود: در این انبار ۵۰۰ هزار ماسک و رقم بالایی از مواد ضدعفونی‌کننده کشف شد. او در خصوص گشت‌های تعزیرات از داروخانه‌ها هم خاطرنشان کرد: همچنین در قالب گشت‌های تعزیرات روز گذشته ۵۰ هزار ماسک از داروخانه‌های تهران کشف شد. اسفنانی با بیان اینکه ماسک‌های مکشوفه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت، گفت: قرار شده این ماسک‌ها با قیمت واقعی توزیع شود.

    

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

هجوم ملخ‌ها به سه استان جنوبی کشور

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: دستجاتی از ملخ‌ها به استان‌های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس هجوم آورده‌اند و اکنون مبارزه با آن‌ها در 7 هزار و 500 هکتار در حال انجام است. محمدرضا میر در گفت‌وگو با ایلنا افزود: این ملخ‌ها، ملخ‌های صحرایی هستند که با کمک شرایط فیزیولوژیکی بدن خود تغییر رنگ داده و هم رنگ ملخ‌های بومی کشور شده‌اند. میر با تاکید بر اینکه فاز جدید تهاجم از شنبه هفته جاری آغاز شده است، افزود: شنبه هفته جاری اولین دسته‌جات ملخ‌های صحرایی در فاز جدید از کشور عربستان و دریایی سرخ  وارد ایران شده‌اند. میر با اشاره به تراکم بالای ملخ‌های مهاجم در فاز جدید تهاجم، گفت: تراکم بالای ملخ‌های مهاجم در فاز جدید می‌طلبد مبارزه به صورتی جدی‌تر انجام شود، البته با توجه به تجربه سال‌ گذشته آمادگی لازم برای مبارزه وجود دارد. وی پیش‌بینی کرد ریزش دستجات ملخ‌های مهاجم تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه داشته و مبارزه به سطح یک میلیون هکتار برسد. میر درباره آخرین وضعیت تامین اعتبار مالی مورد نیاز برای مبارزه با هجوم جدید ملخ‌های صحرایی، اظهار کرد: از مرداد ماه سال‌جاری نامه‌نگاری برای دریافت اعتبار با دستگاه‌های مربوطه انجام شده و موفق به دریافت 20 میلیارد تومان شده‌ایم. وی تصریح کرد: این میزان اعتبار برای شروع مبارزه کافی است، اما برای ادامه آن نیاز به اعتبار بیشتری داریم. میر یکی از مشکلات اصلی این سازمان برای مبارزه را نبود خودروهای شاسی‌‌بلند عنوان کرد.