ریحانه جولایی

با اینکه وزارت بهداشت بارها مخالفت خود را با برپایی هرگونه تجمع اعلام کرده است، اما همچنان در کشور مراسم‌ مذهبی و غیرمذهبی برپا می‌شود. چند هفته پیش مراسم عاشورا و تاسوعا با حواشی زیادی برگزار شد و از سوی دیگر با آغاز تعطیلات گروهی به مسافرت رفتند و حالا با گذشت چند هفته و با بالا رفتن تعداد فوتی‌های کرونا و افزایش بستری‌ها تأثیر عدم رعایت پروتکل‌ها را شاهد هستیم. چه آن‌هایی که در هیئت‌های عزاداری بدون ماسک حضور داشتند و چه آن‌هایی که در شبکه‌های مجازی از سفرها و دیدارهای خانوادگی و دوستانه فیلم و عکس منتشر کردند به یک اندازه در شیوع و چرخیدن بیماری در کشور مقصرند.

این اما پایان ماجرا نیست. قرار بر این شده است که امسال پیاده‌روی اربعین دوباره برگزار شود اما برای این کار شرط‌هایی گذاشته شده است. بسیاری از مردم نسبت به این تصمیم دولت واکنش نشان داده‌اند و معتقدند در چنین شرایطی حتی با شروط سختگیرانه نباید این تجمع برگزار شود و عده‌ای دیگر با این بهانه که پیاده روی اربعین در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد و هیچ مانعی ندارد؛ خود را آماده رفتن می‌کنند.

البته با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی باقی مانده، هنوز طرف عراقی درباره وضعیت پذیرش زائران خارجی اظهارنظر نکرده است. بر همین اساس، مسئولان از زائران خواستند تا مشخص نشدن وضعیت به سوی مرزها حرکت نکنند.

پیاده‌روی اربعین با چند ایرانی برگزار می‌شود؟

رئیس‌جمهور، برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور می‌داند و می‌گوید: بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان افراد می‌توانند به زیارت اربعین مشرّف شوند. ابراهیم رئیسی، البته به این موضوع اشاره کرده که افراد حتماً باید دو دز واکسن زده باشند تا بتوانند به پیاده‌روی اربعین بروند.

اما همان‌طور که گفته شد اربعین امسال با محدودیت‌ها و شرط و شروطی برگزار می‌شود. امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به سفر اخیر به عراق و دیدار با الکاظمی، نخست وزیر این کشور گفته است: مردم ایران بدانند امکان اینکه بتوانند مثل سال‌های قبل به صورت میلیونی سفر کنند، به خاطر محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قرار است ترتیبات خیلی خاصی را اعمال کنیم که هم مشارکت در اربعین داشته باشیم و در عین حال تبعات غیرمطلوب در حوزه کنترل و مهار کرونا  رعایت شود. علاوه بر این، حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین با اشاره به اینکه اشتیاق عراقی‌ها برای حضور زائران ایرانی در ایام اربعین بیش از سال گذشته است، از تلاش برای اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی و ضوابط خاص خبر داده است.

با این وجود، هنوز طرف عراقی پاسخ روشنی به درخواست ایران برای صدور مجوز اعزام زائران ایرانی در ایام اربعین صادر نکرده است و همان‌طور که وزیر امور خارجه گفته است، طرف عراقی تا آخر هفته جاری قرار است نتیجه را اعلام کند. البته در روزهای گذشته، اخباری از پذیرش حداقلی از سوی عراق مطرح شده بود و منابع آگاه از پذیرش پنج یا حتی ۵۰۰ هزار نفری زائران کشورهای خارجی خبر دادند که هنوز این تعداد نهایی نشده است. درخواست ایران حداقل ۵۰۰ هزار زائر است که البته طرف عراقی هنوز با این تعداد موافقت نکرده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت: افراد در کشور و یا در مرزها اجازه پیاده‌روی ندارند چرا که ممکن است باعث تشدید بیماری شده و این تضییع حق‌الناس است و ممکن است افرادی که بیمار هستند، بیماری را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند

آیا امکان‌پذیر است همه زائرین واکسینه شوند؟

با این وجود، دولت عراق هم با توجه به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هیچ ویزای زیارتی صادر نکرده است، درباره پذیرش زائر خارجی در کشاکش کرونا مردد است و می‌خواهد ضوابطی از جمله تزریق واکسن را تعیین کند.

