مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر عشایر بعد از اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا سیفی ابراز داشت: ۶ هزار و ۶۴۳ مدرسه عشایر در کشور فعال است که از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه اول و دوم هستند.

وی با اشاره به افزایش ۱۰درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان عشایر، ادامه داد: در زمان حاضر ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در ۱۴ هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۴۷ درصد را دختران تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: در چهار سال گذشته درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دختر، به دلیل فرهنگ‌سازی‌های انجام شده وارد مدارس عشایری شدند.

سیفی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته باتوجه به شرایط کرونا، آموزش‌ها در مدارس عشایری حضوری بود و کلاس‌ها تعطیل نشد، اظهار داشت: بازمانده از تحصیل در جمعیت عشایری کشور با توجه به فرهنگ‌سازی‌های انجام شده معنا ندارد.

وی تصریح کرد: یادگیری در دانش‌آموزان عشایری تحول یافته و براساس پژوهش میدانی یادگیری در دانش‌آموزان عشایری به علت برگزاری حضوری کلاس‌های درس، تعمیق‌یافته و کاملا نهادینه شده است و مشکلی از بابت کیفیت آموزش و یادگیری در این مدارس وجود ندارد.

وی یادآور شد: جذب نیروهای جدیدالورود به مدارس عشایری در حال انجام است و آموزش و پرورش استان سمنان در زمینه توانمندسازی این نیروها گام‌های موثری برداشته و کیفیت آموزش بالا در اکثر مدارس استان محسوس است.

آمار وحشتناک ترک تحصیل

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در حالی از ترک تحصیل ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر عشایر بعد از اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل خبر داد که در روزهای اخیر هم سرپرست وزارت آموزش و پرورش آمار قابل توجهی از ترک تحصیل در کشور ارائه داد. علیرضا کاظمی گفت: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است.

به اعتقاد کارشناسان، با توجه به پایین‌بودن دقت آمارهای رسمی، دور از واقعیت نیست که رقم واقعی ترک تحصیل‌کنندگان یک میلیون یا حتی بیشتر باشد. در همین رابطه زمستان سال گذشته، احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آماری تکان‌دهنده ارائه داده و گفته بود: «آموزش درحال آسیب‌دیدن است؛ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در آستانه ترک تحصیل هستند».

چندی بعد سید جواد حسینی، معاون وزیر وقت آموزش و پرورش، در نشست با جمعی از خیران اعلام کرده بود: «با وجود اهمیت آموزش مجازی، هم‌اینک ۳۰ درصد دانش‌آموزان یعنی حدود پنج میلیون دانش‌آموز از وسایل هوشمند آموزش بی‌بهره هستند».

بعد از این صحبت‌ها سرانجام محسن حاجی‌میرزایی وزیر وقت گفت: «در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، از بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور، حدود ۱۰ میلیون نفر در سامانه شاد عضو شدند و بیش از سه میلیون به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از این سامانه را پیدا نکردند و در خطر ترک تحصیل قرار گرفتند».

دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان

در همین باره علیرضا شریفی یزدی جامعه‌شناس درباره‌ی علل ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌گوید: سه عامل اصلی فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند بر ترک تحصیل دانش‌آموزان تأثیر بگذارد. اما مسئله‌ اقتصاد مهم‌ترین عامل در شرایط فعلی کشور است. دولت باید بتواند در بین استان‌ها، شهرها، روستاها و مناطق عشایری عدالت آموزشی را برقرار کند و خانواده‌ها را از نظر مالی در موضوع تحصیل حمایت کند. البته عدم امید به آینده نیز یک مسئله‌ محوری دیگر در عرصه‌ تحصیل است. چرا که بسیاری از دانش‌آموزان به امید این که بسیاری از بستگان آن‌ها مدرک تحصیلی بالایی دارند اما در شغل و حرفه‌ مناسبی نیستند یا بیکار هستند، از تحصیل فاصله می‌گیرند. این عامل نیز می‌تواند نسل جدید ما را تهدید و به نوعی مقوله‌ ترک تحصیل را به عنوان یک خطر در دستگاه تعلیم و تربیت مطرح کند.