مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در سیستان و بلوچستان هشدار داد و خطاب به وزیر بهداشت گفت: در صورت رسیدگی نکردن «سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید» او اشاره کرد آمار واقعی کرونا در این استان «چند برابر» آمار فعلی است.

از سوی دیگر، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمامی استان به لحاظ رنگ‌بندی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و در این شرایط تمامی ترددهای جاده‌ای ممنوع است.

علیرضا شهرکی اظهارکرد: مردم در روزهای تعطیل سیستان و بلوچستان در نهم و ۱۰ تیر به منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا در خانه بمانند زیرا در غیر این‌صورت و با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمارها و شرایط نگران‌کننده‌ی در  این استان رقم خواهد خورد.

او با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد تأکید کرد: در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.

تهران وارد پیک پنجم می‌شود

اما وضعیت تهران هم خوب نیست. حالا دیگر تهران هم قرمز شده است. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به افزایش بار بیماری کرونا در پایتخت، گفت: اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، تهران قرمز خواهد شد.

دکتر نادر توکلی درباره وضعیت بیماری کرونا در استان تهران، گفت: تا پیش از هفته اخیر روند سینوسی و ثابتی داشتیم اما در طول یک هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش موارد بستری و سرپایی را شاهد هستیم و البته مرگ‌ومیر به‌صورت تأخیری تغییر خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان رسماً اعلام کرد که یک هفته است که وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم.

تابستان هم مزید بر علت شده است

او افزود: خود مرکز تهران هنوز نارنجی است اما چند شهرستان اطراف تهران قرمز شدند. اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، خود تهران نیز قرمز  خواهد شد.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره علت افزایش بار بیماری در تهران، تصریح کرد: بخشی به علت رفتار ویروس جهش‌یافته و بخش دیگر به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ زیرا در فصل گرما قرار داریم و رعایت نکات بهداشتی ازجمله ماسک زدن و رعایت تهویه صحیح برای افراد سخت‌تر می‌شود و این موارد خود عاملی برای افزایش بار بیماری است.

درگیری بیشتر جوانان با ویروس دلتا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم گفته است ویروس جهش‌یافته دلتا از جنوب کشور به سمت مرکز و شمال درحرکت است بنابراین مردم باید به‌صورت جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پرویز قزلباش ظهر دیروز اظهار کرد: ویروس جهش‌یافته دلتا از جنوب کشور به سمت مرکز و شمال درحرکت بوده و قدرت واگیری بالاتری دارد و افراد به‌خصوص جوانان را زودتر و بیشتر درگیر خود می‌کند.