سعیده علیپور

هر چند دیروز آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور به رکورد جدید ۴۹۶ نفر رسید، اما برخی این رقم تاسف‌بار را نقطه پایان روند افزایش مرگ‌های کرونایی نمی‌‌دانند، آن هم در شرایطی که درست در نزدیکی ایران، جهش خطرناک ویروس کرونا، هر روز تصاویر رعب‌آوری از فاجعه‌ای عمومی نمایش می‌‌دهد.

در تازه‌ترین آماری که از میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در هند منتشر شده، ۲هزار و ۸۱۲ نفر تنها در 24 ساعت جان خود را از دست داده‌اند. در این میان تصاویر دردناکی از حجم سوزاندن مردگان ناشی از این بیماری در خبرگزاری‌های جهان مخابره می‌‌شود. تصاویری که در کنار گفته یکی از مقامات هندی، شاید شرحی آخرالزمانی باشد از وضعیت این روزهای هند: «ویروس در حال بلعیدن مردم ماست؛ همچون یک هیولا».

اما هیولا برای ما که در ایران نشسته‌ایم آنقدرها دور نیست. در حالی که بنابر آمار رسمی تاکنون حدود 70 هزار نفر جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند، بسیاری نگرانند با آسان‌گیری‌ها و بی‌مبالاتی‌ها، پای این هیولا به مرزهای ایران هم باز ‌شود و فاجعه‌ای بدتر از آنچه امروز در بیمارستان‌ها شاهد آن هستیم، رخ ‌دهد. اتفاقی که بیش از یک سال پیش بسیاری در مورد حجم مبادلات هوایی به چین هشدار دادند و راه به جایی نبرد.

به‌رغم آنکه روز شنبه وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر توقف نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان تاکید کرد و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ساعاتی بعد از این نامه گفت که براساس تصمیمات وزارت بهداشت درخصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در آن کشورها، پروازها به/ از دو کشور هند و پاکستان از ساعت ۲۴ شنبه، ممنوع می‌شود؛ اما گزارش‌ها از ادامه فروش بلیت‌های پرواز هند خبر می‌‌دهد.

دیروز ایسنا نوشت برخی سایت‌های فروش اینترنتی همچنان بلیت‌فروشی خود را متوقف نکرده و برای آن قیمت‌های نجومی از هشت میلیون تومان تا ۱۳۱ میلیون تومان گذاشته‌اند.

البته بلیت پروازهای هند از سوی ایرلاین‌های خارجی و به صورت کانکشنی با یک یا چند توقف انجام می‌‌شود اما در مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر توقف کامل و فوری نقل و انتقال مسافر استثنایی برای ایرلاین‌های خارجی یا نوع پروازها مشخص نشده است.

محمدحسن ذی‌بخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: «برخی سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش بلیت پروازهای هند کرده‌اند که این تخلف محسوب شده و با این شرکت‌ها برخورد خواهیم کرد».

برخی می‌‌گویند کرونای هندی بالاخره از هر جایی که باشد مسیرش را به سایر نقاط دنیا پیدا می‌‌کند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای مقابله با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

وی ادامه داد: «در حال حاضر اداره کل نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی تخلفات این چنینی است و مردم مطمئن باشند که با چنین تخلفاتی برخورد خواهیم کرد، چراکه هیچ‌گونه پروازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان و پاکستان اجازه ورود به ایران و فرود در فرودگاه‌های کشور را ندارند».

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای کانکشنی روی برخی ایرلاین‌های خارجی از تهران به دهلی گفت: «مردم می‌‌توانند با پروازهای کانکشنی ایرلاین‌های خارجی به هند سفر کنند، اما تا اطلاع ثانوی و تغییر نکردن مصوبات در این زمینه هیچ یک از مسافرانی که به هند و پاکستان یا کشورهای ممنوعه سفر کرده‌اند اجازه ورود به کشور را ندارند».

اخطار به شرکت«علی بابا »

در همین باره دیروز سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت خدمات مسافرت هوایی علی بابا به دلیل عدم رعایت ممنوعیت فروش بلیت به/از کشورهای هند و پاکستان اخطار داد.

شرکت خدمات مسافرت هوایی سفرهای علی بابا علی رغم مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی‌بر ممنوعیت سفر به/از کشورهای هند و پاکستان و ابلاغ آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، همچنان بلیت هواپیما در مسیرهای یاد شده را به فروش می‌‌رساند.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از مردم خواسته است تا در صورت مشاهده فروش بلیت در مسیرهای مذکور با دفاتر خدمات مسافرت هوایی متخلف به طور جدی برخورد کنند؛ همچنین شهروندان می‌‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهند.

