ارکستـر استهزا

آیا کی‌روش دچار «توهم توطئه» شده است؟ این می‌تواند اولین سوالی باشد که پس از مواجه شدن با جملات تازه این مربی به ذهن می‌رسد. او که دائما هر انتقاد کوچک را به یک دشمنی بزرگ و سازمان‌یافته تشبیه می‌کند، این بار مدعی به راه افتادن یک ارکستر هماهنگ علیه خودش در ایران شده است. تصمیم جدید برای ملی‌پوشان و البته اظهارنظر دستیار کارلوس، نشان می‌دهد که خود او به دنبال ایجاد یک ارکستر خاص علیه منتقدان‌اش در تیم ملی است.

آریا رهنورد

کارلوس کی‌روش از مهره‌های حاضر در اردوی تیم ملی درخواست کرده که تا زمان حضور در این اردو، انجام هر مصاحبه‌ای را با او هماهنگ کنند. در واقع در تیم ملی هر بازیکن برای جواب دادن به سوال خبرنگاران به «تاییدیه» کارلوس کی‌روش نیاز خواهد داشت. بعید به نظر می‌رسد مشکل سی‌کیو، حرف‌هایی باشد که بازیکنان معمولا در چنین شرایطی در مورد نحوه تمرین و زمین بازی به زبان می‌آورند. او تصمیم دارد از این روش به سود خودش استفاده کند و باورهای شخصی‌اش را به‌واسطه بازیکنان با رسانه‌ها در میان بگذارد. او حالا در شرایطی مدیران تیم ملی امید را به ایجاد ارکستر هماهنگ برای تخریب خودش متهم می‌کند که پیش از این، ارکستر خاص خودش را در تیم ملی ساخته است. در تیم کی‌روش، یک دستیار ساده این اجازه را دارد که به اسطوره‌های فوتبال ایران توهین کند و با کلیدواژه‌هایی مثل سیرک و خرس، علیه آن‌ها موضع بگیرد. البته این حرف‌ها از زبان خود کی‌روش هستند اما از دهان مک‌درموت خارج شده‌اند. این مربی پیش‌تر نیز علاقه‌اش را به استفاده از نام حیوان‌ها در بحث‌های فوتبالی نشان داده و حالا از طریق دستیارش، سرگرم حمله به مجموعه تیم ملی امید است. تیم کارلوس بیرون از زمین، بیشتر از تیم کارلوس در درون زمین حمله می‌کند. با توجه به صحبت‌های خیر اوسیانو کروز و مک‌درموت آیا دلیل قطع همکاری کی‌روش با دستیاران قبلی، مصاحبه‌هایی نیست که آن‌ها حاضر نشدند در دفاع از این سرمربی انجام بدهند؟

دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی، از هر فرصتی برای یادآوری نتیجه تیم ملی امید با تیم ملی امید میانمار در بازی‌های آسیایی 2014 جاکارتا استفاده می‌کند. بدون تردید تیم ملی امید باید پاسخگوی آن شکست باشد اما آیا همه ناکامی‌های فوتبال ایران، به‌خاطر شکست این تیم از میانمار رقم خورده است؟ چنین نتایجی برای همه تیم‌ها اتفاق می‌افتند و حتی تیم کارلوس کی‌روش نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر قرار به «یادآوری» باشد، مک درموت نیز باید چیزهای فراوانی را به یاد بیاورد. «حمید استیلی» سرمربی تیم ملی نبود وقتی ایران در زمین لبنان، با یک گل شکست خورد. وقتی در آزادی با یک گل به ازبکستان ‌باختیم، حمید استیلی روی نیمکت حضور نداشت. این مربی نه در شکست 3 بر یک تیم ملی در زمین عمان سهیم است و نه می‌تواند پاسخگوی تساوی با سوریه جنگ‌زده در مرحله مقدماتی جام‌جهانی باشد. حساس شدن و مانور دادن روی یک نتیجه خاص، گاهی ممکن است به مرور نتایج «درخشانی» ختم شود که در فوتبال ایران کمتر از آن‌ها صحبت به میان آمده است. سیمای ترسیم‌شده از کی‌روش در ایران، سیمای یک مربی شکست‌ناپذیر است اما او باید قبول کند که روی نیمکت تیم ملی، شکست‌های خاص خودش را داشته و خواهد داشت.

سرمربی تیم ملی به هیچ قیمتی حاضر نیست از موضع طلبکارانه‌اش در مورد تیم ملی امید کوتاه بیاید. او باور دارد که «هر تیمی باید برای زمینی که می‌خواهد، بجنگد» و با این جمله، عملا اعضای تیم ملی امید را به جنگ طلبیده است. این مربی همچنین از مدیر تیم ملی درخواست کرده که چند نفر را که با صحبت‌های‌شان باعث آزرده شدن هواداران فوتبال شده‌اند، از سمت‌شان اخراج کند. این مربی اما حتی یک «تذکر» ساده نیز به دستیارش نداده است. جالب اینکه کی‌روش حتی از استیلی برای عذرخواهی از مک‌درموت نیز دعوت کرده است. فقط در یک «سیرک» ممکن است دستیار سرمربی تیم ملی، به مدیر تیم ملی امید توهین کند و آقای سرمربی به جای برکنار کردن این دستیار، به او ارزش و احترام بیشتری ببخشد و دیگران را مجاب به عذرخواهی از او کند. کارنامه میک مک‌درموت در فوتبال ایران چیست؟ این مربی با بدنسازی فاجعه‌بارش، استقلال منصوریان را به قهقرا برد و در تنها مسابقه دوران کوتاه سرمربیگری موقت در باشگاه، آن‌چنان تحت تاثیر جو قرار گرفت که مدیران استقلال به سرعت متوجه شدند که این مربی نمی‌تواند در ادامه راه به پروژه‌های باشگاه کمک کند. مک‌درموت بدون کی‌روش، کوچک‌ترین جایگاهی در فوتبال ایران ندارد اما حمید استیلی که امروز به همین سادگی از سوی چند خارجی تحقیر می‎شود، زمانی «گل قرن» را برای فوتبال ایران به ثمر رسانده است. 

عذرخواهی مک‌درموت از استیلی، اتفاقی است که در شرایط عادی باید رخ بدهد اما می‌دانیم که در فوتبال ایران اتفاق نخواهد افتاد. چرا که ارکستر آقای کی‌روش، همه مجوزهای لازم را برای توهین و تخریب دریافت کرده است!