وزیر بهداشت می‌گوید سه مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استان‌های جنوبی کشور دیده‌شده است.

دیروز سعید نمکی خبر از درگیری قطعی ایران با ویروس کرونای هندی داد. به گفته او صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند.

او تأکید کرد: با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه کرده بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متأسفانه گزارش پیدا کردیم که دریکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم.

این درحالی است که روز گذشته کشورمان با ۴۹۶ فوتی براثر ابتلا به کرونا با یک رتبه افزایش در جایگاه سوم تلفات این بیماری در جهان ایستاد.

هند با ۲ هزار و ۷۶۴ فوتی اول، برزیل با هزار و ۲۷۹ فوتی دوم، ایران با ۴۹۶ فوتی سوم، آمریکا با ۴۵۵ فوتی چهارم، کلمبیا با ۴۴۸ فوتی پنجم، آرژانتین با ۴۴۳ فوتی ششم، فرانسه با ۳۹۸ فوتی هفتم، روسیه با ۳۵۶ فوتی هشتم، ترکیه با ۳۵۳ فوتی نهم و ایتالیا با ۳۰۱ فوتی دهم جدول شدند.

واکسیناسیون سالمندان  کلید خورد

نوبت واکسیناسیون کرونا به افراد سالمند رسید. واکسیناسیون علیه پاندمی قرن از دیروز در کشورمان با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا وارد فاز دوم شد؛ فازی که به گفته مقامات وزارت بهداشت قرار است تا تیرماه به طول انجامد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، چندی پیش اعلام کرد که آغاز واکسیناسیون فاز دوم کرونا از روز سه‌شنبه فقط برای افراد ۸۰ سال به بالا خواهد بود. در اکثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آن‌ها تماس گرفته‌شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند.

به گفته، رئیسی در این فاز که از دیروز آغازشده است، به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت خواهند کرد.

واکسیناسیون پولی غیراخلاقی و خلاف قانون اساسی است

در ابتدا شایعاتی مبنی بر پولی شدن واکسن کرونا در کشور به گوش می‌رسید که کمی بعد از شنیده شدن این شایعات، مقامات وزارت بهداشت نه‌تنها این شایعات را تکذیب نکردند بلکه مهر تائید بر آن‌هم زدند. بر همین اساس نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: واکسیناسیون پولی غیراخلاقی و خلاف قانون اساسی است.

سید ابراهیم امینی بیان کرد: هنگامی‌که اصل چهل و سوم به‌صراحت بیان می‌دارد اقتصاد جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بر اساس‌ ضوابطی نظیر تأمین‌ نیازهای‌ اساسی‌: مسکن‌، خوراک‌، پوشاک‌، بهداشت‌، درمان‌، آموزش‌وپرورش‌ و امکانات‌ لازم‌ برای‌ تشکیل‌ خانواده‌ برای‌ همه استوار است، پرواضح است که سخن از پولی کردن جان مردم و واکسن پولی به هر بهانه‌ای ولو تحریم و شرایط نامساعد اقتصادی غلط و غیرقابل‌پذیرش است.

او افزود: امیدواریم متولیان امور با عدول از تصمیم خود، حتی در صورت واردات واکسن توسط بخش خصوصی، با خرید و پخش و تزریق رایگان آن، جان انسان‌ها را تجاری‌سازی نکنند و اجازه ندهند این بار در زمینه واکسن شاهد احتکار و اقدامات ناپسندی همانند آنچه در ماه‌های آغازین همه‌گیری کرونا در حوزه اقلام بهداشتی نظیر ماسک، الکل، دستکش و... مشاهده شد، باشیم.