باز شدن سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون تا متولدین سال ۱۳۸۸، درحالی اعلام شد که نظرات متفاوتی درباره واکسینه کردن کودکان وجود دارد و این مسئله با حواشی زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی همراه است و همین باعث ایجاد ابهامات و نگرانی‌های بین والدین شده است؛ در این گزارش سعی شده به برخی از این ابهامات پاسخ داده شود.

ناهماهنگی مسئولان در اطلاع‌رسانی

به گزارش ایلنا، واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، موضوع حساسی که تا دو سه ماه پیش تصور می‌شد، فاصله چندان نزدیکی با آن نداریم با نوبت‌دهی‌های متوالی در ماه اخیر، فرا رسیده است و متولدین سال ۸۸ که امسال دوازده‌ساله‌اند، نیز می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام و واکسن دریافت کنند. مسئله‌ای که با اطلاعات گاه ضدونقیض و برخی ابهامات پیرامونش کمابیش پرسش‌هایی را برانگیخته است.

درحالی‌که در روزهای آغازین شهریور به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا، قرار بر واکسیناسیون دانش آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و اطرافیان دانش آموزان بود و پیش‌بینی می‌شد دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای این دسته از افراد استفاده شود، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در تاریخ ۲۳ شهریورماه از برنامه واکسیناسیون افراد ۶ تا ۱۸ ساله‌ها خبر داد. این درحالی بود که سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا سوم مهرماه به ایلنا گفته بود: واکسیناسیون فعلاً برای سن ۱۷ سال به بالا در نظر گرفته‌شده است و فعلاً برنامه‌ای برای واکسیناسیون افراد کمتر از این سن را نداریم. بااین‌حال ششم مهرماه اما اعلام شد سامانه نوبت‌دهی برای افراد بالای ۱۲ سال بازشده است، سرعت این اخبار متفاوت به پرسش‌ها و ابهامات پیرامون برنامه واکسیناسیون کودکان در ایران دامن می‌زند.

سینوفارم تأییدیه تزریق به سنین ۳ تا ۱۷ سال را دارد

علیرضا رئیسی درباره چرایی باز شدن سامانه واکسیناسیون برای افراد ۱۲ سال به بالا گفت: با توجه به اینکه واکسن سینوفارمی که در اختیارداریم و همچنین واکسن پاستوکووک که انشالله هفته آینده به دستمان خواهد رسید، هر دو تأییدیه سنین ۳ تا ۱۷ سال را دارند، براساس برنامه‌ریزی که انجام دادیم، مقرر شد که سامانه برای افراد ۱۲ سال به بالا نیز باز شود.

او با تأکید براینکه جای نگرانی برای خانواده‌ها وجود ندارد، گفت: این دو واکسن کاملاً مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست و در کشورهای دیگر ازجمله در کشور چین و برخی از کشورهای عربی نیز استفاده‌ شده است.

سینوفارم کودکان تک‌دوز است یا دو دوز؟

یکی دیگر از حواشی واکسن سینوفارم، مسئله تک‌دوز یا دو دوز بودن آن برای کودکان بود. پیش‌ازاین حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌هایی عنوان کرده بود واکسن سینوفارم کودکان و بزرگ‌سالان باهم فرقی ندارند. بااین‌وجود برخی گفته‌ها از تک‌دوز بودن واکسن سینوفارم تزریق‌شده برای کودکان حکایت داشت. پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا دراین‌باره گفته بود: طبق مطالعات، اعلام‌شده که واکسن سینوفارم کودکان یک دوز بوده و با سینوفارم بزرگ‌سالان متفاوت است. کودکان قرار است یک دوز واکسن تزریق کنند. پاستور هم هنوز تولید و وارداتش به میزان موردنیاز انجام‌نشده و اکنون عمدتاً سینوفارم واردشده است.  اختلاف‌نظر پیرامون واکسن تک‌دوز اطفال اما به اطلاعیه وزارت بهداشت ختم شد که اعلام کرد این خبر به‌اشتباه منتقل‌شده است: واکسن سینوفارم، واکسن تک‌دوز نبوده بلکه باید بعد از یک دوره، دوز دوم آن‌هم تزریق شود و واکسن‌های وارداتی اخیر هم مانند همان واکسن‌های سینوفارم قبلی است که برای بزرگ‌سال استفاده می‌شد و دارای همان خصوصیات و برند هستند.

اولویت واکسیناسیون بزرگ‌سالان بر کودکان

مسعود یونسیان، اپیدمولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: تا زمانی که بزرگ‌سالان تا حد قابل قبولی واکسینه نشده باشند، واکسینه کردن کودکان اولویتی ندارد.

 او می‌گوید: نکته دیگر این است که یکسری از واکسن‌ها را کاندیدا کرده‌اند که به کودکان بزنند، اما دغدغه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه آیا تأییدیه دارد یا خیر، من اطلاعی از اینکه آیا این واکسن‌ها تأییدیه برای استفاده کودکان دارند یا خیر ندارم و برداشتم به‌عنوان یک کارشناس این است که تا زمانی که افراد بالغ کاملاً واکسنشان را دریافت نکرده‌اند و اگر واکسن فراهم باشد با همین سرعت حدود حداقل دو ماه طول می‌کشد، به نظر نمی‌رسد که واکسیناسیون کودکان در اولویت باشد و انشاالله تا آن موقع هم اطلاعات در خصوص اینکه چه واکسن‌هایی اثربخش، ایمن و بی‌خطر هستند، کامل‌تر خواهد شد و با چشم بازتری می‌شود برای واکسینه کردن کودکان تصمیم‌گیری کرد. او تأکید می‌کند: فوریتی برای واکسیناسیون دانش آموزان وجود ندارد و ثانیه بازگشایی مدارس، منوط به واکسیناسیون دانش آموزان نیست.