در حالی که بیش از صد هزار نفر بر اثر کرونا جانشان را از دست دادند و بسیاری از خانواده‌ها در کشور عزادار شدند، دولت جدید هرگونه اما و اگر و شرط و شروط‌ را برای واردات واکسن به کناری نهاد و وزیر بهداشت که پیشتر از مخالفان واردات واکسن بود، وعده واردات گسترده آن را داد و حتی در این بین دیروز بزرگترین محموله واکسن کرونا هم وارد کشور شد.

در همین باره معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: بزرگترین محموله وارداتی واکسن کرونا با بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دز وارد کشور شد.

مهرداد جمالی ارونقی به ایرنا گفت: این محموله شامل ۲۳۸ پالت بالغ بر ۷۳ تن بوده که در حال تحویل به نمایندگان وزارت بهداشت است. به گفته او نوع واکسن سینوفارم است که تخلیه آن نیز آغاز شد.

واردات ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور

همچنین وزیر بهداشت از ورود ۴۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا پایان شهریور به کشور خبر داد و گفت: از هفته آینده تعداد مراکز واکسیناسیون افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، بهرام عین‌اللهی با اشاره به اینکه کمبود واکسنی برای تأمین نیاز گروه‌های هدف نداریم، ادامه داد: دولت برای واردات واکسن جدیت لازم را دارد تا میزان فوتی‌های کرونایی به حداقل برسد.

عین‌اللهی با تأکید بر اینکه برای مهار موج ششم باید بخش زیادی از مردم تا آبان ماه واکسینه شوند، افزود: تا پایان هفته آینده ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان ماه‌جاری ۴۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور خواهد شد و سرعت واکسیناسیون افزایش خواهد یافت.

تولید چهار واکسن داخلی

همچنین عین‌اللهی در سفر خود با استان آذربایجان شرقی، گفت: از سویی هر روز واکسن در حال واردات و از سویی دیگر ۴ مرکز تولید واکسن داخلی تایید شده است. او دیروز گفت: در این هفته‌ای که گذشت در تامین واکسن مشکل داشتیم اما از فردا مشکل تامین واکسن نداریم و مردم بابد در اجرا به ما کمک کنند که واکسیناسیون به صورت کاری جهادی و انقلابی سریع انجام شود که انشالله دیگر شاهد مرگ و میر مردم نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: هر بیمار کووید19 برای درمان در بیمارستان مابین 30 تا 40 میلیون تومان هزینه دارد ولی می‌توان با استفاده از واکسیناسیون و همچنین استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی تا قبل از درگیری به این بیماری جان افراد را نجات داد و جلوی هزینه‌های بیشتر را بگیریم.

وزیربهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف دو برابری دارو در کشور نسبت به متوسط مصرف جهانی اشاره و از آن انتقاد کرد و گفت: رسالت سیستم بهداشت و درمان کاملا مشخص است و ما نباید اجازه بدهیم این حوزه با سیاست درگیر شود.

وی از تامین واکسن به مقدار لازم برای واکسیناسیون خبر داد و گفت: از همین حالا شما برنامه‌ریزی‌های لازم را برای افزایش واکسیناسیون انجام بدهید و تامین واکسن را به عنوان قولی از طرف ما مد نظر داشته باشید. 6 هفته بعد از این تاریخ، زمان طلایی برای واکسیناسیون است حتی یک ثانیه هم نباید زمان را تلف کنیم و باید به صورت ضربتی بحث واکسیناسیون را به جلو ببریم.

 ۵۶۱ فوتی جدید کرونا در کشور

در کنار این وعده‌ها، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دیروز ۵۶۱ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و با این احتساب مجموع جانباختگان از ۱۰۹ هزار نفر فراتر رفت.

این در حالی است که در حال حاضر ۷ هزار و ۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و بنا بر آخرین گزارش‌ها 20 میلیون نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.