مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از بازماندن سه هزار و ۶۲۶ دانش آموز عشایر از ادامه تحصیل خبر داد.

محمدرضا سیفی، در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه بیشتر امکانات آموزشی کشور در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت فراهم است گفت: برخی مناطق از امکانات آموزشی محرومند. به عنوان مثال در آذربایجان غربی تعداد بسیاری از دانش آموزان عشایری به خصوص دختران، به دلیل اینکه نتوانستند ثبت نام کتاب درسی را انجام دهند از تحصیل جا ماندند.

 ناتوانی در خرید کتاب‌های درسی

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان عشایری استان آذربایجان غربی به علت‌ عدم توانایی در خرید کتاب درسی از آموزش جاماندند، گفت: ما موضوع‌ عدم دسترسی دانش آموزان عشایری به کتب درسی را به سازمان پژوهش انتقال دادیم و از آن‌ها خواستیم به مناطق لازم التوجه در جهت تهیه کتاب‌های درسی کمک شود. متاسفانه سازمان پژوهش در این زمینه هیچ‌گونه همکاری با ما نداشته، ما پیگیری‌های زیادی کردیم که برای مناطق دو زبانه، مرزی و مناطقی که محرومت شدید دارند، کتاب درسی رایگان تهیه شود، ولی این کار انجام نشد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: استان آذربایجان غربی ۳۲ هزار دانش‌آموز عشایری دارد که به گفته مسئولان آموزش و پرورش عشایری آذربایجان غربی تعداد زیادی از دانش آموزان دختر عشایری این استان به دلیل‌عدم تهیه و خرید کتاب درسی در مدرسه ثبت نام نکردند.

دانش‌آموزان عشایر سهم چندانی از آموزش ندارند

سیفی گفت: هر چند ما توانستیم ۹۷ درصد دانش آموزان لازم التعلیم را وارد مدرسه کنیم اما فقط توانسته‌ایم بخش اول یعنی ورود به مدرسه را انجام دهیم. آنچه که در این سال‌ها صورت نگرفته، این است که دانش‌آموزان عشایر سهم مناسب خود را از آموزش و پرورش کشور به دست نیاورده‌اند. آن‌ها سهم یکسانی از آموزش نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: شک نکنید، دانش آموزی که در شمال تهران بوده، استفاده بیشتری از امکانات آموزشی داشته است. جالب این است که پدر و مادر یک دانش آموز در شمال تهران همان اندازه مالیات می‌دهد که پدر و مادر یک دانش آموز در مناطق محروم مالیات می‌پردازد.

وی در پاسخ به این سوال که آمار دانش آموزان ترک تحصیلی عشایری در سال تحصیلی اخیر چه میزان بوده است؟ گفت: سه هزار و ۶۲۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم که شناسایی شدند تا سال تحصیلی جدید به چرخه آموزش بازگردانده شوند.

سیفی گفت: بیشترین تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۰۶۱ دانش آموز، استان لرستان با ۵۶۶ دانش آموز و کرمان با ۲۶۵ دانش آموز است. این افراد شناسایی شدند تا انشالله به چرخه تحصیل برگردند.

وی افزود: اکنون بیش از ۷۵ هزار و ۷۴۳ نفر از دانش آموزان عشایری به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای اتصال به شبکه شاد، جهت استفاده از آموزش مجازی محروم شدند.در سالی که گذشت ۷۲ درصد مدارس عشایری ما خدمات آموزشِ حضوری ارائه دادند. استان‌هایی که زیرساخت‌های بهتری برای دسترسی به اینترنت داشتند بالاترین آمار کلاس غیرحضوری را داشتند.

سیفی در پایان خاطرنشان کرد: گرچه دانش آموزان می‌توانند در مناطق زرد در مدارس حضور یابند اما سلامت آن‌ها از هر چیزی برای ما مهم‌تر است.

۴۴۹ منطقه نیازمند توجه است

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی در این باره گفت: در همین راستا از سال گذشته یک اقدامی را تحت عنوان نهضت نصیب آموزشی شروع کردیم. هدف از برقراری و اجرای این طرح این بود که ما ۴۴۹ منطقه در آموزش و پرورش که لازم التوجه هستند را مورد رسیدگی و توجه قرار دهیم. منظور از لازم‌التوجه مناطقی هستند که دارای مسیرهای صعب العبور بوده و کم برخوردار و محروم هستند یا حتی از نظر فرهنگی در موقعیتی قرار دارند که تحصیل دانش آموزان را مشکل می‌کند.