در پی بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده ارومیه در حاشیه بازدید از پروژه احیای دریاچه ارومیه در روز دوم تیرماه که به فوت خبرنگاران ایسنا و ایرنا انجامید، نه‌تنها از مسئولان سازمان محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه کسی عذرخواهی نکرده و استعفا نداده، بلکه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مصرانه می‌گوید که «اتوبوس مناسبی برای این بازدید در نظر گرفته‌شده بود، چون معاینه فنی داشت و اگر رئیس‌جمهوری برای بازدید می‌آمد، از آن استفاده می‌شد».

بعد از وقوع این حادثه‌ی ناگوار مسئولان به‌جای قبول مسئولیت، عذرخواهی و استعفا، مثل همیشه پاس‌کاری بین یکدیگر را شروع کرده‌اند.

پاس‌کاری روند طبیعی از سر باز کردن مسئولیت

فرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسئول برنامه بازدید خبرنگاران از دریاچه ارومیه را سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌داند و نه ستاد احیا.

او گفت:‌ مدیر روابط عمومی سازمان محیط‌زیست برنامه سفر را هماهنگ کرده بود، من در این موضوع دخیل نبودیم، آن‌ها خودشان از تهران هماهنگ کردند و به پروژه رفتند. اما از طرفی داور نامدار، مدیرکل حقوقی سازمان محیط‌زیست بیان کرد: هنوز تفکیک بین ستاد احیا دریاچه ارومیه و سازمان محیط‌زیست مشخص نیست.

این پاس‌کاری‌ها در بین نهادهای مرتبط و عدم قبول مسئولیت از سوی آن‌ها در بروز حادثه برای خبرنگاران و داغ بزرگی که بر دل جامعه رسانه‌ای کشور گذاشته‌اند، برای اهالی رسانه اتفاق جدیدی نیست و در حوادث گوناگون شاهد این پاس‌کاری‌ها و به سرانجام نرسیدن پرونده‌ها بوده است.

اتوبوس‌ها VIP بود

از سوی دیگر عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست به‌کل منکر مسئولیت سازمان محیط‌زیست در رابطه با اتفاق رخ‌داده شد. او در مصاحبه‌ای گفت که اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست برای مهمانان VIP در ارومیه مورداستفاده قرار می‌گرفت و اگر رئیس‌جمهوری یا معاون اول هم برای بازدید می‌آمدند، از آن استفاده می‌شد. او ادامه داد که شما وقتی می‌خواهید یک اتوبوس را بگیرید باید شرایط خاص خودش را داشته باشد. این اتوبوس شرایطش را داشت. تنها ۲۰ روز از صدور معاینه فنی‌اش می‌گذشت. اتوبوسی بود که برای مهمانان VIP در استان از آن استفاده می‌شد. راننده‌اش گواهی‌نامه پایه ۱ و بیمه داشت یعنی همه مسائلی که مربوط به اتوبوس بود را داشت. اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و همه ضوابط فنی را داشت و چه‌کار می‌کردیم؟ خب راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده است و تصادف اتفاقی است که افتاده است و چه مسئولیتی باید داشته باشیم؟

استعفا شجاعت می‌خواهد، مسئولان ما شجاعت ندارند

او در مورد درخواست‌ها برای استعفای مسئولان مربوطه در بروز حادثه برای خبرنگاران بیان کرد: من با این درخواست موافق هستم و یکجاهایی اگر ما مقام مسئول را در برابر بی‌تعهدی، بی‌خیالی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل جامعه که در آن مسئولیتی برعهده دارد قرار می‌دهیم باید شجاعتش را داشته باشد و بگوید که در آن حوزه ناتوان بوده، اما به نظر این شجاعت در بین آن‌ها وجود ندارد.

شکربیگی ادامه داد: آن‌ها درواقع به‌جای اینکه در مسند قدرتی که هستند به حقوق شهروندی و احترام به حقوق انسان‌ها در جامعه توجه کنند به تداوم جایگاهی که کسب کردند و در نهادهایی که در آن مشغول هستند، اهمیت می‌دهند و با بی‌تفاوتی از کنار این قضیه می‌گذرند تا مشکلی متوجه آن‌ها نشود.

او گفت: این‌ها خطاب به مسئولانی است که در جایگاهی هستند که شجاعت ندارند تا بگویند به دلیل بی‌کفایتی‌ام استعفا می‌دهم تا فرد با کفایت‌تر کار کند، جان چند نفر درخطر افتاده و دو نفر فوت شدند، تعداد زیادی از خبرنگارها صدمه جدی دیدند، همه‌ی این‌ها در صورتی است که متوجه می‌شویم اتوبوس از ابتدا مشکل فنی داشته، بنابراین باوجود تمام این صحبت‌ها این تقاضا رادارم که آن مقام مسئول توانایی این را داشته باشد و استعفا دهد و هنوز هم دیر نشده که استعفا دهد و فرد دیگر که کفایت دارد جای او بیاید.