مجوز حضور زنان در دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد که در جلسه هماهنگی دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی که در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار می‌شود، تماشاگران زن و مرد در ورزشگاه آزادی حضور خواهند داشت. این خبرگزاری هرچند در خصوص تعداد بلیت‌هایی که به زنان فروخته خواهد شد چیزی ننوشت، اما خبرگزاری ایلنا از حضور حدود 1000 نفر از تماشاگران زن در این بازی خبر داد.

بازی فوتبال ایران و کره جنوبی قرار است که روز سه‌شنبه ۲۰ مهر، ساعت ۱۷در استادیوم آزادی برگزار شود و افرادی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند می‌تواند برای بازی بلیت تهیه کنند.

این مجوز حضور در حالی صادر می‌شود که فیفا پیش از این به ایران هشدار داده بود در صورت عدم حضور زنان در بازی‌های ملی، ایران را جریمه خواهد کرد.

 زنان؛ تقریبا همیشه پشت درهای بسته

هر چند این نخستین بار نیست که زنان برای تماشای فوتبال به استادیوم 100هزار نفری همیشه مردانه آزادی راه پیدا می‌کنند، اما به جز یک مورد، پس از انقلاب حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال ممنوع بوده است. با این حال در سال‌های اخیر یکی از مطالبات پررنگ زنان حضور در ورزشگاه‌ها، به خصوص استادیوم فوتبال و تماشای بازی‌های باشگاهی و ملی از نزدیک بوده است.

هر چند پیشتر زنان می‌توانستند در استادیوم والیبال و بسکتبال به عنوان تماشاچی حضور پیدا کنند، اما همین امکان هم در سال 1393 از میان رفت و عملا حضور زنان در همه استادیوم‌های ورزشی بازی‌های مردان ممنوع شد.

در ابتدای سال ۹۴ شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رییس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: «موانع حضور زنان در سالن‌های ورزشی را برطرف می‌کنیم». اما تلاش‌های او هم راه به جایی نبرد. تا اینکه طی بازی‌های انتخابی جام جهانی روسیه ، دوباره بحث ورود زنان به ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌های ملی مطرح شد و حتی انتظار می‌رفت در بازی ایران با سوریه که نتیجه آن برای ایران مهم نبود، اجازه حضور زنان داده شود. در حالی که سایت بلیت‌فروشی برای این بازی به زنان هم بلیت فروخت؛ در کمال ناباوری، زنان سوری در برابر چشمان زنان ایرانی که پشت درها مانده بودند، وارد استادیوم شدند.

جنجال‌های عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاه در حالی ابعاد جهانی پیدا کرده بود که در بازی فوتبال دوستانه با کلمبیا در مهر ۹۷ تعدادی از اعضای خانواده بازیکنان تیم ملی وارد ورزشگاه آزادی شدند و در فینال جام باشگاه‌های آسیا در تهران هم تعدادی از زنان نزدیک به باشگاه پرسپولیس در ورزشگاه حضور داشتند. از این حضور انتخابی و نمایشی به عنوان «حضور زنان در ورزشگاه‌» یاد شد، در حالی که طرفداران پرسپولیس پشت درها مانده بودند.

دختران مردنما

در این میان برخی دختران برای ورود به ورزشگاه ظاهر خود را مردانه می‌کردند تا از گیت‌های نگهبانی عبور کنند. دخترانی که پس از ورود به ورزشگاه عکس‌هایی از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند و اغلب هم پیه بازداشت را به تن خود می‌مالیدند.

اما ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۸ خبری رسانه‌ها و مردم ایران و جهان را تکان داد. دختری به نام سحر خدایاری که در جریان دیدار استقلال و العین دستگیر و بعد از چندین ماه متوجه شد به ۶ ماه زندان محکوم شده، در برابر دادگاه تهران خود را به آتش کشید.

حضور زنان در بازی ایران و کامبوج

اما شاید تنها بازی که زنان توانستند به صورت رسمی وارد ورزشگاه آزادی شوند و در جایگاه‌های جداسازی شده‌ای بازی نه چندان مهم ملی را نظاره کنند بازی ایران و کامبوج بود.

این بازی 18 مهر سال 98 برگزار و تصاویر فراوانی از شادی زنان ایرانی حاضر در استادیوم 100هزار نفری آزادی منتشر شد. حضوری که هر چند دوامی نداشت اما با شیوع کرونا و ممنوعیت حضور تماشاگران در استادیوم‌های ورزشی به معضلی مشترک میان مردان و زنان بدل شد.

حال باید دید این اجازه حضور زنان در بازی تیم ملی در ورزشگاه آزادی تهران، به همین بازی ختم می‌شود یا مطالبات زنان و فشارهای فیفا این حضور را مستمر خواهد کرد.