آسیه ویسی 

همه‌چیز با یک نیسان آبی شروع شد. به یک روستای دوردست رفته بودیم که از قضا، ساکنانش در پرورش گاو دستی داشتند. و برادرم در تمام طول راه برای این‌که به ما کوچک‌ترها هشدار بدهد، مدام بین نیسان آبی و گاو مقایسه می‌کرد. 

آن سال‌ها من کوچک‌تر از آن بودم که منظور واقعی برادرم را بفهمم. و همیشه تشابه را درست در میان هیکل یک گاو هولشتان و یک وانت نیسان آبی، جست‌وجو می‌کردم.  این‌همه سال گذشت و آمد  و رسید به جایی که یک روز، هنگام عبور از خیابان، در حالی‌که حق تقدم با عابر پیاده بود، یک نیسان آبی بدون کم کردن سرعت، درست گیر داد به پر لباس من و رد شد. طوری رد شد که اگر من به اندازه بیست سانتی‌متر نپریده بودم عقب‌تر احتمالا زیر لاستیک‌های نیسان، له شده بودم. و دقیقا همان لحظه بود که فهمیدم در مقایسه برادرم و شیوه آموزشی او، منظورش از «گاو» در این میان چه و بهتر بگویم «که» بود!  آن‌قدر تعجب کرده بودم که بلافاصله به برادرم زنگ زدم و ماجرا را تعریف کردم؛ این‌که تازه منظورش را از آن تشبیه فهمیده‌ام.

همه این‌ها را گفتم که بگویم اگر چند روز پیش راننده متخلف نیسان آبی، ماموران راهنمایی و رانندگی را به‌طور عمد  زیرگرفته و آن‌ها را مصدوم کرده و باعث نابینایی یکی از آنان شده، بدانید و آگاه باشید که در مقایسه یک راننده نیسان گاوی با «گاو» ظلم بسیاری بر آن حیوان شریف رفته است. 

تعارف نداریم و درست در این‌جور مواقع است که باید دست از تعارف و رودربایستی برداریم و نگاهی به حال و  روز خودمان و عملکردمان به‌عنوان شهروند داشته باشیم. باید برای خودمان و همشهری‌های‌مان روشن باشد که اساسا با خودمان چند چندیم و هنگام رانندگی با هر ماشینی و هنگام عبور از خیابان، که و چه هستیم و با چه موجودات و با چه اشیایی طرفیم؟

این مهم است که بدانیم به‌عنوان راننده هر ماشینی، حتی نیسان گاوی، باید و حتما یک سری قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم، چون در هیچ قانون راهنمایی و رانندگی، به اسم و نوع و رنگ ماشین و حتی جنسیت و هیکل راننده اشاره نشده است.    

اما نکته‌ای در ماجرای حمله نیسان گاوی به ماموران راهنمایی و رانندگی هم وجود دارد؛ و آن، قصور ماموران راهنمایی و رانندگی در مواجهه با رانندگانی از این دست است؛ بارها و بارها دیده‌ایم که رانندگان نیسان گاوی، هم از چراغ قرمز عبور می‌کنند و هم خط ویژه را خط مخصوص خود می‌دانند و هرگز به خاطر این قانون‌شکنی‌ها جریمه نمی‌شوند و ماشین‌های‌شان نمی‌خوابد. برادرم می‌گوید اصلا در رانندگی و در خیابان سعی کنید با یک نیسان گاوی درگیر نشوید، چون در همه حال حق با اوست.

فقط امیدوارم رانندگان محترم نیسان آبی، متخلص و متخلق به «گاو»، این مطلب را ندانند که این موجود شریف، در کشور دوست و برادر، هندوستان حدود هفتصد میلیون و خرده‌ای پرستنده دارد. اگر این را بفهمند که دیگر حساب‌مان با کرام‌الکاتبین است.