ریحانه جولایی

قطعی‌های برق دوباره شروع‌شده و تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران حالا دوباره طعم نداشتن برق را برای چند ساعت در روز می‌چشند. این در حالی است که کار و زندگی و تحصیل بسیاری در این شهرهای کرونازده به‌واسطه دورکاری و کلاس‌های آنلاین وابسته به برق است.

قطعی برق زندگی را مختل کرده است

در روزهای اخیر شمار زیادی از شهروندان با قطع برق مواجه شده‌اند. علاوه بر تهران در بعضی شهرها ازجمله شیراز هم برق بدون اطلاع قبلی قطع ‌شده است. هرچند برخی مسئولین می‌گویند ساعات قطعی برق در سامانه‌ای مشخص‌شده است اما خبرها حاکی از این است که این جدول زمان‌بندی‌شده آن‌قدرها هم درست و قابل‌اطمینان نیست که بتوانیم به آن اتکا کنیم. برای مثال در روز گذشته برخی مناطق تهران بیش از یک‌بار شاهد قطعی چندساعته برق بوده‌اند.

در شبکه اجتماعی توییتر هم کاربران زیادی از این دقیق نبودن ساعات قطع برق انتقاد کرده و گفته‌اند این جدول و زمان‌بندی بیشتر انسان را دچار سرگیجه می‌کند. آن‌ها نوشته‌اند ساعت قطعی برق با زمانی که اطلاع داده‌ شده بسیار متفاوت است.

کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی قطع برق‌ اما استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده است.

تکلیف دانش‌آموزان، دانشجویان و دورکارها چیست؟

قطعی برق در حالی است که به دلیل کرونا کلاس‌ها و امتحانات دانش‌آموزان طی روز به صورت آنلاین برگزار می‌شود و چون قطعی‌ها سراسری نیست، عملاً عده‌ای موفق به حضور در کلاس‌ها و شرکت در امتحانات می‌شوند و عده‌ای خیر.

در رابطه با قطعی برق و تأثیر آن بر دانش‌آموزان مادر یک دانش‌آموز کلاس سوم دبستان به «توسعه ایرانی» می‌گوید: دیروز پسر من امتحان ریاضی داشت. درست زمانی که معلم شروع کرد سؤالات را بگوید برق ما قطع شد. استرس پسر من آن‌قدر زیاد بود که احتمال می‌دادم هرلحظه از ترس اینکه نمی‌تواند امتحان بدهد سکته کند. البته این تنها مشکل فرزند من نبود و چند نفر دیگر از بچه‌ها که در یک منطقه بودیم همین شرایط را داشتند. بعد از حدود سه ساعت که برق آمد معلم دوباره از بچه‌ها امتحان گرفت اما ترس در دل پسر من بود و استرس زیادی را هنگام پاسخ دادن به سؤالات داشت و همین استرس باعث شد تا نمره‌اش پایین‌تر از حد تلاش‌هایش بشود.

انتقاد شورای شهر تهران از قطعی‌های مکرر برق

این امر باعث شده تا بسیاری از مردم از قطعی برق انتقاد کنند و این انتقادها به گوش اعضای شورای شهر هم رسیده است. روز گذشته حجت نظری از اعضای شورا شهر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در جلسه روز گذشته شورا گفت: مردم از قطع ناگهانی و طولانی‌مدت برق که عمدتاً در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد گلایه دارند و از آن بدتر اینکه این قطع برق، بدون جدول زمان‌بندی و اعلام قبلی رخ می‌دهد و قطع این‌چنینی برق، مشکلات مردم را دوچندان کرده است.

او با اشاره به نیاز روزانه شهروندان به اینترنت ادامه داد: حتماً مسئولان محترم در وزارت نیرو مطلع هستند که کلاس‌های درس و همچنین امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان عمدتاً به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین در جریان هستند که برخی کارمندان و مشاغل در حال دورکاری‌اند، لذا قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده و با آغاز امتحانات، مشکلات را دوچندان نیز خواهد کرد. به‌خصوص اینکه در حال حاضر نیز این اقدام سبب استرس و سردرگمی دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنان شده و بیم آن را دارند که در حین برگزاری آزمون، با قطع برق مواجه شده و نتیجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بین برود.  گزارش‌هایی وجود داشته که متأسفانه با قطع برق، سرویس‌دهی اینترنت همراه برخی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دچار اخلال می‌شود که لازم است وزیر ارتباطات پیگیری لازم را نسبت به حل آن انجام دهند.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: در پایان به نمایندگی از مردم تهران، ری و تجریش از وزارت نیرو می‌خواهم که از قطع برق تا جای ممکن خودداری کرده و اگر به دلایلی نظیر افزایش مصرف و امثال آن مجبور به این کار هستند، اولاً ساعات خاموشی در هر منطقه را از قبل اعلام کرده و ثانیاً حتماً آن را در ساعاتی اعمال کنند که آسیبی به روند فعالیت حرفه‌ای شهروندان ازجمله آزمون‌های دانشجویان و دانش‌آموزان و نیز فعالیت کسب‌وکارها وارد نشود.

