اعضای شورای ششم شهر اصفهان در هجدهمین جلسه علنی این شورا با اعلام حمایت از تجمع مسالمت‌آمیز مردم اصفهان برای احیای دائمی رودخانه زاینده‌رود، بر لزوم توجه دولتمردان به حل مشکل آب در فلات مرکزی ایران به‌دور از جنجال و بازی‌های سیاسی و درگیری‌های قومی و استانی تأکید کردند.

به گزارش ایسنا، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان  با اشاره به گردهمایی بزرگ کشاورزان و مردم اصفهان در روز جمعه، اظهار کرد: این تجمع حرکتی خودجوش، مردمی، حق‌طلبانه و نجیبانه بود. کشاورزان محروم و مظلوم استان به پهنه خشک زاینده‌رودی پناه آورده‌اند که بدون توجه به حقابه‌های کشاورزان، شهر، محیط‌زیست و تالاب گاوخونی، با تخصیص‌های غیرشرعی و غیرقانونی به این حال‌وروز درآمده است.نورصالحی با بیان اینکه براساس پیشینه زاینده‌رود به نظر می‌آید تخصیص حقابه‌ها کار پیچیده‌ای نباشد، تصریح کرد: در دولت‌های مختلف اقدامات نابجایی حول زاینده‌رود صورت گرفته است. در دولت‌های پنجم تا هشتم انتقال بی‌رویه و بارگذاری‌ها را در حوضه داشتیم.

ایجاد دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده‌رود برای هم‌افزا کردن قوای مطالبه‌گر

علی صالحی، سخنگو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اعلام حمایت قاطع از لزوم توجه به معیشت کشاورزان و هشدار نسبت به عواقب محیط زیستی و میراثی و اقتصادی ناشی از کمبود منابع آب در اصفهان و فلات مرکزی کشور، تصریح کرد: ما منتخب مردم اصفهان هستیم و آنچه در چارچوب قانون و حقوق شهروندی مطالبه آنان باشد را مطالبه‌گری می‌کنیم.سخنگوی شورای شهر اصفهان بر مدیریت مصرف و استفاده از روش‌های نوین آبیاری فضای سبز و سایر مصارف با جدیت بیشتر در شهرداری اصفهان تأکید و خاطرنشان کرد: با حفظ فضای سبز شهری هم نشاط اجتماعی از این فضا حفظ  می‌شود و هم سهم خود را در مدیریت درون‌شهری و استانی این بحران انجام می‌دهیم.

زنگ خطر برای برنامه‌ریزان و مدیران کشور به صدا درآمده است

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای شهر اصفهان به ظرفیت‌های اقلیمی برای کشاورزی اشاره و تصریح کرد: کشور ما بیشترین وسعت زمین تحت کشاورزی با آبیاری را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی صورت می‌پذیرد، بنابراین در عین اینکه باید برای انتقال آب از سایر سرچشمه‌های زاینده‌رود در اسرع وقت اقدام کرد، اما اجرای صحیح و اصولی روش‌های آبیاری از اولویت بالایی برخوردار است. همچنین رعایت الگوی کشت متناسب با وضعیت آب و هوایی و ظرفیت‌های هر منطقه و بهره‌گیری از فناوری‌هایی که به افزایش بهره‌وری آب مزارع می‌انجامد حائز اهمیت است.وی اضافه کرد: ما دو صنعت بزرگ و مهم یعنی کارخانه ذوب‌آهن و فولاد مبارکه را به دلیل مصرف آب فراوان کنار زاینده‌رود و کنار منبع حیات اصفهان و کشاورزان اصفهانی ساختیم که منفعت آن برای تمام کشور است، اما زمانی که اصفهان فرونشست پیدا می‌کند و زمانی که کشاورزان اصفهانی به دست‌فروشی و فقر و درد و رنج مبتلا می‌شوند، آن را نه مشکل کل ایران که مشکل چند روستا می‌پندارند.

حل مشکل زاینده‌رود به‌دوراز جنجال و بازی‌های سیاسی

ابوالفضل قربانی، نایب‌رئیس شورای شهر اصفهان نیز بابیان اینکه حرکت مردم مومن و انقلابی اصفهان در راستای احقاق حق خود و حیات زاینده‌رود موردحمایت شورای شهر است، گفت: مشکلات امروز دلایل فراوانی دارد که باید به‌دوراز جنجال و بازی‌های سیاسی به آن پرداخته شود، چراکه اگر بازی‌های سیاسی وارد این موضوع شود، گره کوری بر گره‌های آن افزوده می‌شود.

او خشک‌سالی و نبود آب در فلات مرکزی ایران را یک مشکل ملی دانست که همه ظرفیت‌های کشور باید برای حل آن به کار گرفته شود و افزود: برای حل این مشکل باید به‌شدت از درگیری و تنش بین اقوام و شهرها پرهیز کرد.