 مافیای پروازی در کار است

هر چند در این میان برخی اعتقادی به این ممنوعیت‌های پروازی ندارند و معتقدند سیاست‌های غلط به گسترش هر چه بیشتر کرونا می‌‌انجامد.

در همین باره سید غنی نظری، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با غیرعلمی خواندن برخی محدودیت‌ها در جهت مقابله با ویروس کرونا درباره ممنوعیت پرواز به هند و در عین حال فروش بلیت به ایسنا گفت: «من هیچ اعتقادی به محدودیت‌های ایجاد شده برای مقابله با کرونا ندارم، زیرا دولت در زمانی که باید محدودیت ایجاد می‌‌کرد این کار را نکرد در نتیجه مردم به سفر رفتند و حالا مردم از کسب و کار افتاده‌اند».

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی درباره ممنوعیت پرواز به هند و در عین حال فروش بلیت پرواز هند در برخی سایت‌ها نیز گفت: «چارترها مافیا هستند و مافیای پرواز اجازه نمی‌‌دهد که تصمیم درست گرفته شود. آنها نفوذ می‌‌کنند و هرجا وضعیت بد است می‌‌گویند ممنوع کنید و هرجا هم خوب است می‌‌گویند آزاد کنید. نظری یادآور شد: «متاسفانه این برنامه‌ها بیش از آنکه علمی باشد سیاسی است؛ همچنان که در بحث رنگ‌بندی شهرها و واکسن هم همین امر صادق است. حتی خود مسئولین ستاد کرونا می‌‌گویند کسی به حرف ما گوش نمی‌‌کند».

اما ورود ویروس کرونایی احتمالا تنها محدود به خطوط هوایی نیست و مرز گسترده آبی با هند و مرز گسترده‌تر زمینی با پاکستان می‌‌تواند از جمله راه‌های دیگری باشد که ویروس از آنها وارد کشور شود. مثلا دیروز اعلام شد که خطوط کشتیرانی هندی برای ترانزیت کانتینری و حمل‌و‌نقل کالاهای اساسی به دو بندر چابهار و بندرعباس می‌آیند. در همین باره مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «خطوط باری تجاری را نمی‌توان قطع کرد، این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل می‌کنند».

برخی از سایت‌های فروش اینترنتی همچنان بلیت‌فروشی خود را برای دو کشور هند و پاکستان متوقف نکرده و برای آن قیمت‌های نجومی از هشت میلیون تومان تا ۱۳۱ میلیون تومان گذاشته‌اند

حتی برخی کشتی‌های هندی راهی بندرعباس نیز می‌شوند، اما آنها هم مانند آنچه در چابهار رخ می‌دهد، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و حتی سرنشینان کشتی از ترس کرونا از کشتی خارج نمی‌شوند، زیرا می‌دانند که اگر یکی از آنها مبتلا شد در اتاقک‌های کوچک کشتی، سایرین نیز مبتلا می‌شوند و روی دریا هم دستشان به جایی بند نیست، اما مسئله اصلی این نیست.

گدایان هندی و پاکستانی در بندرعباس

اما آنچه به گزارش سایت «بورسان» باعث نگرانی است نه کشتی‌ها بلکه لنج‌ها هستند. ماجرا از آن قرار است که سال‌هاست گداهای هندی و پاکستانی به‌صورت غیررسمی و غیرقانونی از لنج‌ها و نه کشتی‌ها که امکان خروج از محوطه بنادر را ندارند، در نزدیکی بندرعباس پیاده می‌شوند و حدودا یک هفته تا 10 روز برای درآمدزایی می‌مانند و دوباره با همان لنج‌ها راهی هند می‌شوند.

این گدایان که به‌صورت حرفه‌ای این شغل را دنبال می‌کنند، می‌توانند یکی از گزینه‌های احتمالی ورود کرونای هندی به کشور باشند. آن هم در شرایطی که کمبود تخت‌های بیمارستانی در هند به دلیل شیوع گسترده این ویروس مسری، در خیابان‌ها نگهداری می‌شوند و محل زندگی عموم گدایان نیز نه خانه‌ها بلکه خیابان‌های دهلی است.

در حالی که ویروس هندی این گونه در نزدیک ما قدم برمی‌‌دارد که برخی می‌‌گویند کرونای هندی بالاخره از هر جایی که باشد مسیرش را به سایر نقاط دنیا پیدا می‌‌کند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای مقابله با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. به طوری که در صورت رعایت 90 درصدی پروتکل‌های بهداشتی می‌‌توان از مهلکه کروناهای جهش یافته بعدی تا دستیابی به واکسیناسیون موثر و عمومی عبور کرد.