هر چند روز جمعه، وزیر بهداشت وعده واکسیناسیون 400هزارتایی از نخستین روز هفته را داد، اما دیروز در سایت ثبت نام واکسیناسیون همچنان بر همان پاشنه قبلی می‌چرخید و خبری از شروع گسترده واکسیناسیون و آغاز ثبت نام گروه‌های سنی جدید نبود. حتی از سوی سخنگویان وزارت بهداشت هم گزارشی از واکسیناسیون وعده داده شده مخابره نشد. موضوعی که انتقادات گسترده‌ای را در روزهای اخیر متوجه این وزارتخانه کرده است.

دیروز رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری

 گفت: مدیریت ما اشتباه است، چرا کشورهای دیگر با چنین چالش‌هایی درگیر نمی‌شوند؟ بله در برخی کشورها یک موج سنگین کرونا به وجود آمد، اما از اشتباهاتشان درس گرفتند و کنترل کردند. چرا در همین ترکیه که کنار ماست این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ چرا ترکیه توانسته ۵۰درصد جمعیتش را واکسینه کند اما ما نتوانستیم؟

به گزارش خبرآنلاین، پیام طبرسی، افزود: تا زمانی که این اقدامات درست نشوند پشت سر هم با موج‌های کرونا درگیر می‌شویم، ما الان به کشور موج‌خیر کرونا در دنیا تبدیل شده‌ایم. در گزارشات سازمان جهانی بهداشت هم منعکس شده که متاسفانه ما نتوانستیم مدیریت خوبی در پیشگیری از کرونا داشته باشیم و در بحث پیشگیری به شدت دچار ضعفیم.

محمدرضا صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نسبت به وخیم شدن وضعیت کرونا در موج پنجم هشدار داد و گفت: کشور وارد موج پنجم کرونا شد و این موج سهمگین‌تر از دیگر موج‌های قبلی است. چنان‌چه شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود در هفته‌های آینده بسیاری از هم‌وطنان درگیر خواهند شد. هم‌وطنان از سفرهای غیرضروری و تجمعات خودداری کنند.

بیمارستان‌ها آماده موج پنجم کرونا باشند

دیروز همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بر آمادگی بیش از پیش بیمارستان‌ها برای مواجهه با موج پنجم کرونا تاکید کرد.  به گزارش مهر علیرضا زالی با بیان اینکه راه اندازی درمانگاه‌های سرپایی کرونا برای تزریق رمدسیویر در پیک‌های قبلی کرونا در تهران تجربه بسیار موفقی بوده است، خواستار توجه ویژه رؤسای بیمارستان‌ها به این تجربه به عنوان یک استراتژی روشن برای کاهش بار بیمارستان‌ها و بار ویروس در گردش در سطح شهر شد. زالی، تغییر در الگوی سنی مراجعان، تلفیق علائم گوارشی با علائم تنفسی، سرعت در بستری بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، کوتاه بودن فاصله زمانی بین ابتلای اولیه تا بستری در بیمارستان و درگیری شدید ریوی را از ویژگی‌هایی عنوان کرد که هم اکنون در اکثر بیمارستان‌های پایتخت درباره بیماران کرونایی مشاهده می‌شود.

وی همچنین سامانه 6070 را سامانه‌ای بسیار پرکاربرد برای تسهیل در جایابی بیماران خواند و خواستار تقویت آن شد.

آغاز واکسیناسیون ۶۸ ساله‌ها از دوشنبه

در حالی که گزارش‌ها حاکی است که کرونای دلتا 25 استان کشور را درنوردیده و به زودی بیمارستان‌ها دوباره با حجم زیادی از بیماران روبرو خواهند شد، روند واکسیناسیون بر خلاف وعده‌های وزیر بهداشت لاکپشتی پیش می‌رود. به طوری که به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا از دوشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد.

رییسی گفت: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی هست که واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

دیروز همچنین مهرداد ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفت: ۱۹ تیرماه محموله واکسن حاوی ۵۰۰ هزار دوز در ۳۲ پالت وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شده است. این در حالی است که روز پنج شنبه نیز یک و نیم میلیون دوز واکسن به گمرک ایران وارد شده بود.

ارونقی همچنین گفت که به‌زودی محموله‌های دیگر واکسن نیز وارد ایران خواهد شد. این مقام مسئول در گمرک با اشاره به جریان واکسن‌های وارداتی افزود: از نیمه بهمن سال گذشته تاکنون ۲۰ مرحله واردات واکسن صورت گرفته که مجموع آن به ۹ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۰۰ دوز می‌رسد. به گفته وی، واکسن‌های وارداتی از چند کشور از جمله روسیه، هند، ایتالیا و کره جنوبی وارد ایران شده است. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور تاکنون ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دوز بوده است.