مسئولین با سیر در کوچه علی چپ نظر می‌دهند

قطع برق اما تنها به دانش‌آموزان و کارمندان دورکار ضربه نزده است. در این روزهای کرونایی بیماران زیادی به دلیل پر بودن تخت‌های بیمارستان، مراقبت‌های مشابه را در خانه دریافت می‌کنند. بیمارانی که ادامه زندگی و حیات آن‌ها به برق وابسته است و اگر برای دقایقی برق نباشد ممکن است جان آن‌ها به خطر بیفتد. بااین‌حال اما مسئولان نه‌تنها دلشان به حال این افراد نمی‌سوزد بلکه با پاسخ‌هایی غیرمسئولانه از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

علاوه بر تهران از بعضی شهرهای دیگر ازجمله شیراز هم خبر رسیده که برق بدون اطلاع قبلی قطع‌شده است. هرچند برخی از مسئولین می‌گویند ساعات قطعی برق در سامانه‌ای مشخص‌شده است اما خبرها حاکی از این است که این جدول زمان‌بندی‌شده آن‌قدرها هم درست و قابل‌اطمینان نیست

مدیرکل دفتر خدمات مشترکین شرکت توانیر از این دست مسئولان است. او در پاسخ به این سؤال که به دلیل قطع برق چندین هم‌وطن بیمار و وابسته به دستگاه‌های تنفسی جان خود را از دست‌داده‌اند؛ گفت: در آینده شرایط بهتر می‌شود اما کسی که بیماری قلبی دارد باید قرص‌هایش در دسترسش باشد. کسی هم که نیاز به دستگاه‌های برقی دارد باید همیشه برق اضطراری داشته باشد. اینکه فکر کنیم برق هیچ‌وقت قطع نمی‌شود پس ما سیستم اضطراری نداشته باشیم درست نیست.

به گفته او افراد در موارد لزوم باید از قبل به فکر برق اضطراری باشند. حالا سؤال اینجاست که آیا آقای مدیرکل می‌داند برای افرادی که محتاج نان شب هستند و بیمار هم در خانه دارند و مجبور هستند هزینه‌های درمان را بپردازند خرید دستگاه‌های برق اضطراری چقدر می‌تواند هزینه داشته باشد؟ آیا بهتر نیست که به‌جای اظهارنظرهای بیهوده و غیر کارشناسانه لااقل یک جدول زمان‌بندی دقیق تهیه کنند تا جان مردم بیش از این خطر نیفتد؟

خرابی دستگاه‌های بیمارستانی به دلیل قطع و وصل شدن برق

البته در کنار بیمارانی که در خانه به دستگاه‌های حیاتی متصل هستند تعداد بسیار زیادی از بیماران هم در بیمارستان‌ها به این دستگاه‌ها نیاز دارند. چند روز پیش حسین کرمان‌پور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در خصوص قطعی ناگهانی برق در بیمارستان‌ها و خانه‌ها و صدماتی که به چرخه درمان و خسارتی که به دستگاه‌های پزشکی وارد می‌کند چنین توضیح داد: بزرگ‌ترین مشکلی قطعی برق در مسیر درمان بیمارانی که در خانه مشغول به درمان هستند، کاهش تهویه هوا است. کولرهای آبی و پنکه‌ها قطع‌شده و تهویه هوا متوقف می‌شود. اگر از دستگاه اکسیژن‌ساز نیز استفاده می‌کنند که با ایست برق، آن‌هم متوقف‌شده و اکسیژن سازی از حرکت می‌ایستد زیرا اکسیژن سازها برقی هستند. وقتی اکسیژن ساز متوقف شود، به‌سرعت اکسیژن خون بیمار کاهش می‌یابد و بیماران دچار مشکل جدی حتی در وضعیت حیات خود می‌شوند.

مدیرکل دفتر خدمات مشترکین شرکت توانیر: کسی که بیماری قلبی دارد باید قرص‌هایش در دسترسش باشد. کسی هم که نیاز به دستگاه‌های برقی دارد باید برق اضطراری همیشه داشته باشد. اینکه فکر کنیم برق هیچ‌وقت قطع نمی‌شود پس ما سیستم اضطراری نداشته باشیم درست نیست

در این شرایط نیاز شدید به کپسول‌های اکسیژن ایجاد می‌شود و تنها راه جایگزین دستگاه اکسیژن ساز، کپسول است. پیدا کردن کپسول و جایگزینی کپسول اما کار آسانی نیست. کپسول هم در خیابان قابل‌خرید و فروش نیست و قیمت‌های گزافی دارد، بعضی سایت‌ها کپسول کرایه می‌دهند که کرایه کپسول هم قیمت بالایی دارد. صر‌ف‌نظر از قیمت کپسول و پیدا کردن آن و اتصال به بیمار، جایگزینی لحظه‌ای مهم است. قطع ناگهانی برق، تلاش برای یافتن کپسول و وقفه اغلب 4 یا 5 ساعته می‌تواند جان بیمار را درخطر جدی مرگ قرار دهد. بیمارانی که در خانه تحت درمان هستند وقتی برق قطع می‌شود و از قبل هم اطلاعی داده نشده است دچار استرس و ترس شدیدی می‌شوند. کرمان پور در این شرایط پیشنهاد داده است که بیماران از هوای آزاد استفاده کنند.

 قطعی برق آن‌هم در تابستان و با شرایطی که همه ما از آن آگاهیم تبدیل به یکی از معضلات شهروندان تهرانی و سایر شهرهای بزرگ کشور شده است. آن‌طور که گفته شد ساده‌ترین راه، اطلاع‌رسانی به مردم است. البته منظور از اطلاع‌رسانی این است که از طریق پیامک حداقل یک روز زودتر ساکنین مناطق در جریان قرار گیرند یا اینکه هر منطقه‌ای یک ساعت قطعی مشخص داشته باشد نه اینکه در یک سایت و با برنامه‌ریزی اشتباه به مردم اطلاعات داده شود. هرچند که قطع کردن برق یعنی پایمال کردن برخی از حقوق شهروندان اما با راهکارهای این‌چنینی می‌توان گذر از این بحران را قابل‌تحمل‌تر کرد.