آغاز عملیات ساخت چند برج در شمال باغ گیاه‌شناسی که مجوز ساخت آن در دهه ۸۰ صادرشده است، اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است، و یک حقوقدان خواستار ورود شورای عالی شهرسازی به این موضوع شده است.

به گزارش فارس، محمد درویش، فعال محیط‌زیست چندی پیش با انتشار توییتی از ادامه ساخت‌وسازها در منطقه 22 آن‌هم در منتهاالیه شمالی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران خبر داد و با اشاره به اینکه این منطقه پهنه D شهرسازی محسوب می‌شود، گفت: بهترین کاربری برای آن فضای سبز است تا چشم‌انداز و حیات بوم‌شناختی باغ آسیب نبیند، اما اینک می‌خواهند ۲۲برج ۲۷طبقه در آن احداث کنند، چگونه شهرداری تهران چنین مجوزی را صادر کرده است.

طبق نقشه‌های منتشرشده از این پروژه پهنه D از چهار برج تشکیل‌شده است و در حال حاضر در مرحله خاک‌برداری و تجهیز کارگاه است.

طرح تفصیلی این پهنه مربوط به بلوک ارتش است و توافقات آن در دهه 80 انجام‌شده و هیچ‌گاه این پهنه G نبوده و کمیسیون ماده 5 هم با ساخت‌وساز در آن موافقت کرده است و دارای پروانه بلندمرتبه‌سازی است.

برج‌سازی سهم آب باغ را به یغما می‌برد

جلیلی تأکید کرد: جذب جمعیت در منطقه نیز نباید بیش‌ازحد باشد چراکه مسئله فاضلاب، آب و کمبود فضای آموزشی را داریم و خدمات شهری نیز در منطقه ۲۲ جدی است و البته تا دلتان بخواهد فروشگاه ساختند.

گسترش روزافزون منطقه ۲۲ و ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه باعث پایین آمدن سطح آب چاه باغ گیاه‌شناسی هم  شده و میزان آب برداشتی را از ۲۰۰ لیتر در ثانیه به زیر ۹۰ لیتر در ثانیه رسانده است، و کم‌آبی به‌شدت باغ گیاه‌شناسی را تهدید می‌کند. به حدی که رئیس مرکز باغ گیاه‌شناسی معتقد است: اگر این مجموعه برج در محدوده باغ گیاه‌شناسی ساخته شوند باید فاتحه ۹۰ لیتر آب باقی‌مانده سهم این باغ را هم بخوانیم.

از دیگر  مسائل و موارد قابل‌تأمل در خصوص ساخت‌وساز در حریم باغ ملی گیاه‌شناسی این است که برحسب طرح تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کاربری اراضی مجاور آموزشی و پژوهشی بوده است.

درخواست برای ورود شورای عالی شهرسازی به مسئله باغ گیاه‌شناسی

محمد داسمه وکیل دادگستری در واکنش به خبر ساخت‌وساز در حریم این باغ گفت: بر اساس بند ب ماده ششم ‌قانون راجع به حفظ آثار ملی ‌مصوب 12 آبان ماه 1319، اقدام به عملیات در مجاورت آثار ملی که سبب تزلزل بنیان یا تغییر صورت آن‌ها‌ شود،  ممنوع و مرتکبین آن به‌موجب حکم محکمه به مجازات مصرحه در قانون محکوم می‌شوند.

او با اشاره به اینکه شهرداری‌ها صرفاً مجری طرح‌های تفصیلی و جامع هستند و اداره راه و شهرسازی متولی طرح‌ها، صدور پروانه ساخت خلاف کاربری‌های مصوب ممنوع و خلاف قانون است، اظهار کرد: آراء زیادی در خصوص انفصال شهرداران در برخی نقاط کشور به دلیل صدور پروانه ساخت خلاف کاربری‌های مصوب صادرشده است و از دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تقاضای ورود به مسئله باغ گیاه‌شناسی را دارم.

 با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد می‌شود!

طبق آخرین خبرها روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است که قطعاً با هر ساخت‌وساز غیرمجاز برخورد خواهیم کرد. مجموعه شهرداری تهران در چارچوب قوانین، پروانه‌های ساخت‌وساز را صادر می‌کند؛ لذا هر ساخت‌وساز غیرمجازی برای برخورد در دستور کار ما قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: مواردی وجود دارد که بخشی از آن‌ها حقوق مکتسبه‌ای در راستای صدور مجوزهای دوره‌های گذشته ایجاد کرده است. در دوره ما هنوز کمیسیون ماده پنج مصوبه‌ای نداشته و این موارد میراثی است که به ما رسیده. بی‌تردید چنین مقولاتی در منطقه ۲۲ وجود دارد و این منطقه با مواردی همچون نیاز به افزایش سرانه‌ها مواجه است که هدف‌گذاری لازم انجام‌شده و این کار به جدیت دنبال خواهد شد.