بسیاری معتقدند اینکه تمام زائرین دو دز واکسن خود را دریافت کنند کمی ناممکن است چرا که هنوز افراد زیادی حتی دز اول خود را دریافت نکرده‌اند و زمان بندی حداقل یک ماهه‌ای که بین دز اول و دوم باید رعایت شود برای این افراد صورت نمی‌گیرد.

همچنین از مرزها و شهرهای مرزی افراد زیادی بدون نظارت می‌توانند خود را به این تجمع برسانند. البته مسئولان کشورمان معتقدند با توجه به وضعیت موجود، در صورتی که طرف عراقی با پذیرش زائران ایرانی موافقت کند، تزریق واکسن، یکی از شروط اعزام زائران خواهد بود و مسئولان ایرانی این امر را پیگیری می‌کنند. ناگفته نماند در صورت قطعی شدن این موضوع، باید تزریق واکسن کرونا برای اعزام زائران کشورمان در ایام اربعین به عراق، به تصویب ستاد کرونا و وزارت بهداشت برسد و از سوی ستاد اربعین اعلام شود.

نخست وزیر عراق: مردم ایران بدانند امکان اینکه بتوانند مثل سال‌های قبل به صورت میلیونی سفر کنند، به دلیل محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قرار است ترتیبات خیلی خاصی را در این زمینه اعمال کنیم

پیاده روی در شهرها و مرزهای ایران ممنوع!

خبرها از این حکایت می‌کند که برخلاف سال‌های گذشته پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا است. به گفته صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اگر مجوز برای سفر اربعین صادر شود مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا خواهد بود و این‌گونه نیست که افراد در کشور و یا در مرزها اجازه پیاده روی داشته باشیم چرا که با توجه به وضعیت بیماری در کشور ممکن است باعث تشدید بیماری شده و این تضییع حق‌الناس است و ممکن است افرادی که بیمار هستند، بیماری را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند و یا با ورود به شهری خودشان درگیر بیماری شوند. او همچنین بیان کرد: توصیه ما این است که مردم صبر کنند؛ اگر مجوز صادر شد و قرار شد مردم برای مراسم اربعین بروند قطعاً دستورالعمل صادر خواهد شد.

رحمانی همچنین به این موضوع اشاره کرده است که جان مردم از همه چیز مهم‌تر است وقتی حج واجب را به دلیل بیماری تعطیل می‌کنند سفر اربعین عمل مستحبی است و به هرحال جان مردم ارزش بالاتری دارد و باید جان مردم حفظ شود، ما از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند.

تمرکز بر مراسم اربعین در داخل کشور

با توجه به شرایطی که ذکر شد شورای هماهنگی شبکه‌‌های هیئتهای مذهبی کشور برنامه‌ای جدید برای اربعین در نظر گرفته است. براساس پیش‌بینی‌های آن‌ها و با توجه به اینکه احتمال دارد جمعیت بسیار کمی به دلیل وضع محدودیت‌های مورداشاره واجد شرایط راهی شدن به عراق باشند؛ این گروه تصمیم گرفته‌اند برنامه‌های ویژه‌ای در داخل کشور ترتیب دهند و ظاهراً تلاش‌های زیادی برای برگزاری اربعین در ایران صورت گرفته است.

همچنین ترغیب شورای هماهنگی شبکه‌‌های هیئتهای مذهبی برای برگزاری مراسم در ایران، برنامه‌ریزی برای برپایی یک تجمع در هر استان و شهر با رعایت تمام ضوابط، برپایی چند موکب فرهنگی و خدمات با حال‌ و ‌هوای اربعین در هر استان و شهرهای بزرگ، تسریع در تصویب پروتکل‌ها برای روشن شدن نحوه برگزاری مراسم در اربعین حسینی در داخل کشور و ... از دیگر تصمیمات این هیئت بوده است.

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بعد از تمام شدن مراسم آیا دوباره شاهد اوج گرفتن بیماری هستیم؟ در روزهای اخیر بسیاری از شهرها و استان‌ها از وضعیت قرمز خارج و نارنجی یا زرد شده‌اند. پزشکان از پایین آمدن تعداد فوتی‌ها و مبتلایان در برخی از شهرها می‌گویند؛ کاهشی امیدبخش که با برگزاری مراسم اربعین و تجمع‌ها قطعاً دوباره روند افزایشی به خود خواهد گرفت.