دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور بابیان اینکه دخانیات تنها صنعتی است که تحریم نمی‌شود، گفت: عامل هشداردهنده، روند رو به رشد مصرف دخانیات در میان دختران جوان است و ادامه این روند موجب گرفتاری مداوم آن‌ها در دام دخانیات، مواد مخدر و انواع بزهکاری‌های دیگر خواهد شد.

مرگ سالانه 8 میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات در جهان

محمدرضا مسجدی، بابیان اینکه دخانیات رهاورد دنیای جدید است، گفت: این محصول توسط آمریکا کشف شد و متأسفانه امروز یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر برای سلامتی مردم است.

او بابیان اینکه مصرف دخانیات مهم‌ترین بازدارنده توسعه کشورهای در حال رشد است، ابراز کرد: بحث دخانیات صرفاً بحث سلامتی نیست بلکه همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را هم دربرمی گیرد.

مسجدی بابیان اینکه استعمال دخانیات بیش از ۵۰ نوع بیماری و سرطان به وجود می‌آورد، افزود: هنوز باگذشت ۱۶ ماه از زمان شیوع بیماری کرونا در جهان تعداد جان‌باختگان این بیماری به ۴ میلیون نفر هم نرسیده است اما در طول یک سال گذشته بیش از ۸ میلیون نفر به علت عوارض ناشی از دخانیات در دنیا فوت کرده‌اند.

او ادامه داد: در کشور خودمان از بهمن سال ۹۸ تا به امروز بیش از ۷۰ هزار نفر به علت بیماری کرونا فوت کرده‌اند اما در همین مدت بیش از ۸۰ هزار نفر به علت بیماری‌ها و عوارض ناشی از دخانیات جان خود را ازدست‌داده‌اند.

دارو تحریم است، دخانیات خیر

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور بابیان اینکه دخانیات مهم‌ترین تهدیدکننده سلامت عمومی جامعه است، گفت: شاید در کل کشور حدود ۱۰ درصد جامعه دخانیات مصرف می‌کنند اما این درصدی که دخانیات استعمال می‌کنند به جهت عوارضی که به وجود می‌آورند به‌کل جامعه تعمیم پیدا می‌کند.

مسجدی بابیان اینکه دخانیات تنها موردی است که مورد تحریم دشمنان واقع نشده است، اظهار کرد: هم‌اکنون به خاطر تحریم‌ها برای تهیه دارو و واکسن کرونا دچار مشکل هستیم اما جالب است بدانید که تنها صنعت و کالایی که از بعد از انقلاب تاکنون تحریم نشده است، صنعت دخانیات است!

او افزود: برخی از صنایع به خاطر تحریم‌ها از تولید بازمانده و ورشکسته شده‌اند اما صنعت دخانیات نه‌تنها متوقف نشده بلکه با چراغ سبز آمریکا به شرکت‌های خارجی شاهد رشد سرمایه‌گذاری در صنعت دخانیات هستیم. آیا می‌شود گفت که این‌ها دلسوز مردم ایران هستند؟ قطعاً خیر بلکه این‌ها به دنبال منافع مالی خود هستند و برای سلامتی مردم ذره‌ای اهمیت نمی‌دهند.

آمارهای عجیب از مصرف دخانیات در ایران

بنابر آماری که پیش‌تر محمدرضا مسجدی ارائه داده «10 میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند»، در این میان او معتقد است که «تجربه مصرف قلیان در دختران دانش‌آموز تا ۳۵درصد بالا رفته است» بااین‌حال آمارهای رسمی دیگر نیز از میزان استعمال دخانیات در 25درصد مردان و بیش از سه درصد زنان ایرانی حکایت دارد و به‌طور متوسط بیش از 14درصد ایرانیان مصرف‌کننده سیگار و قلیان هستند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، طی سال گذشته ایرانی‌ها در مجموع 65 میلیارد و 110 میلیون نخ سیگار مصرف کرده‌اند که به ‌طور میانگین با لحاظ 83 میلیون نفر جمعیت، به ازای هر ایرانی سرانه 784 نخ سیگار را نشان می‌دهد. البته این عدد فقط برای مصرف سیگار بوده و کل محصولات دخانی را شامل نمی‌شود، چراکه مطابق آمارها، سالانه ایرانی‌ها ۱۰ هزار تن نیز تنباکوی قلیان در کشور مصرف می‌کنند که در نوع خود رقم قابل‌توجهی است. آمارهای وزارت صمت همچنین نشان می‌دهد در سال گذشته از حدود 65 میلیارد نخ سیگار مصرف شده در کشور، حدود 55 میلیارد نخ آن در کشور تولید شده و 10 میلیارد نخ آن نیز از طریق قاچاق وارد کشور شده است.