هنوز تکلیف قطع برق مشخص نشده است که مسئولان هشدار قطع آب را داده‌اند. روز گذشته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یک‌صد شهر قرمز و بروز قطعی آب در برخی نقاط محتمل است.

حمیدرضا جانباز افزود: طبق پیش‌بینی‌ها دمای هوا افزایش بیشتری خواهد داشت و بر همین اساس احتمال دارد تعداد شهرهای قرمز آبی افزایش یابد. همچنین احتمال دارد در برخی شهرها و روستاها که وضعیت بدتری دارند با قطع آب روبرو شویم که تلاش می‌شود از طرق دیگر آب موردنیاز تأمین شود. با توجه به طول زیاد شبکه آب‌رسانی و وجود بیش از 27 هزار نقطه که تأسیسات آبی وجود دارد احتمال قطع آب وجود دارد.

آب‌رسانی با تانکر به بیش از 7 هزار روستا

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افزایش تعداد روستاهای که با تانکر آب‌رسانی خواهند شد خبرداد و گفت: تابستان امسال بیش از هفت هزار روستا در لیست آب‌رسانی تانکری قرارگرفته‌اند.

او خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد امسال سال بسیار سختی به لحاظ بارشی داریم که جزو کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر است. جانبار همچنین ازآغاز پایش و رصد مناطق جمعیتی کشور از پارسال خبرداد و گفت: روزانه وضعیت منابع آبی و چگونگی تأمین آب  این مراکز رصد می‌شوند و با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته درباره افزایش دمای هوای کشور در روزهای آینده تلاش می‌شود وضعیت به‌گونه‌ای مدیریت شود تا مردم متحمل سختی و مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: پایش روزانه نشان می‌دهد در برخی استان‌ها برای تأمین آب موردنیاز با مشکل روبرو شده و نیز در بسیاری از روستاها به دلیل پایین رفتن سطح آب ناگزیر به آب‌رسانی سیار خواهیم بود.

جانباز افزود: پیش‌بینی این است که در تابستان امسال بیش از هفت هزار روستای کشور نیاز به آب‌رسانی تانکری پیدا کنند که استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی می‌تواند دراین‌باره کمک خوبی باشد.

کاهش 40 درصدی آب سدها

به گفته جانباز اولویت وزارت نیرو در سدهای تأمین‌کننده آب تخصیص آب شرب است و تلاش می‌شود اولویت به آب شرب داده شود.

او درباره وضعیت سدها افزود: وضعیت سدها در استان‌های مختلف متفاوت است اما ظرفیت سدهایی که آب شرب را تأمین می‌کنند نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش دارد. او همچنین شناسایی مشترکان پرمصرف خانگی را کار سختی ندانست و افزود: سیستم نرم‌افزار میزان مصرف مشترکان در سال‌های قبل را دارد و می‌تواند هر نوع انحراف از میزان معمول مصرف را گزارش کند. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: مشترکان پرمصرف ابتدا اخطار خواهند گرفت و در صورت تداوم برخورد جدی خواهد شد.

وضعیت وخیم بی‌آبی در سمنان

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نیز از نیاز 83 روستای این استان به آب‌رسانی سیار در تابستان امسال خبر داد.

محمد طاهری اظهار کرد: با توجه به کمبود محسوس منابع آبی و کاهش جدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری، چاره‌ای جز آب‌رسانی از طریق تانکر و ماشین‌های سیار برای آب‌رسانی به این روستاها نیست.

طاهری از کاهش قابل‌توجه بارندگی‌ها در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها در استان سمنان در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹  در مقایسه با مدت مشابه دوره زمانی میان‌مدت ۴۰ درصد کاهش‌یافته است.